Som topic lyder.

Är det nån mer som kör Blue Iris kameraserver här.

Fick ett problem imorse som jag säkert inte är ensam om,
alla användare får adminview genom appen, men inte genom Webinlogg.

alltså så ser alla användare alla kameror genom appen när dom i själva verket ska se vissa kameror bara.

Nån mer med samma problem?
 
  • Gilla
Lokeas
  • Laddar…
Hej:) ser att den här tråden har några år på nacken.. men du har ju kört på i några år, så jag chansar och frågar dig om hur man ställer in blue iris så den inte reagerar på flygfän och moln (skuggor) å så ?
Får så många "motion alerts" så jag blir galen :)
 
Har inte BI själv men kan man inte ha motion detection när objekt rör sig mellan zoner?

Vissa kameror stödjer detta själv och kan generera events.
 
Möjligheterna till inställningar har överväldigande många möjligheter.. dessutom på engelska. Det är en djungel, tänkte därför att det är någon här som har rätt "recept" på grundinställning, när det gäller BI.
 
Själv kör jag SightHound och inte Blue Iris, så de flesta falsklarm blir jag av med genom objektidentifieringen.
Men spindlar framför linsen är ett problem för alla system. :)

Dock såg jag en beskrivning av grundorsaken till de störningarna.
Spindlar bryr sig inte om IR, men många andra insekter, alltså är det bra jaktmarker framför IR-strålkastare.
Så om man kan byta ut den inbyggda mot en extern som inte sitter i närheten av linsen (eller en starlight eller motsvarande som inte kräver IR-ljus)
 
  • Gilla
Lokeas
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv kör jag SightHound och inte Blue Iris, så de flesta falsklarm blir jag av med genom objektidentifieringen.
Men spindlar framför linsen är ett problem för alla system. :)

Dock såg jag en beskrivning av grundorsaken till de störningarna.
Spindlar bryr sig inte om IR, men många andra insekter, alltså är det bra jaktmarker framför IR-strålkastare.
Så om man kan byta ut den inbyggda mot en extern som inte sitter i närheten av linsen (eller en starlight eller motsvarande som inte kräver IR-ljus)
Sighthound blir jag nyfiken på. Hur funkar det några år senare?

Kör en Hikvision NVR idag men vill jobba lite mer med larm vid händelser och det är lite träligt i denna. Har en licens för Blue Iris som legat på hyllan ett tag och jag är lite sugen på att stoppa in den i en Proxmox-maskin jag har för Unifi och HA.

24x7 inspelning + smarta larm är det som står på agendan. 6-8 kameror.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Sighthound blir jag nyfiken på. Hur funkar det några år senare?

Kör en Hikvision NVR idag men vill jobba lite mer med larm vid händelser och det är lite träligt i denna. Har en licens för Blue Iris som legat på hyllan ett tag och jag är lite sugen på att stoppa in den i en Proxmox-maskin jag har för Unifi och HA.

24x7 inspelning + smarta larm är det som står på agendan. 6-8 kameror.
Den fungerar kanon i grund och botten, men de har av någon orsak stannat av i utvecklingen. Senaste uppdateringen kom i mitten av 2021, så jag skulle inte helhjärtat rekommendera det i dagsläget.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.