Vi har bott i vårt hus i några år nu med en fin och torr källare. Halva källaren är betecknad som "outgrävd" på ritningarna från när huset byggdes runt 1950. Nu behövdes mer förvaringsutrymme och det var dags att påbörja projektet med att gräva ut denna del. Marken består av hårt packad jord och sand med enstaka lager av lera. Tanken var att lösgöra några kbm åt gången och suga ut med grävsug. Efter en kort tids grävande upptäcker vi att grundmuren inte alls går ner hela vägen, utan står nästintill, på någon form gjuten klack, direkt på marken. Snacka om besvikelse. Min fråga är således om det ens är möjligt att förlänga grundmuren med ny sula utan att riskera ras eller sättningar i huset, eller är det ett dödsdömt projekt? Det skulle ju då utföras av entreprenad med rätt kompetens.
Tack på förhand för kloka råd
 
  • Gilla
Mats Engman
  • Laddar…
Bilder!
 
Allt är möjligt, frågan är nog hur mycket du är beredd att betala.
 
Tja, allt utom berusade småbarn går ju.
Frågan är om du vill/får.

Finns det några begränsningar gällande bygglov för att gräva ut och inreda källaren?
Vad kan ni tänka er för rimlig kostnad för denna del?
 
  • Gilla
Kurtanagger
  • Laddar…
Här kommer 2 bilder.

För kommun & detaljplan får vi inreda denna del, så detta är inget bekymmer. Anmälan eller ansökan görs först då vi vet om det ens är möjligt (eller rimligt).
Gällande kostnad så är detta en senare fråga, men vi är medvetna om arbetsbördan och kostnaden för att inreda denna del OM muren hade gått hela vägen ned.

EDIT: Skall tillägga att befintlig mur är ca 1m ovan mark, så vi hade ju behövt gräva och förlänga ca 1,3m+0.4m
 
  • Fördjupning i marken för inredning under befintlig mur, ca 1,3m ned och 0,4m ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordkantad, stenig grävning ungefär en meter djup, med en synlig mörk murkant ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du letar bland andra äldre källarprojekt på forumet så vet jag att det finns ett där man just grävt ut och förlängt väggen ner, på en kort sträcka i taget. Så visst går det,
 
Det blir nog dyrt och komplicerat om man ska ta in någon som gör det. gör man jobbet själv kan man gräva ur 1-2 meter i taget och gjuta klack/mura vägg allt eftersom.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Inget jag ger mig på utan någon form av expertisassistans. Hellre betala en slant extra för försäkringar och att utesluta onödiga risker.

Inga risker för sättningar om det görs rätt? Likaså vågar man gräva upp utsidan för korrekt dränering efteråt?
 
tommib
Ja, det finns en episk tråd där någon gör just detta. Sök på gräva ur källare eller något sådant.

Görs det rätt ser jag inga större risker med det eller problem med att gräva upp det på utsidan efteråt.

Om muren delvis är ovan mark kan det finnas lättare sätt också, som att växla av med stålbalk innan grävning.

Edit: Här är tråden

https://www.byggahus.se/forum/threa...rgrund-fran-ide-till-faerdig-kaellare.270651/
 
Ja, tack. Dessa trådar har jag varit igenom.

Intressant tanke med aväxlingen! Det känns ju onekligen bra att ha nyttig input och bra idéer till den dag vi diskuterar med någon som kan hjälpa oss med jobbet.

Hur mycket vågar eller kan man gräva på förhand utan att riskera något? Ex att gräva tillräckligt djupt mitt i rummet, men låta ca 1m bredd vara orört intill de väggar som skall förlängas?
 
tommib
Svårt att svara på men om där är sandskikt som gör att det kan glida hade jag nog tagit det försiktigt med att gräva ur i mitten av rummet. Vad skulle syftet ens vara med det? Varför inte bara ta in en entreprenör (eller flera) och be dem komma med en offert på vad som måste göras?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.