aadddee
Hej,

Håller just nu på att ansöka om tillbyggnad av uterum.
Radhuslänga och uterummet kommer att placeras i tomtgräns. Uterummet i sig är under 15kvm och således en attefallstillbyggnad.

Kommunen vill nu ha mer detaljerad beskrivning utav brandskyddet än det jag redan skickat in och hänvisar enbart till BBR 5 kap.
Är det någon som har kunskap om vad som måste finnas med?
Har sökt en hel del men blir inte klok på vad de exakt vill ha specificerat.
 
aadddee aadddee skrev:
Hej,

Håller just nu på att ansöka om tillbyggnad av uterum.
Radhuslänga och uterummet kommer att placeras i tomtgräns. Uterummet i sig är under 15kvm och således en attefallstillbyggnad.

Kommunen vill nu ha mer detaljerad beskrivning utav brandskyddet än det jag redan skickat in och hänvisar enbart till BBR 5 kap.
Är det någon som har kunskap om vad som måste finnas med?
Har sökt en hel del men blir inte klok på vad de exakt vill ha specificerat.

Väcker denna tråden lite. Ska också göra en tillbyggnad och har fastnat på just brandskyddsbeskrivningen. Hur gick det för dig? Skulle du kunna dela med dig av dokumentet som du lämnade in, så jag på ett ungefär kan se utformningen?
 
aadddee
Hej!
Detta blev ett välidgt omfattande projekt med just brandskyddsbeskrivningen.
I och med att kommunen ville ha en sakkunnig så ledde det till att vi tog in en brandkonsult.
De upprättade brandritningar, beskrivningar osv i samråd med mig som byggherre hur jag ville utforma bygget.
Använde mig sedan exempelvis av dimensionerade väggar samt brandfärg i tak där jag inte ville ha gips. Brandfärg går även utmärkt på väggar också!

Men kräver kommunen en sakkunnig så är det inte mycket att göra åt saken utan enklare att gå den vägen och lämna över arbetet. Kostade 6000:- för vår del inkl. moms. Ska dock tillägga att inte många var vana att arbeta mot privatpersoner så hör runt bland flera konsulter om det blir aktuellt. Priserna vi fick var mellan 4.000-15.000 och vi frågade nog 4 stycken.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
aadddee aadddee skrev:
Hej!
Detta blev ett välidgt omfattande projekt med just brandskyddsbeskrivningen.
I och med att kommunen ville ha en sakkunnig så ledde det till att vi tog in en brandkonsult.
De upprättade brandritningar, beskrivningar osv i samråd med mig som byggherre hur jag ville utforma bygget.
Använde mig sedan exempelvis av dimensionerade väggar samt brandfärg i tak där jag inte ville ha gips. Brandfärg går även utmärkt på väggar också!

Men kräver kommunen en sakkunnig så är det inte mycket att göra åt saken utan enklare att gå den vägen och lämna över arbetet. Kostade 6000:- för vår del inkl. moms. Ska dock tillägga att inte många var vana att arbeta mot privatpersoner så hör runt bland flera konsulter om det blir aktuellt. Priserna vi fick var mellan 4.000-15.000 och vi frågade nog 4 stycken.

Tack snälla för snabbt svar!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.