Mitt badrum är på andra våningen och då måste jag ha ett luftrör i hörnet på badrummet sa min rörmockare.
så de monterade ett rör som sticker upp ca en meter över golvet. Jag trodde att jag kunde bygga in röret i väggen som en liten utbukt. Men nu sa rörmockren att man inte fick bygga helt igen röret. Och att det måste kunna gå att öppna i så fall. Hur blir det då med all fuktspärr och allt, det kan väll inte vara bra att ha en öppningsbar lucka i badrummet....?
Vad tror ni om detta

MVH Anders
 
Vi köpte en ny sorts avloppsluftning som inte behöver tas ut genom taket till "friska luften".
En för bottenvåningens badrum placerade vi i garaget och den andra till andravåningens badrum kommer att sitta på vinden ;)
 
Grattis till avloppslukt på vinden och i garaget!

Vakuum-ventilerna funkar lagom bra är min erfarenhet.
Upp på taket med eländet så det blåser bort är min fasta ståndpunkt!
 
ja det är till avloppet.
Tror han skulle montera nån slags vakum klocka i röret.
Vad tror ni om att bygga in....?

MVH Anders
 
Vi har haft det där systemet i vårt förra hus och det funkade väldigt bra.

När vi flyttade dit så kände vi en viss avloppslukt. Så vi kontaktade en rörmokare och han sa att man måste byta ut "filtret" ibland. Manicken man satte över hålet kostade 200-300 kr om jag inte minns fel. Så vi gjorde det och lukten försvann helt och hållet. Vi behövde aldrig byta ut den på de 4 åren vi bodde där och vi har då inte hört nåt från de som köpte huset heller.

Fördelen med att göra på det här viset är att man får bort ett hål på taket som kan börja läka in. Man vill ju ha så lite hål på taket som möjligt för att eliminera bort vattenläckage.

Våran satt i en garderob för den är ju inte direkt snygg ;)

/m

 
Vi har inte känt någon lukt överhuvudtaget.

Det var min granne som rekommenderade det. Han jobbar på firman som gör de och säljer massor till Japan.

Fungerar perfekt tycker vi och slipper samtidigt extra håll i taket med de riskerna det tillför. ;D
 
abel48 skrev:
Mitt badrum är på andra våningen och då måste jag ha ett luftrör i hörnet på badrummet sa min rörmockare.
så de monterade ett rör som sticker upp ca en meter över golvet.  Jag trodde att jag kunde bygga in röret i väggen som en liten utbukt. Men nu sa rörmockren att man inte fick bygga helt igen röret. Och att det måste kunna gå att öppna i så fall. Hur blir det då med all fuktspärr och allt, det kan väll inte vara bra att ha en öppningsbar lucka i badrummet....?
Vad tror ni om detta

MVH Anders
Tätskikta väggen bakom, sedan kan du väl ha ett löst "skydd" framför så man slipper se det fula röret
 
Det är vanligt med inspektionsluckor i badrum. Det finns särskilda luckor med täta ramar att köpa som man sätter i stället för en kakelplatta. Det blir diskret, snyggt och tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.