Hej,
Hur lackar man ett parkettgolv utan att det blir fula streck och ränder?
Jag tog en kökssvamp och spetade ut lite i taget över Kährs matta ekgolv, men som sagt, resultatet är jag inte nöjd med.
Några ideér?
Tack på förhand!
 
Du behöver en microfiltroller. Den är inte så "fluffig" som en roller för väggfärg och ger för golbet i det närmaste perfekt resultat. Använd skaft så att du kan gå över större ytor med långa drag. Se till att inte använda för mycket lack per lager, tunnt och flera gånger blir bäst. Annars är det viktigt med rätt belysning så att du ser vad du gör.
 
Det blir ju som att måla...när jag målade väggar med en sådan fin roller så fick jag flammor när jag kollade under rätt vinkel.
Jag löste det med att till sist köpa en färgspruta. Vet inte om jag skall använda färgsprutan till golvet också...
 
Jag har lackat några parkettgolv. De metoder jag testat är mycket fin pensel (bred och smal för kanter) och microfilt roller. Rollern gav överlägset bäst resultat. Jag köpte från anza, specifikt för golvlack, men det finns säkert andra som också är bra. Det viktigaste är är långa metodiska drag, lack som täcker varje lager, men inte så mycket så att du får pölar. Se till att vänta hela torktiden, sandpapper vid behov mellan lager, var nog med rengöring. Det tar tid, men jag fick ett bra resultat.

Jag har aldrig hört om att använda färgspruta till parkettlack. Kanske har någon annan erfarenhet?
 
Jag har använt "golvpensel", ser ut som två penslar ihopmonterade. Den Tre stjärnor lack har gett bra resultat överallt, visserligen furugolv, inte parkett men vart slätt utan ojämnheter i alla fall. jobba snabbt och vara noggrann med färgmängden tror jag är nyckeln.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag använde en sån här en gång:
Golvpensel av trä utan skaft med långa, tunna borst för att applicera lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drygt att inte kunna sätta på skaft, blev inte perfekt... lite synliga ränder. Kan tänka mig att det finns tätare och finare penslar för golvlack än den jag använde. Enklare och bättre resultat med golvrolller. Tänk också på att olika lack flyter ut mer eller mindre - polyuretanlack flyter ut mer och blir liksom tätare än vanlig golvlack.
 
Tack för svar. Jag skall testa med fin roller från Anza.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.