Hej som topic lyder! Då jag ska bygga ett badrum så behöver jag hjälp av er med en fråga jag fick.

Du ska bygga ett nytt badrum. Storleken blir 2800x3400mm med takhöjd 2400mm. Du bygger i ett hörn av ett större rum så två av väggarna är befintliga.


Du ska använda reglar av dimensionen 45x95mm, det ska finnas en dörr med storleken 8x21 i en av väggarna. Regelavståndet ska vara 450 c/c, på insidan av badrummet ska väggarna ha 15mm plywood och 13mm gips samt ytskikt av kakelplattor storlek 10x20 cm. Golvet ska ha klinkers med storleken 60x60 förutom duschörnan som ska ha mindre klinkers i storleken 10x10cm, storleken på duschörnan ska vara 90x90 cm.

På väggarnas utsida ska det vara 11 mm osb skivor och 13 mm gips.

Jag tänkte räknar ut materialåtgång till projektet.
 
A
Rita en enkel skiss med mått utsatta,då blir det lättare att se och räkna:geek:
 
Snickerisatyg Snickerisatyg skrev:
Hej som topic lyder! Då jag ska bygga ett badrum så behöver jag hjälp av er med en fråga jag fick.

är det här en skoluppgift? :D
 
  • Gilla
oshu och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur din skola fungerar men jag brukar rita på rutigt papper. I ditt fall skulle jag rita så att en rutlängd på papper motsvarar 1 decimeter i verkligheten. Börja med ett givet hörn av det stora rummet och sätt ut konturerna på de nya väggarnas insida. Sedan ritar du väggarnas tjocklek och nya väggarnas utsida. Sedan ritar du in reglarna osv.

Det som inte framgår av uppgiften är om även de befintliga väggarna ska kläs med allting, och om det finns fönster där.
 
  • Gilla
Snickerisatyg
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
är det här en skoluppgift? :D
Nej, men man kan säga lite så också då jag ska göra det på riktigt fast inte med dom här måtten så :D så behöver lite hjälp
 
Gör en egen beräkning och fråga sen om du tänkt rätt, att lösa uppgiften åt dig gör ju inte dig till en bättre snickare vilket väl är meningen med utbildningen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Snickerisatyg Snickerisatyg skrev:
Nej, men man kan säga lite så också då jag ska göra det på riktigt fast inte med dom här måtten så :D så behöver lite hjälp
Men om du skall göra det på riktigt, varför då inte skriva de måtten?:thinking:
Det blir ju bara merarbete för dig om du får hjälp här men sedan skall du behöva räkna om för att du skall ha andra mått.
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet inte hur din skola fungerar men jag brukar rita på rutigt papper. I ditt fall skulle jag rita så att en rutlängd på papper motsvarar 1 decimeter i verkligheten. Börja med ett givet hörn av det stora rummet och sätt ut konturerna på de nya väggarnas insida. Sedan ritar du väggarnas tjocklek och nya väggarnas utsida. Sedan ritar du in reglarna osv.

Det som inte framgår av uppgiften är om även de befintliga väggarna ska kläs med allting, och om det finns fönster där.
Nej själva uppgiften var utan fönster! Men ja jag håller på å skissar lite nu få se vad som händer :)
 
leby leby skrev:
Gör en egen beräkning och fråga sen om du tänkt rätt, att lösa uppgiften åt dig gör ju inte dig till en bättre snickare vilket väl är meningen med utbildningen.
Är egentligen inte snickare utan golvläggare men nu har jag fått detta som en uppgift då jag ska göra det på riktigt. Nej behöver väl inte "lösa" uppgiften åt mig men bara hur man - tänker - :)
 
K knipo skrev:
Men om du skall göra det på riktigt, varför då inte skriva de måtten?:thinking:
Det blir ju bara merarbete för dig om du får hjälp här men sedan skall du behöva räkna om för att du skall ha andra mått.
Haha, ja men för lärarn sa att jag nu skull räkna ut detta först så då får jag väl gört hä. För då vet jag ju hu je skä gå till väga sedan :)
 
A
Det var ju ingen skoluppgift nyss? :thinking:
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Det var ju ingen skoluppgift nyss? :thinking:
Nej privat av läraren :)
 
Jag behöver ju endast räkna ut åtgången på de material jag nämnt där uppe såg jag nu. Det är ju liksom första
 
Gör en enkel måttsatt ritning. Sedan räknar du ut hur stora de olika ytorna är. Svårare är det inte. ;)
 
Immobil Immobil skrev:
Gör en enkel måttsatt ritning. Sedan räknar du ut hur stora de olika ytorna är. Svårare är det inte. ;)
jag har ritat upp alla ytor det är hur mykt matrial som är det kluriga :surprised: har räknat ut hur mycket gips osb skivor och klinkers. Resterande har jag kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.