Goddag,

Tänkte dubbelkolla så det stämmer.

Har endast plus och minus kabel på gamla termostaten som startar och stänger av elpatronen.

Den nya termostaten har extra uttag för jord, vilken bör vara neutral in (?) NIN.

Så då bör vita kabeln gå till LIN Live Input samt svarta (gammal minus färg) till Live Output?

Trevlig helg.

Med vänliga hälsningar,
Robin
 
  • Närbild på insidan av en termostat med fokus på elektriska anslutningar och etiketteringen LIN och LOUT.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram för termostatanslutning med märkningar för Neutral Input, Live Input och Live Output.
  • Instruktionsmanual för termostatinstallation som visar termostatens delar och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal termostat med endast plus- och minuskablar monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl helt beroende vilken typ av termostat du haft förut. Du säger plus och minus, så det verkar ju inte vara 230V AC.
 
nej , här ringer det lite varningsklockor...

du säger att den gamla termostaten har "plus och minus kabel" -- jag gissar dock att det är inkommande fas och utgående fas (om temperaturen så tarvar)

din nya termostat har ingen anslutning av jord, däremot verkar den vara elektronisk och fin och kräver nolla (dvs vara konstant spänningsatt med 230 volt mellan L-in och N-in; när temperaturen så tarvar kommer L-out att leverera 230 volt till elpatronen; utan någon nolla ansluten lär den inte fungera alls

manualen säger att den klarar maximalt 7 Ampere, vilket motsvarar 1.6 kilowatt, vilket låter blygsamt för en elpatron (den gamla klarade 4.5 kilowatt)

så det finns ett antal saker att fundera vidare på...
 
harka harka skrev:
nej , här ringer det lite varningsklockor...

du säger att den gamla termostaten har "plus och minus kabel" -- jag gissar dock att det är inkommande fas och utgående fas (om temperaturen så tarvar)

din nya termostat har ingen anslutning av jord, däremot verkar den vara elektronisk och fin och kräver nolla (dvs vara konstant spänningsatt med 230 volt mellan L-in och N-in; när temperaturen så tarvar kommer L-out att leverera 230 volt till elpatronen; utan någon nolla ansluten lär den inte fungera alls

manualen säger att den klarar maximalt 7 Ampere, vilket motsvarar 1.6 kilowatt, vilket låter blygsamt för en elpatron (den gamla klarade 4.5 kilowatt)

så det finns ett antal saker att fundera vidare på...
harka harka skrev:
nej , här ringer det lite varningsklockor...

du säger att den gamla termostaten har "plus och minus kabel" -- jag gissar dock att det är inkommande fas och utgående fas (om temperaturen så tarvar)

din nya termostat har ingen anslutning av jord, däremot verkar den vara elektronisk och fin och kräver nolla (dvs vara konstant spänningsatt med 230 volt mellan L-in och N-in; när temperaturen så tarvar kommer L-out att leverera 230 volt till elpatronen; utan någon nolla ansluten lär den inte fungera alls

manualen säger att den klarar maximalt 7 Ampere, vilket motsvarar 1.6 kilowatt, vilket låter blygsamt för en elpatron (den gamla klarade 4.5 kilowatt)

så det finns ett antal saker att fundera vidare på...
Tack, blev rekommenderad den på en separat tråd, dock skulle den även vara mekanisk och inte kräva några extra kablar som jag förstod det.

https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-rumstermostat



https://www.byggahus.se/forum/threa...rtar-ej-elpatronen.390245/page-2#post-3880329

Bild på gamla termostaten nedan.

Kablarna from termostaten går in i en kopplingslåsa i källaren som startar elpatronen.
 
  • En äldre rumstermostat av märket "TYPE 1M" monterad på en vägg, smutsig med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal mekanisk termostat med flera anslutna kablar monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, öppnad rumstermostat med synliga kablar och komponenter, monterad på en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säker på att den startar elpatronen?
Är det inte cirkulationspumpen som ligger över termostaten. Det var vanligt att man gjorde så förr.
 
