Tyresö
Milkshaken skrev:
Fy fan,,, måste varit ett riktigt slitgöra..... Ackord oxå dessutom....

Det är såna jobb som föder kreativiteten hos ett normalt funtat folk,,, man undrar vad man håller på med... Sen öppnar man egen firma, ty man har i sina särtankar smidit alla tankar för firman, när andra har försökt att tycka om jobbet...
Känns det igen Tyresö...? :)

Jo, det var ju lite speciellt att starta företag - betydligt mer jobb än vad jag trodde, alltså jobb som inte har med själva arbetsmomentet att göra.

Jag var inne på att starta en köttstyckarfirma, men jag är glad att jag inte denomförde planerna - konkurrensen från låglöneländerna har gjort att det mer eller mindre är omöjligt att tjäna pengar i köttbranschen. Sen var jag dom sista åren ganska trött på att stå på samma ställe och skära i en död kossa - det var därför jag fixade trafik-kort och yrkestrafik-tillstånd, och började köra trailerdragare. Men den branschen är fullständigt ekonomiskt urlakad av alla öststatsländer.

I betongbranschen går det fortfarande att tjäna pengar - undrar bara hur länge till, när all utländsk lågbetald arbetskraft håller på att ta över byggmarknaden.

Jag kanske låter bitter, men det låter värre än det är - så länge jag trivs med mitt jobb, så kommer jag att hålla på med det.
 
  • Gilla
SlayerBear77
  • Laddar…
Tyresö skrev:
I betongbranschen går det fortfarande att tjäna pengar - undrar bara hur länge till, när all utländsk lågbetald arbetskraft håller på att ta över byggmarknaden.

Jag kanske låter bitter, men det låter värre än det är - så länge jag trivs med mitt jobb, så kommer jag att hålla på med det.
Du får väl göra likadant o åka ner o erbjuda dina tjänster i höglöneländer nere i Europa. Du lär ju tjäna bra mycket mer i Tyskland, Holland, Belgien, Schweiz, norra Italien och Norra Frankrike än i låglönelandet Sverige. Trots Eurons fall är det fortfarande attraktivt. (CHF är ju annars outstanding)
 
Tyresö
Nimajneb skrev:
Du får väl göra likadant o åka ner o erbjuda dina tjänster i höglöneländer nere i Europa. Du lär ju tjäna bra mycket mer i Tyskland, Holland, Belgien, Schweiz, norra Italien och Norra Frankrike än i låglönelandet Sverige. Trots Eurons fall är det fortfarande attraktivt. (CHF är ju annars outstanding)

Hahaha, det är bara så att den enda tyska som jag kan är den som dom talade i dom där filmerna (hehe) från 80-talet - "Åhh Ernst du habs eine grosse..... Åhh Elsa du habs eine klaine.....

Tror inte det skulle bli nån succe i betongbranschen.
 
Oj, det här drog iväg åt ett helt annat håll. Från köttkvarn till betongbil, intressant hur det kan bli. Jag fortsätter utanför rubrikämnet med en kommentar om hygienregler:

Hygienreglerna varierar år från år men det verkar vara en av få saker som blivit enklare i och med EU. Detaljstyrningen har till stora delar försvunnit och om du bara kan visa på ett trovärdigt sätt att produktionen är säker så måste kommunen klara av att överbevisa dig.

Själv är jag biolog och har förmodligen bättre koll på bakterierna än de flesta livsmedelsinspektörerna och eftersom myndighetspersoner tenderar att bli mindre stelbenta ju med de själva kan så är jag inte särskilt orolig. Jag har även goda kontakter i restaurangbranschen och skulle i princip kunna få godkänt att stycka på köksbordet hemma (fast det vill jag inte).

Fast jag kan ha en viss förståelse för livsmedelsinspektörerna. Jag provade att ta tillbaka mina lamm från slakteriet, styckat och klart i låda för att ta hem och packa till konsument. När de undrade om jag hade kylbil sade jag att det inte är något problem, jag lägger filtar över. Inspektören skrek rakt ut att "så kan man inte göra, köttet kommer ju att bli smutsigt!"
-Vaddå, det ligger ju i en plastsäck i en ihoptejpad kartong.
-Jaha, jamen då är det lugnt.
-Vad tror du om mig egentligen?
-jag har sett det mesta...

Jag tror inte att en människa med någorlunda normalt hygientänk kan lista ut vad inspektören har sett. Fast den som läst tråden "Sveriges värsta husägare?" här på byggahus.se kanske kan ana vilka dimensioner det rör sig om.
 
Tyresö
"Smissarve"

Du verkar ha en sund inställning till hygienkraven, men det jag menar med att hygienreglerna är utom allt sunt förnuft, är t.ex ett minne jag har från köttstyckartiden.

En veterinär hade hittat en död geting i fönstersmygen i fikarummet - alltså inte ens i närheten av djurkropparna. Istället för att bara sopa ner getingen i en papperskorg, så kände veterinären ett tvång att skriva en avvikelserapport till Livsmedelsverket.

I rapporten stod det: "Död geting funnen i ett fönster i styckningslokal - troligtvis död mer än en vecka".

Det blev ett enormt rabalder pga den avvikelserapporten - Livsmedelsverket stängde lokalen och verksamheten fick inte fortsätta förrän styckningslokalen hade sanerats och efterinspekterats med okulärbesiktning.

Getingen låg ju i fikarummet.....Även om den hade legat i ett fönster i styckningslokalen - måste det leda till en totalsanering av lokalen och alla efterbesikningar?

