Tar gärna emot kloka råd ang följande. Vi byggde i år ett fritidshus, då levererat som nyckelfärdigt av en husleverantör. Bygget gick i stort bra, med endast mindre fel/brister vid slutbesiktning och husleverantören har var behjälplig att åtgärda. Men, i stugan byggdes det en bastu i badrummet, som vi efter ett par användningar inte tycker är korrekt utformad. För det första, innertaket är lika högt som badrummets innertak, dvs 240cm. till detta sitter man på lavar som är smala och ganska lågt placerade, vilket gör att det är konstant svalt vid fötterna och värmen samlas ovanför huvudhöjd. Utloppsventilen är placerad rakt över aggregatet, som finns på samma långsida där dörren finns (där inluften kommer in nedtill). Standard brukar väl vara att luft ska komma in i ett hörn för att sedan försvinna ut i motsatt hörn, inte vid samma långsida.

Detta blir en inte så fullt trevlig bastuupplevelse, till ritningarna för huset finns det t.o.m en "principritning" för hur man ska bygga bastu (dvs en standardritning som verkar finnas med till alla byggnader med bastu, inte direkt anpassad vår design). I denna principritning anges t.ex takhöjd till max 220 cm.

Jag påpekat detta för husleverantören, dock inte fått svar. Min undrar gäller mina rättigheter i detta fall. Huset är färdigt och startbesked är klart sedan ett par månader. Kan vi juridiskt hävda att det är fel på bastun, trots att den teoretiskt fungerar?
 
klart du kan påpeka , det görs väl en 2 års besiktning också .
 
Anslutning av till och frånluft får ibland anpassas utifrån förutsättningarna. Optimalt är tilluft under bastuaggregatet och sedan ska frånluft mynna ut i samma rum som man tar tilluften, vilket kan innebära kompromiss.
Men lägg gärna in en ritning på hur det ser ut med bastu och badrum.
 
Bänkhöjden rekommenderas kring 450 och 900mm över golv. Takhöjden är inget problem med 2400mm om aggregatet är tillräckligt stort.
Sedan kan ni ju själva bygga ett nytt tak på den höjd ni vill kostar inte många kroner.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
klart du kan påpeka , det görs väl en 2 års besiktning också .
Två-årsbesiktningen är till för att besiktiga fel i utfört arbete som inte gick att upptäcka vid slutbesiktning.
Alla fel som fanns vid slutbesiktning är i princip accepterade vid två-årsbesiktningen, om de borde upptäckts vid slutbesiktningen.
Fel ska anmälas direkt, med det sagt kanske man inte ska skicka in ett fel om gången Men man ska definitivt inte hålla på dem.
Under den första tiden (ett halvår om jag inte missminner mig) efter slutbesiktningen har man möjlighet att anmäla fel oavsett om frågan kommit upp på slutbesiktningen.
 
Jag tycker spontant inte det låter som att ventilationen är helt fel om jag förstår dig rätt.

Normalt brukar leverantörerna i sina monteringsanvisningar ha ganska detaljerad information om hur ventilationen och även bastun bör byggas.
Vad står det? Diffar det mot vad som är utfört?
 
A AndersS skrev:
Optimalt är tilluft under bastuaggregatet och sedan ska frånluft mynna ut i samma rum som man tar tilluften
Jag skulle vilja säga stopp och belägg till sådana påståenden. Traditionellt har bastur alltid haft ventilation så, men det kommer nog sig av att man normalt inte har haft mekanisk ventilation och då nyttjar man de termiska drivkrafterna som blir. I en vanlig hederlig vedeldad bastu är det till exempel självklart.

Men om man tänker logiskt så gör ju detta att man starkt bidrar till skiktningen i bastun, men hjälper den varma luften att transporteras uppåt och ny kall luft att komma in vid golvet. Beroende på vilket klimat man vill ha i bastun, man kanske vill ha en väldigt sval nedre bänk, så kan ju detta vara helt rätt förstås, men i mina ögon blir det tokigt och är definitivt ingen lösning som borde anses som "den rätta".

Har man mekanisk ventilation skulle jag föreslå att man trycker in tilluft ovanför aggregatet och tar ut frånluften nere vid golv på motsatt sida. Då får man jämnast temperatur i hela bastun.

Exempel från Tylös hemsida: https://www.tylohelo.com/sv/sauna-room-ventilation
infografik_se2.jpg
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sedan kan ni ju själva bygga ett nytt tak på den höjd ni vill kostar inte många kroner.
Eller lyfta sittlaven och anpassa med fotdelen, bör också fungera och borde vara enklare.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
H
När jag byggde bastu så plasserade jag över laven först.
Satte mig på den för att se att jag va ca 10 cm från taket med huvudet.
Sen byggde jag undre laven.
Den blev då lite hög så jag har en pall för att ta mig upp.
Helt kanon.

så gick jag upp ett hack på aggregat med än rekommenderat bara för att jag inte ska basta kallt
 
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller lyfta sittlaven och anpassa med fotdelen, bör också fungera och borde vara enklare.
Detta är en klart bättre lösning än att sänka taket. Fötterna behöver komma upp till (minst) i höjd med stenmagasinet för att man ska slippa känslan av att det blir hett om huvudet och kallt om fötterna.

Kolla om inte nån av bastuaggregatsleverantörerna har detta beskrivet. I så fall borde ni kunna kräva att bastun byggs på detta sätt.

/M
 
S skydiver skrev:
Har man mekanisk ventilation skulle jag föreslå att man trycker in tilluft ovanför aggregatet och tar ut frånluften nere vid golv på motsatt sida. Då får man jämnast temperatur i hela bastun.
Förutsätter att man integrerar den mekaniska ventilationen med bastuns ventilation enligt Tylös bild, Vet inte hur vanligt det är i fritidshus som ts fråga gällde, men det får ts svara på hur det är det fritidshuset.
Som jag skrev i tidigare inlägg får man anpassa och kompromissa utifrån gällande förutsättningar.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bänkhöjden rekommenderas kring 450 och 900mm över golv. Takhöjden är inget problem med 2400mm om aggregatet är tillräckligt stort.
Sedan kan ni ju själva bygga ett nytt tak på den höjd ni vill kostar inte många kroner.
Det är bättre att utgå från taket istället för golvet. Det enda som är intressant vad gäller höjd över golv är att det ska vara bekvämt att kliva upp på laven.

H Hallerudsbo skrev:
När jag byggde bastu så plasserade jag över laven först.
Satte mig på den för att se att jag va ca 10 cm från taket med huvudet.
Sen byggde jag undre laven.
Den blev då lite hög så jag har en pall för att ta mig upp.
Helt kanon.

så gick jag upp ett hack på aggregat med än rekommenderat bara för att jag inte ska basta kallt
Håller med.
Schablonmässigt övre lav någonstans kring 110-120 cm från tak. Underliggande lav runt 45 cm under övre lav.

Önskvärt att fötterna inte hamnar under bastuaggregatets överkant.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.