Köpte en lgh för en tid sedan o håller nu på att renovera den, har börjat snegla så smått ppå köket som ska helrenoveras. Problemet är att till lägenheten (en 2:a) finns det bara 1-fas och 3st 10A säkringar! Spisen som finns idag är en el-spis o bara några år gammal, men jag vill ha en spis med keramikhäll!

Har kollat lite på hemnet på andra 2:surprised:r i min förening o har bla sett att en del har installerat keramikspisar i lägenheterna, så därför tvivlar jag på att det ska behövas dras 2.5 mm kabel o läggas 16A säkringar! Dock är installation av 16A säkringar + kabledragning vad en spis-försäljare har sagt åt mig att fixa!
 
Förstår jag dig rätt om du bara har tre 10A säkringar i din central som bara är en-fasig? Varav en säkring går till din spis? Pratar vi en liten bänkspis nu?
 
Tja det beror som sagt på vad du väljer för spis i vissa som tex:fargo,candy så kan man välja om man vill ha 1-fas eller 3-fas.och i fråga om 10 amp eller 16 amp så beror det ju på hur mycket den förbrukar fast troligen behöver du ha 16 amp
 
Kolla hur din nuvarande spis är inkopplad. Det kan finnas andra säkringar till spisen, ex i källaren vid din mätarcentral.
 
En inte oäven gissning är att det är säkringen som sitter över skylten "Elspis" som matar spisen, eller... Kan ju vara ändrat dock.

Annars så handlar det väl mest om hur mycket du krämar på, dvs hur många plattor/ugn du kör samtidigt. Även med den spis som sitter där idag bör du kunna dra säkringen. Tror egentligen inte att keramikhällen drar mer ström egentligen.

Många hällar brukar vilja ha en större säkring än 16A alternativt köras på två faser för att kunna användas fullt ut.
 
Ta ur säkringen som är märkt "spis" och sätt på ugnen och alla plattor på max. Lyser spisen eller om den blir varm så är det en 3fas spis ;)
 
Visst är det en 1-fas spis! Skulle gissa på att förra lägenhetsinnehavaren har satt i en 10A säkring istället för en 20A! Skruva ur säkringen och kolla färgen på PKn i botten, sitter antagligen en blå PK där, dvs 20A
 
http://medlem.spray.se/agrik/Central1.jpg

Tja, vad säger man, så trött på folk som slarvar!

Men blå "passform" är inte det 16A?
(rättar mig själv - grå är tydligen 16A, blå 20A)

Den nuvarande spisen kan som mest dra 8225W, enligt en klisterlapp på spisen.
Vilket jag får till 35A??? (8225W/230V) Är det korrekt uträknat?

Hade tidigare provat att sätta ugnen + alla plattor på max i ca 20 sekunder, men  säkringen höll just då, nu nån dag senare när jag skulle ta fotot såg jag att säkringen hade smällt. Så nu var spisen helt död, dvs 1-fas!
 
Spisen drar som mest 35A, dvs när alla plattor samt ugnen står på max. Hur ofta gör det det? Har mätt upp en liknande spis, fast en Electrolux, till drygt 42A. Då hade jag vridit upp alla plattor på max, ugnen på 275 grader samt grill. Säkringen höll väl iaf 6-7 sekunder tror jag...
Ska inte vara några problem att köra spisen på 20A dock, räcker vid "normal" användning. Har även sett spisar som är säkrade 16A där säkringen pallat med utan problem i flera år.

Kan jämföras med en vanlig villa, där det oftast räcker med 3x16A huvudsäkringar, men om man använder ALLA elapparater i huset samtidigt så drar det en bra bit över 16A.
Man har alltså räknat med att man inte använder allt samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.