Det är den nivån hygienkraven ligger på. Och hur kunde veterinären se att getingen varit död mer än en vecka, utan obduktion som kan fastställa dödsorsaken?
 
Det där med getingen är ju helt sjukt. Antingen tyckte väl veterinären att det var fler saker som inte var perfekt skötta, men getingen var det enda denne kunde exemplifiera, eller så var han/hon helt enkelt inte lämplig att inspektera. Att bedöma hur länge en geting varit död genom att bara titta på den kan inte vara möjligt (om den inte är torr och smulig).

Det fina med den nya livsmedelslagen är att den inte är så styrande och bevisbördan ligger till stor del på myndigheterna. Dessutom finns en helt underbar formulering att "lokala tolkningar får inte förekomma". Den kan man slå i huvudet på inspektörerna och har man kontakter i andra kommuner kan man hänvisa till hur de gör.

Sedan är det ett problem att många inspektörer förmodligen tyckte att den gamla livsmedelslagen var enklare att hantera. När jag sökte tillstånd för köttpackning så föreslog jag att jag skulle stå i bygdegårdens kök, men det fick jag inte eftersom det inte var en godkänd lokal. För att provocera så sa jag att jag isåfall lika gärna kan stå hemma i köket, om bara inspektören kommer och godkänner lokalen. Svaret blev att man inte får ägna sig åt livsmedelsproduktion i privata hem. Eftersom den regeln är borttagen ur lagen så spelade hon mig rätt i händerna och eftersom jag hade rätt och hon fel så fick jag ett enormt psykologiskt övertag. Därefter har jag inte haft några problem med kommunen.


Men attans vad den här tråden har rusat iväg. Vi ska nog göra som du föreslog: PM:a i stället. Detta är definitivt inget husbyggarämne.
 
Tyresö
För min del är det okej vilket som - du är välkommen att skicka PM om det är okej för dej.
 
Här verkar det vara full koll på köttkvarnar. Något tips på vilken man ska köpa för hemmabruk (mala ett kilo kött då och då)?

Har länge funderat på att köpa köttkvarn-tillbehöret till min KitchenAid, eller är det bättre att köpa en fristående kvarn?
 
Tyresö
En fristående köttkvarn har ju alltid högre kapacitet, men om du bara ska mala nåt enstaka kg kött, så räcker det gott med en tillbehörskvarn.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tyresö Tyresö skrev:
Eftersom mina första 15 år i yrkeslivet var som köttstyckare, så vet jag (verkligen) svaret på din fråga.

Knivarna ska du inte alls slipa - det är hålskivan som fungerar som kniv och ska skära köttet.

Ta en glas-skiva och slipa hålskivan i carberundum (finns att köpa på Mekonomen), i cirkelrörelser på glas-skivan. Börja med grov carberundum och gå sen över till den finare.

Sen ska du inte göra som 99% gör när dom ska skruva på klämringen, dvs spänna klämringen tills det smakar blod i munnen - det är då hålskivan blir fördärvad och slö. Klämringen ska bara spännas med kraften man har i tummen och pekfingret dvs 15 newtonmeter.

För att öka malningseffekten och kyla ner värmeutvecklingen från friktionen mellan kniven och hålskivan, så ska du tärna köttbitarna och sen frysa in dom i 5 - 6 timmar. Kött-tärningarna ska vara så frysta så att du nätt och jämnt kan dela isär dom innan du maler dom. Gör du så, då 3-dubblar du malningshaltigheten - färsen blir bättre mald - kniven och hålskivan blir skonade via nerkylningen - campylobakterhalten i köttfärsen minskar - köttfärsen blir lättare att frysa in.

Att mala fryst kött är inget annat än en win-winsituation - det är som att både äta kakan och ha den kvar - allt blir bättre, utom att det blir väldigt kallt om händerna att jobba med köttet.

Fråga gärna mer om saker som har med köttstyckning och kött att göra - tro mej, jag vågar påstå att jag kan ge dej svar på alla dina frågor. Man hinner lära sej väldigt mycket på 15 år.
Jag älskar att bummpa gamla trådar :)

Finns det inga särskilda glasskivor för detta ändamål?

Hur gör man på slakteriet?

Använder man en vanlig glasskiva eller har man någon form av slipsten?

Eller är det så att man lämnar in hålskivorna för slipning?

Nu har du gjort en glad amatör lycklig :)
 
Nu har jag hittat svaret på min egen fråga och det är att det smartaste är att skicka alla sina ”propellerknivar” och hålskivor på slipning med posten :)
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Ofta är modernt glas tillräckligt plant för att använda som en referensyta.
Vill dra till minnes att många som slipar exempelvis stämjärn limmar på ett våtsandpapper på en glasskiva och slipar mot den.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ofta är modernt glas tillräckligt plant för att använda som en referensyta.
Vill dra till minnes att många som slipar exempelvis stämjärn limmar på ett våtsandpapper på en glasskiva och slipar mot den.
Slipar du hålskivorna på din köttkvarn på så sätt?

Och tycker du att det funkar bra?

Själv tänker jag lämna in mina hålskivor på slipning :)
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Slipar du hålskivorna på din köttkvarn på så sätt?

Och tycker du att det funkar bra?

Själv tänker jag lämna in mina hålskivor på slipning :)
Har inte haft behovet än, men utifrån ditt inlägg kommer jag definitivt prova innan jag skickar dem på slipning =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.