Hej!

Kan man bekämpa mossa när som helst under säsongen? Tänker framförallt användning av järnsulfat.

Eller bör man göra det vid någon viss tid, typ vår eller liknande?

Jag är medveten om att det är en kortvarig effekt etc, och att gräsmattan bör kalkas/gödas så att gräset konkurrerar ut mossan. Diskussion kring detta undanbedes vänligen, tack.
 
Hej, jag har kört kombimedel med gödning och järnsulfat som första gödning på våren och en gång till i början av juli. Då försvann mossan, och har inte kommit tillbaka. Jag har fortsatt gödsla med vanligt gödsel och sköta gräsmattan lite bättre, och den är inte tillbaka efter 5 år.

Har även provat mossnix, ett pulver som man löser upp i varmt vatten och vattnar ut. Mycket effektivt sen höst (ute temp runt 5). Men jag tycker det var svårt att vattna ut det jämnt, och det märks eftersom gräset blir mycket grönare där man vattnat. För mig blev gräsmattan randig. Inget bestående, det gick tillbaka och mossan försvann snabbt.

Min uppfattning är att det inte spelar någon roll när man använder produkterna, men kombigödsel är ju bra att använda då gräset ändå tar upp näringen. Alltså: kör kombigödsel vår, sommar och punktmarkera med mossnix om det är något kvar till hösten. KLART!

Vill man kalka kan man ju välja algomins produkter som har en del kalk i sig, kolla innehållsförteckningen. Ett problem där tycker jag är att kulorna är för stora så det är svårt att sprida jämnt och det tar lång tid för dom att lösas upp.
 
Ja det kan man.

Jag förstår dock inte varför du vill göra något kortsiktigt.
 
optimum
Att bekämpa nu ser inte kul ut. Järnsulfat ger svart mossa. Trevligare på våren när gräset börjar växa.
Järnsulfat brukar jag köpa på granngården. Betydligt billigare än andra typer, t.ex. Kombi mot mossa.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Att bekämpa nu ser inte kul ut. Järnsulfat ger svart mossa. Trevligare på våren när gräset börjar växa.
Järnsulfat brukar jag köpa på granngården. Betydligt billigare än andra typer, t.ex. Kombi mot mossa.
Detta är det viktigaste tipset.

Ferrogent på Granngården. Vi pratar 10:del av priset för vanligt mossmedel. 25 kg kostar 250 kr. 1 dl på 10 liter vatten.
Det enda dryga är att gå runt med vattenkannan om man har mycket mossa. Men man får välja att göra det en solig dag :)

Att köra andra mossmedel är att betala överpriser. :)

Nu börjar det bli lite sent på hösten men jag har fått tipset att i början av september mossbehandla och stödså med gräsfrö. Genom att hösten är mycket fuktigare så tar sig gräset mycket bättre.
 
optimum
Jag använder en sådan här på vattenkannan
Dock en varningens Gå inte på gräset sedan och en obehandlad altan eller trappa av trä.
Det blir fula fotsteg av järnvitrolen.

Grön och vit trädgårdspridare för vattenkanna.

Gödning NPK köper jag också på Granngården till halva priset mot vad 5-10 kg påsarna kostar och står det Kombi eller annat så är det svindyrt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har sett det på granngården också. Jaja, lutar åt att jag väntar till våren då :).

Jag ska inte bara göra något kortsiktigt, men jag vill snabbt få bort mossan som har uppkommit och sen början arbeta med rätt metoder för att få bort det på lång sikt.
 
A
Som sagt,gräsgödsel är effektivt,har själv ingen mossa sen jag börjat gödsla,gick rätt fort att bli av med den:geek:
 
Min upplevelse är att det är skitlätt att bli av med mossa med någon av de metoder som nämns ovan, bara att köra på med något av medlen. Har du väldigt mycket mossa så kan det såklart se lite glest ut efteråt. Bor du långt söderut kan du köra en behandling nu direkt, dressa och stödså. Bor du lite längre norrut kan det vara klokast att vänta om du vill så i nytt i anslutning till behandlingen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
optimum
Har problem med en grävling vid sommarstugan. Den vill böka i jorden och gör åverkan på gräsmattan.
Testade med järnvitrol och det smakade nog inte bra för nu är grävlingen hos grannen och låter bli min gräsmatta.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Aa, jag har gödslat 3-4 gånger denna säsongen. Lite jobbigt att det ändå kommer mossa, men får väl ta och testa annat gödsel enl ovan kanske.
 
F
M mothership skrev:
Tack för alla svar. Har sett det på granngården också. Jaja, lutar åt att jag väntar till våren då :).

Jag ska inte bara göra något kortsiktigt, men jag vill snabbt få bort mossan som har uppkommit och sen början arbeta med rätt metoder för att få bort det på lång sikt.
Ett tips för långsiktighet skulle då vara ett höstgödsel och kanske på med kalk. Man kan ju dra på kalk typ precis innan snön så ligger det till sig och löses upp vid smältning om nu råkar bo på ett ställe där det fortfarande snöar..

Med det så är förutsättningarna bättre att bekämpningen av mossan blir bestående.
 
Jag körde höstgödsel förra året och det fungerade kanon. Även skuggiga partier har varit mossfria i år och de partierna där jag hade lite mossa tidigare är där det nu är bäst gräs. På med höstgödsel!
 
A
Hur sent kan man gödsla med ett höstgödsel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.