Vi har köpt en tomt med en lastbilsskrot bakom. faktum är att skroten är olaglig. Han har dumpat grejer på mark som inte är hans.

När vi pratade med kommunen om detta säger de att det är preskriberat för det var länge sedan det hände.

Är det rätt att de inte kan göra något åt saken på kommunen pga tiden som gått???
 
Ni måste väl ha sett skrotupplaget när ni köpte tomten?
Eller vill ni hitta en klausul som tvingar säljaren att frakta bort skrotet på sin bekostnad?

mvh
David
 
Visst såg vi skroten men vi fick tomten billigt pga det.
En vän till oss arbetar också på kommunen och han sa till oss innan vi köpte att ägaren inte har rättighet att vara där så vi slog till.

Nu hoppas vi kunna hitta klausuler som gör att vi blir av med honom.

Tips någon?
 
Det ska jag!

Lite tur har vi ändå för att en arbetskamrat till sambon studerar juridik och vill därför ta upp så många fall som möjligt i rätten så nu ska han hjälpa oss.

Han säger att det inte finns någon paragraf som säger att när det har gått en viss tid så preskriberas fallet men han ska kolla upp det mer.

Hoppas...
 
Är det kommunens mark borde dom väl kunna ålägga personen ifråga att ta bort skrotet...
 
Precis min åsikt Lill!

Vi hoppas kunna angripa fallet ur en miljöaspekt pga att det är åker runt omkring och det måste ju bli en massa oljespill osv från lastbilarna.
 
Ligger skroten på er tomt eller på en granntomt?
 
För en tid sedan ( ett eller ett par år :) ) läste jag om nån liten samlargubbe (på Öland kanske) som under lång tid samlade på sin egen tomt enorma mängder av grejer ( skrot )...Tills slut var kommunen där och hämtade/bortforslade hans samling. Detta var alltså på hans egen tomt och jag vill minnas att han själv fick betala.
 
Jamen de kanske var samma som ditt sandfaerhus. Jag är lite osäker på var han bodde men visst kan det varit Skåne....det finns väl inte alltför många av de där originalen som samlar skrot antar jag... ;D ;D
 
mrx: Den ligger på kommunens mark intill en åker och en hästgård samt angränsande till två hustomter.
 
Lill: Det låter helt rätt i mina öron. Bara för att man har köpt en tomt kan det ju inte betyda att man göra hur som helst med den-eller?
 
millface skrev:
Lill: Det låter helt rätt i mina öron. Bara för att man har köpt en tomt kan det ju inte betyda att man göra hur som helst med den-eller?
Självklart inte...hur skulle det se ut. Om alla fick göra som dom ville ;)

Skojja ba... ;D Jag tycker din kommun verkar flatare än vanligt. . :-X




 
Första kontakten med grannen är via advokaten... fint för grannsämjan :)

Även om det finns preskribtionstid för alla brott innebär det inte att brottet ej måste upphöra. Jag tror nog att han kan bli tvungen att flytta på skrotet.

Byggs ett hus svart fungerar preskribtionstiden, dvs huset får stå kvar. Jag har mycket svårt att tro att detsamma skulle gälla ett berg av skrot.
 
Alltså, om jag förstått det hela rätt så ligger skrotet på kommunens mark, och kommunen har sagt att eventuellt brott är preskiberat. För mig är det i alla fall urtydligt att det är kommunen som äger problemet, ni skall anmäla kommunen för miljöbrott då det ligger avfall på deras mark som de inte har tillstånd för. Det är upp till dem att eventuellt finna någon skyldig som de kan föra över eventuellt skadestånd på, men det är de som just nu begår ett miljöbrott i synnerhet om man kan konstatera att skrotet läcker olja, i så fall är ärendet så långt ifrån preskiberat som det kan bli, det pågår ju just nu! Gör det enkelt för er anmäl kommunen! Ni skall inte bevisa att det är er granne som har gjort brottet!
 
Dorell: Det är en lastbilsskrot så jag antar väl att det måste läcka en del olja från bilarna ???

Jag tror att det ligger till så att killen med skroten har haft tillstånd att ha den inom ett visst område som han hela tiden har utökat med lite i taget.

Så jag tror också på att man kan anmäla kommunen. Det är ju trots allt deras ansvar!

När jag pratade med dom sa dom att de inte visste hur det hade blivit så och de skulle ringa tillbaka.

Behöver jag tillägga att de inte har gjort det än?

Kom också på att det nog är bäst att vänta med eventuell anmälan innan bygglovet är klart... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.