L lordi skrev:
Säker på att den startar elpatronen?
Är det inte cirkulationspumpen som ligger över termostaten. Det var vanligt att man gjorde så förr.
Saknas varmvatten och värme om man inte vrider nuvarande termostat till 25 grader (minst) och klickar till i svarta lådan och då kommer varmvatten samt värme efter 45 minuter. Helskumt system då förra ägaren inte bott där på flera år så är det enda sättet att få varmvatten o värme då shunten rostat fast. Går inte köra med el hela tiden då den står mest mot elementen. Ved går inte heller då dem isolerat skorstenen tidigare. Så min bekante får köra på dyr el så länge. Dock funkar den nuvarande termostaten inge vidare längre så dem skulle byta den, dock så var det förväntat att det skulle bara vara att byta över kablarna från den gamla. Saknas service i närheten som kan fixa problemet, de enda nära nog är inge vidare hjälpsamma eller struntar i att vara noga..
 
  • Gammal termostat inställd på 25 grader på en vägg, termostaten ser sliten och använd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal termostat med synliga kablar och inställningsratt, problem med varmvatten och värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre svart termostatlåda på en gul vägg, kopplad till rör, del av ett hemvärmesystem som kräver justering för värme och varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Robin.. Robin.. skrev:
Tack, blev rekommenderad den på en separat tråd, dock skulle den även vara mekanisk
jaja...i VVS-formumet ja :cool:

nej, men jag förstår dig! och jag förstår inte alls varför Malmbergs kallar den för "mekanisk termostat" till och med i sin egen produktbeskrivning

och jag blir förvånad hur knepigt det verkar vara att hitta en helt mekanisk termostat, de var ju stapelvara för några år sedan

som klen tröst så skulle den i alla fall klarat av att styra kontaktorn, då den inte driver elpatronen direkt

så om nydragning av el (dra fram nolla) inte är aktuell så får jakten på en mekanisk termostat gå vidare...
 
Robin.. Robin.. skrev:
Saknas varmvatten och värme om man inte vrider nuvarande termostat till 25 grader (minst) och klickar till i svarta lådan och då kommer varmvatten samt värme efter 45 minuter. Helskumt system då förra ägaren inte bott där på flera år så är det enda sättet att få varmvatten o värme då shunten rostat fast. Går inte köra med el hela tiden då den står mest mot elementen. Ved går inte heller då dem isolerat skorstenen tidigare. Så min bekante får köra på dyr el så länge. Dock funkar den nuvarande termostaten inge vidare längre så dem skulle byta den, dock så var det förväntat att det skulle bara vara att byta över kablarna från den gamla. Saknas service i närheten som kan fixa problemet, de enda nära nog är inge vidare hjälpsamma eller struntar i att vara noga..
Det är nog någon som hade otur när de tänkte när de installerade det där. Varför ska rumstemperaturen styra när man har varmvatten? Det blir ju helt fel på sommaren.

Anläggningen verkar vara från Gustav Vasas tid så den borde skrotas egentligen. Men om man ska göra en billig lösning så hade jag kopplat om så att elpatronen jobbar på sin egen termostat, och så hade jag lagt cirkulationspumpen över rumstermostaten (med en ny kontaktor om det är en gammal trefas-pump). För jag har för mig att du skrev i den andra tråden att shunten är trasig?
 
harka harka skrev:
jaja...i VVS-formumet ja :cool:

nej, men jag förstår dig! och jag förstår inte alls varför Malmbergs kallar den för "mekanisk termostat" till och med i sin egen produktbeskrivning

och jag blir förvånad hur knepigt det verkar vara att hitta en helt mekanisk termostat, de var ju stapelvara för några år sedan

som klen tröst så skulle den i alla fall klarat av att styra kontaktorn, då den inte driver elpatronen direkt

så om nydragning av el (dra fram nolla) inte är aktuell så får jakten på en mekanisk termostat gå vidare...
Frico har en jätte fin mekanisk termostat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.