Ett hus med perfekt tomt är till salu i området vi är intresserade av. Huset, ett putsat enplans med källare, är från 40-talet och är i behov av helrenovering samt att huset är för litet för oss. I besiktningsprotokoll står att vatten finns i dräneringspumpshål i källaren och att vatten trycker upp kapillärt genom klinkerfogar. Där finns alltså ett stort problem.

Förmodligen är det här inte genomförbart men man kan ju drömma och då är isåfall drömmen att riva befintligt hus och bygga nytt enligt de planbestämmelser som finns.

Någon insatt som vet hur mycket pengar det kan röra sig om? Och grundproblemet med vattnet som finns i nuvarande källarplan finns ju antagligen kvar och måste lösas...
 
Jag har inte aktuella priser på rivning, men vi rev en enplans tilbyggnad på 60 kvm mexitegel 2009 och då kostade det 50 000 kr inklusive moms. Kostnaderna för containrar och deponering av avfallet togs separat och hamnade på totalt 97 000 kr. Detta var i Skåne, det är säkert dyrare i Stockholm och sedan har förstås priserna stigit en hel del på 11 år. Men det går att göra jobb själv och komma ner i pris, läs mer: https://www.byggahus.se/bygga/sa-gar-det-till-att-riva

Här kan du läsa om vad det kostar att bygga nytt, från 2 miljoner och uppåt. https://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga
 
För några år sedan revs ett hus här i närområdet (rivningsföreläggande). Ett tvåplans trähus, på under 100 kvm byggyta. Jag passerade rivningen typ 2 ggr per dag. Som jag minns det så var det i princip en man med grävmaskin som arbetade ca 2 veckor med rivningen. Det kom lastbilar och hämtade containers. Och ibland såg man en gubbe till som gjorde vissa moment i rivningen. Om man lite grovt räknar grävmaskin till 1000 kr/h så skulle den rivningen ha kostat ca 80 000, plus kostnader för bortforsling och deponi, som troligen blir minst líka mycket.

Om grävmaskinen bara skoningslöst skulle "malt ned" allt, så skulle det troligen gått på någon timme. Men det är ju detta med att sortera. Det lades material i minst 3 olika containers.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Har ni tänkt ha källare på nya huset?
Vad är det för typ av mark och topologi? Går det att lägga dränering under källarnivån och leda bort vattnet på något bra sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.