Nu har det gått ett halvår sen senast.

Hur har du och huset det? :)
Hoppas att du mår bra och inte jobbar för mycket och att huset får ta lagom mycket tid.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått lite bekymmer med råttor (!) på grund av att mannen som äger ödehuset bredvid spred ut råttgift en gång på sin tomt och såg inte till att alla dog. Enligt försäkringsbolaget fick jag då en koloni under utbyggnaden som är enda utrymmet som inte är hasopor-fyllt. Nu är dock råttorna döda och grunden är tätad. Det var fyra totalt där tre hade artigheten att ta sig in i köket för att dö. Jag fick det tvivelaktiga nöjet att lyfta ut de i en tom bib-kartong (#lifehack) och därefter slå ihjäl dem med en spade. Om nån undrar så ligger den fjärde i taket och sprider doft och larver i badrummet. Det är highlife nu, verkligen.

i övrigt har jag hittat ett byggföretag som jobbar med byggnadsvård som såklart är uppbokade till och med våren 2021, så det jag kan göra i år är att måla fasad och säkerställa att jag har snickare nästa sommar. Träet är beställt, samma typ som på bild, och kommer i slutet av augusti, jag ska bara välja färg. Jag gillar nuvarande färgsättning, men vill ha linoljefärg. För att kunna få plats att måla rensade jag och några vänner ut ladan, jag har inga bra bilder före (det var jävligt mycket skräp som vi tog till tippen i renoveringsbilen) men jag hittade en bild på ett trevligt hörn efter. Som synes har jag inte jämnat marken ordentligt. Stämmer också bra överens med poolen jag satt upp-inte jämnat ordentligt. Men det är bara 9 cm lutning nu så det håller säkert!

Jag är ledig planerat till tolfte oktober, så snart lär det bli mer uppdateringar här!

Närbild på en gul målad trävägg med slitage och sprickor i färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inreddt hörn av lada med personer runt ett bord, upplyst av färgglada ljusslingor och ett hängande metallkonstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå renoveringsbil parkerad framför en röd lada med grå corrugated sidor på ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett uppblåsbart pooltillbehör i form av en munk flyter på ytan av en stor hemmapool i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 8 till
  • Laddar…
Haha. Ja det straffar sig direkt när man inte jämnat ordentligt. Men vafan. Njut lite med :)
Det måste inte vara så perfekt för att man ska kuna leva. Du kan jämna ordentligt nästa vår

Här gjorde den milda vintern att det var mössinvasion. Tanten som ägde huset före mig hade ju rejäla problem med ett par kolonier som hon delvist fick död på med gift. Jag har istället kört fällor. Med den jag tog i tvättstugan imorse är jag uppe i 59.... sen oktober. Nu är iaf varmvattenberedaren nedflyttad från vinden så det kommer inte vara lika gött där uppe. Den var så varm att den knappt gick hålla handen mot. Så det har värmt min kallvind (och utemiljön....). Den moderna nya är inställd på 78 grader och den är knappt varmare än kakelväggen.

Det är kul med hus...
Ser fram emot uppdateringar nu när du är "byggledig" :)
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Bra med en riktig loge.
Den kommer du ha mycket nytta av.

//AA
 
Ja, kiloton med olika typer av gnagare är ett ständigt gissel på landet.

Och logar/förvaringsutrymmen kan man aldrig få för mkt av. (Utom när man ska flytta...)
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jag har fått lite bekymmer med råttor (!) på grund av att mannen som äger ödehuset bredvid spred ut råttgift en gång på sin tomt och såg inte till att alla dog. Enligt försäkringsbolaget fick jag då en koloni under utbyggnaden som är enda utrymmet som inte är hasopor-fyllt. Nu är dock råttorna döda och grunden är tätad. Det var fyra totalt där tre hade artigheten att ta sig in i köket för att dö. Jag fick det tvivelaktiga nöjet att lyfta ut de i en tom bib-kartong (#lifehack) och därefter slå ihjäl dem med en spade. Om nån undrar så ligger den fjärde i taket och sprider doft och larver i badrummet. Det är highlife nu, verkligen.

i övrigt har jag hittat ett byggföretag som jobbar med byggnadsvård som såklart är uppbokade till och med våren 2021, så det jag kan göra i år är att måla fasad och säkerställa att jag har snickare nästa sommar. Träet är beställt, samma typ som på bild, och kommer i slutet av augusti, jag ska bara välja färg. Jag gillar nuvarande färgsättning, men vill ha linoljefärg. För att kunna få plats att måla rensade jag och några vänner ut ladan, jag har inga bra bilder före (det var jävligt mycket skräp som vi tog till tippen i renoveringsbilen) men jag hittade en bild på ett trevligt hörn efter. Som synes har jag inte jämnat marken ordentligt. Stämmer också bra överens med poolen jag satt upp-inte jämnat ordentligt. Men det är bara 9 cm lutning nu så det håller säkert!

Jag är ledig planerat till tolfte oktober, så snart lär det bli mer uppdateringar här!

[bild] [bild] [bild] [bild]
Beakta nackdelarna med linoljefärg innan du bestämmer dig.
Det kan bli problem och så ångrar du dig. Det jag närmast tänker på är mögel. Vid vissa förhållanden.
Värt att kolla upp. Poolen ser fö härlig ut:)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Beakta nackdelarna med linoljefärg innan du bestämmer dig.
Det kan bli problem och så ångrar du dig. Det jag närmast tänker på är mögel. Vid vissa förhållanden.
Alla färger kan få mögel vid vissa förhållanden. I den mån det beror på färgen så är det kopplat till hur giftig den är.
 
H HLen skrev:
Jag har fått lite bekymmer med råttor (!) på grund av att mannen som äger ödehuset bredvid spred ut råttgift en gång på sin tomt och såg inte till att alla dog. Enligt försäkringsbolaget fick jag då en koloni under utbyggnaden som är enda utrymmet som inte är hasopor-fyllt. Nu är dock råttorna döda och grunden är tätad. