Demmpa Demmpa skrev:
Bara för att det fel gjort från börjar betyder inte att det får fortsätta att vara fel.

”Ansvaret för avvattningen inom ett sådant planområde vilar på de enskilda fastighetsägarna (avvattningen inom den egna fastigheten) och på huvudmannen för de allmänna platserna (avvattningen av gator, vägar, torg och parker). Med avvattning menas då den naturliga infiltration som marken klarar och de förutsättningar marken har att leda undan vattnet.”
[länk]
Exakt, och därför åligger det ju kommunen att se till att det inte börjar rinna in på deras uppfart, eller hur?
 
  • Gilla
  • Älska
Honoja och 6 till
  • Laddar…
Ja, kommunen ska se till att dagvatten inte rinner in på TS fastighet, men samtidigt så ska TS se till att fastighetens dagvatten inte hamnar på kommunal mark.
Det sistnämnda har ju inte skett eftersom dagvatten från uppfarten har hamnat på grusvägen hela tiden.

Den asfalterade grusvägen ligger inte enda intill tomtgränsen utan en liten bit ifrån, ca 0,5m (enligt TS) så där kan kommunen låta sitt dagvatten från vägen hamna.
 
  • Gilla
Torslandaskogsborg och 3 till
  • Laddar…
Vid senaste asfalteringen av vägen utanför mig så höjdes vägen så pass att vatten riskerade att skada min infart. Lösningen blev att de asfalterade en bit in på min infart (en halvmeter ungefär) med en liten svacka närmast vägen så att vatten kunde rinna undan åt sidan (detta är i en backe, så detta räckte i mitt fall).

vid asfalteringen innan så hade det lagts en klack mot min tomt (innan jag ägde den), men den lösningen ville jag inte återskapa då den var för hård/kraftig och inte var acceptabel att köra över.
 
Kommunen ska se till att deras vatten inte leder in mot er tomt och ni tvärtom. Inte svårare än så. Jobbar själv med det här och ni anar inte hur ofta folk tror de har tomt närmare vägen än vad de egentligen har.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Kommunen ska se till att deras vatten inte leder in mot er tomt och ni tvärtom. Inte svårare än så. Jobbar själv med det här och ni anar inte hur ofta folk tror de har tomt närmare vägen än vad de egentligen har.
Om man nu skall vara noggrann med tomtgränsen så ligger vägen vid min infart faktiskt på min tomt. Medan jag 10m längre ned i backen har allokerat över 1m av vägområdet då vägen går på tomten mittemot istället. Ytterligare 10m längre ned så går vägen på min tomt igen. En väg som ligger i en backe har en tendens att flytta på sig med åren.

Men detta är ju inte viktigt, det som är viktigt är att både förvaltaren av vägen och tomtägaren bägge tar sitt ansvar, även om det skulle skilja någon decimeter hit eller dit (eller mer som det är hos mig).
 
Nä exakt. Va bara lite kuriosa.. de viktiga är ju att vattnet ska bort. Men sjukt lätt för den ”normale” markägaren att förstå va de innebär..
 
Det här är ju ett till exempel på att hådgjorda ytor som betong och asfalt faktiskt inte alltid är bäst.
Många gillar asfalt för att "nu får vi en riktig väg". Men en sällantrafikerad väg där det inte är ordentlig avdikning skulle jag helt klart föredra en grusväg.

Sen kanske lösningen i detta fall är just att dika upp på sidan av vägen. men då kommer ju TS tappa en del av tomten istället.
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
nu ska man inte heller överdriva grusvägens förmåga att ta upp regnvatten.
Visst småskurar kan nog tas upp av en grusväg utan att vattnet rinner av till vägkanten, men det är troligtvis inte då TS får problem oavsett om det är grus eller asfalt.
De riktigt stora skurar (förra veckan hade vi 40 mm nederbörd på en eftermiddag) är mer problematiskt, och då är grusvägens förmåga att ta upp vattnet rätt så begränsad. Största problemet här är att TS dagvatten inte längre kan rinna ner till grusvägen plus att en mindre mängd vatten kan strömma från vägen till TS uppfart.
 
Råkade ut för samma sak.
Efter asfaltering hamnade vägen ovanför infarterna.
Kommunen fick göra om. Det gjordes utan större påtryckningar ( Ystad).
I ett par fall fick de höja infarterna och göra om plattsättningen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Man kan undra varför Komunen ens asfalterar den från början
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vägen asfalteras för att spara underhåll på grusväg men ett dike måste underhållas så nu kommer det bli knepigt för kommunen om inte byggaren löser problemet..
Därför låter lösningen med koppling till dagvattnet som lämplig men sätt backventil på er anläggning
 
Såg ett program från usa där många mindre städer har börjat ta bort asfalten för grusvägar är billigare att underhålla
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Såg ett program från usa där många mindre städer har börjat ta bort asfalten för grusvägar är billigare att underhålla
Framförallt tar man bort asfalt för att den reflekterar värme och gör att det upplevs mycket varmare. Hårdgjorda ytor av betong och asfalt skapar en väsentligt varmare miljö än om du har grus och planteringar.
 
Fick besked nu att de kan göra en asfaltsbula längs infarten eller lägga spikad infartskantsten och en sluttande asfalt in mot vår uppfart. Vet inte vad som blir bäst estetiskt.
 
Redigerat:
Oberoende vilket av dom bägge så kommer allt vatten från vägen hamna på gräset till en början.
Samtidigt så kommer vattnet från uppfarten att samlas längs upphöjningen å åka ut åt kanterna å hamna på gräset.


Det jag eventuellt skulle få kommunen att åtgärda är att jämna av uppfarten 0,5-1 meter från vägen så att det inte blir en skarp kant samt göra så att uppfarten lutar ut mot kanterna/gräset.
Väg med vattensamling och markerat gult område där vattnet kan ledas bort mot gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

utfyllnad främst i gula fältet.

Men risken är att ”pölen” flyttas inåt/uppåt på uppfarten.
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.