Det är skrämmande med dessa borrar och vad dem ställer till med. Det gäller att försöka förhindra att det går så långt som i bl.a. Tjeckien.
Luftvy över skog med omfattande skador från barkborreangrepp, döda och brunfärgade trädtoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Gick rakt in i en olycka här på vägen,det var en som slagit runt och var lite skärrad.
Hjälpte till att få den på rätt köl och inga synbara skador så färden fortsatte.
En skalbagge som ligger på rygg på en grusig väg, medan den ser ut att ha vält och behöver hjälp att komma på benen igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skalbagge som ligger på rygg på mossig mark bland gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
Brukar kalla sådana skalbaggar för tordyvel, men det finns säkerligen andra varianter.
Hittar dem ibland liggande på rygg döda, så det är intressant om de inte kan vända sig och dör eller att de helt enkelt bara har dött.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Det är skrämmande med dessa borrar och vad dem ställer till med.
Är bilden inte manipulerad så är det hemskt, det ser mysko ut så man funderar.........
 
Har sett flera bilder då framför allt från Tyskland och dessa såg minst lika skrämmande ut:(
 
A AndersS skrev:
Är bilden inte manipulerad så är det hemskt, det ser mysko ut så man funderar.....
Man skulle önska att det inte är sant, men tyvärr så är situationen allvarlig - även i Sverige.

Har en god vän som åkte runt i Centraleuropa i fjol med syftet att köpa upp mark för att odla skog, dock inte barrskog. Han vittnade om hur illa det var, svårt att föreställa sig men dessvärre sant.

https://www.landskogsbruk.se/ekonomi/jattearealer-av-skog-utslagna-i-centraleuropa/
 
  • Ledsen
ceson
  • Laddar…
Jo, här i Sverige har jag lite koll därav min fundering. Finns skog i släkten och lärt mig känna igen "kaffepulver" på stammen.
 
Karlia
Jag gillar svamp, vissa är vackrare än andra - poppeltofsskivling

Poppeltofsskivling som växer på en avsågad trädstubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo, här i Sverige har jag lite koll därav min fundering. Finns skog i släkten och lärt mig känna igen "kaffepulver" på stammen.
Ett delproblem är, om jag förstått rätt, att Ansvarig Myndighet sagt att det enda rätta sättet är att odla "energigran", tätt och monokulturellt.

Med blandskog och mindre stressade träd av flera olika åldrar hade det antagligen inte blivit lika illa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Maria T
A AndersS skrev:
Brukar kalla sådana skalbaggar för tordyvel, men det finns säkerligen andra varianter.
Hittar dem ibland liggande på rygg döda, så det är intressant om de inte kan vända sig och dör eller att de helt enkelt bara har dött.
Helt klart en Tordyvel, lite glänsande blå-lila som "olja på vatten", fast vi (min familj) brukar kalla dem Dyngbaggar, för det är just vad de är. Men så vackra. Jag tror inte att de är helt hjälplösa och döende om de hamnar på rygg, men jag kan ha fel - ser jag dem ligga sprattlande så hjälper jag dem mer än gärna på rätt köl och jag ser dem ofta på sensommaren, tidig höst, när jag knallar i skogen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Maria T
kashieda kashieda skrev:
Ett delproblem är, om jag förstått rätt, att Ansvarig Myndighet sagt att det enda rätta sättet är att odla "energigran", tätt och monokulturellt.

Med blandskog och mindre stressade träd av flera olika åldrar hade det antagligen inte blivit lika illa.
Mitt "lessna svar" var inte för menat för ditt svar @kashieda - det tror jag är bra, blandskog och inte energiskog. Menat till att jag blev ledsen att det finns en förklaring till att så mycket granskog dör av granbarkborren för att det inte finns andra träd. De här träden nära vår tomt, står dels på grannars tomter men också i en skogsdunge på kommunens mark. Vet inte hur snabbt, eller hur långt, dessa larver sprider sig och från denna dunge med "snart döda granar" är det väl 100 meter gissar jag...inga andra grannar har så höga granar som den vi har. Riktigt tråkigt om den visar sig vara angripen och då måste vi ta ner den då den definitivt kommer falla över vårt hus, när den väljer att falla. Sorgligt.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Larverna levet under barken, det är sedan baggarna som sköter spridningen. Så baggarna flyger sedan tills de hittar ett nytt träd, så de kan passera öppen mark tills de hittar en gran. Därför kan ni se hur döda träd först syns i kanten av en "skogen" och sedan sprider sig innåt.
 
Maria T
A AndersS skrev:
Larverna levet under barken, det är sedan baggarna som sköter spridningen. Så baggarna flyger sedan tills de hittar ett nytt träd, så de kan passera öppen mark tills de hittar en gran. Därför kan ni se hur döda träd först syns i kanten av en "skogen" och sedan sprider sig innåt.
Jahaja, tack för info. Det finns inga granar mellan den dunge som är angripen och vår stora gran. Så tråkigt.
 
Vatten, alltid ett spännande motiv

Strömmande flodvatten med reflektioner och grässtrån vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Livliga vattenströmmar med gnistrande ljusreflexer och ett grenverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reflektioner i vatten med vågiga mönster vid strandkanten med gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Miniatyrer

Mossa med små svampar och växtdelar, oskärpa i bakgrunden ger ett miniatyreffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra små svampar som växer på en mossklädd yta med suddig grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enstaka liten svamp på mossa med löv och kvistar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två små svampar som växer bland grönt mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten svamp som sticker upp ur ett täcke av grönt mossa, med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.