Vi skaffade pool 4x8 meter i våras och nu är det dags för vintertäckning. Vi har inte bestämt oss än om vi ska ha poolplåtar eller lägga pengarna på ett pooltak istället. Min fru tycker tak kostar för mycket, cirka 150 tkr jmf med plåtar 12 tkr. Ni som har pooltak, har ni ångrat er?
För övrigt tack, för ett bra forum "bygga hus".
 
  • Upplyst utomhuspool på kvällen med trädäck och solstolar, redo för vintertäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom jag pratat med som har pool säger alla "köp/budgetera för skjutbart glastak på en gång".
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Dom jag pratat med som har pool säger alla "köp/budgetera för skjutbart glastak på en gång".
Tack det var det jag misstänkte.
 
Jag lyckades hitta plåtar som var över för 1000 kronor.
Det är fult halva året och dyrt i uppvärmning andra halvan av året, så en paniklösning är ju plåtar, som du kan sälja nästa höst och fundera över ert pooltak i lugn och ro.
 
  • Gilla
Kjular och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag lyckades hitta plåtar som var över för 1000 kronor.
Det är fult halva året och dyrt i uppvärmning andra halvan av året, så en paniklösning är ju plåtar, som du kan sälja nästa höst och fundera över ert pooltak i lugn och ro.
Tack men jag ska i första försöka övertyga min fru om att pooltak är bäst...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
Självklart är ju tak bäst och jag är väldigt nöjd med att jag blev övertalad av frugan att köpa till det.
Tänk på att taket behöver ca 3m extra för att kunna dras bort helt från poolen bara.

Det finns tak för 150tkr men det borde också finnas för halva den kostnaden till 4x8m.
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
Tycker frågan är felställd i den bemärkelsen att plåtar är vintertäckning och pooltak är täckning året runt och gör dessutom att du uppfyller lagkrav på att minska risken för att någon trillar i.

Pooltaket har många fördelar - väldigt positiv effekt på uppvärmningen. Lätt att hålla 30 grader utan värmepump när det är varmt ute. Avdunstningen minskar så du slipper fylla på vatten så ofta. Du kan bada även när det regnar. Säsongen blir längre (du håller varmt hela oktober om du vill).

Nackdelar finns det också. Det tar plats och är skitfult.

Ångrar inte taket en sekund. Vi körde på ett tak i byggsats, kostade väl 60-70kkr 2012.
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
Fin poolmiljö förresten! Ditt problem blir antagligen att hitta en parkeringsplats för taket. Ser lite tight ut för det.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fin poolmiljö förresten! Ditt problem blir antagligen att hitta en parkeringsplats för taket. Ser lite tight ut för det.....
Vi har 1,3 meter bakom poolen mot huset så ett pooltak med 4 sektioner kommer att ihopfällt läge sticka ut cirka 1 meter över poolen. Enl leverantör living Quality så är gavel uppfällbar så att man kan simma under. Från termatec har jag fått offert på pooltak med 6 sektioner, och som får plats bakom pool, men det kostar då i gengäld 150 tkr mera.
 
LQ är bra, har stort förtroende för Lars där som också råkar vara den jag köpte mitt tak av för åtta år sedan. Grym kundservice.

Angående att ha taket lite över poolen och sedan uppfäld gavel - ja det kan ju fungera, men du får aldrig den där öppna känslan som man ser på din bild ovan. Även om jag är för tak så måste jag säga att det känns viktigt att kunna rulla av taket helt.
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
LQ är bra, har stort förtroende för Lars där som också råkar vara den jag köpte mitt tak av för åtta år sedan. Grym kundservice.

Angående att ha taket lite över poolen och sedan uppfäld gavel - ja det kan ju fungera, men du får aldrig den där öppna känslan som man ser på din bild ovan. Även om jag är för tak så måste jag säga att det känns viktigt att kunna rulla av taket helt.
Tack då vet jag. Vi har inte bestämt oss än.
 
Ser att du letar argument FÖR pooltak, men komnenterar ändå: Vi byggde pool för 10 år sedan, vi valde bort tak, kör plåtar, och ångrar inte det, saknar inte tak. Vill inte ha taket liggande och ta plats vid poolen, och tror inte vi skulle badat tidigare/senare på året om vi hade tak - vi använder poolen när det är sommar och varmt.

Jättesnyggt poolområde ni har byggt, förresten!
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
Pooltak tycker jag personligen är ganska fult, kommer imma på kanalplast och blir smutsigt (givetvis min personliga åsikt). Jag gillar lösningen från aqvispool och deras täckning bättre. Blir som ett rullande trall där ni kan använda utrymmet på poolen under vintern och kvällar. Dessutom verkar isoleringen vara betydligt bättre.

https://www.aqvis.se/aqvisdeck

Liknande pris som tak.
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
Vi hade plåtar i fyra år fram till i år när vårt överdrag gick sönder. Valde då att investera i ett pooltak och har inte ångrat den en sekund, jättesmidigt och vintertäckningen är otroligt mycket smidigare än att behöva kånka runt på 4,5m långa plåtar. För att inte tala om att behöva hitta ett utrymme att stuva undan dem på under sommarsäsongen.
 
  • Gilla
Michael Hübbert och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vi hade plåtar i fyra år fram till i år när vårt överdrag gick sönder. Valde då att investera i ett pooltak och har inte ångrat den en sekund, jättesmidigt och vintertäckningen är otroligt mycket smidigare än att behöva kånka runt på 4,5m långa plåtar. För att inte tala om att behöva hitta ett utrymme att stuva undan dem på under sommarsäsongen.
Tack för input, vi kommer nog att beställa ett pooltak även om det inte går att rulla bort till 100 %. Det kommer att täcka poolen med 1 meter i hopfällt läge men gavel är upp fällbar så man kan simma under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.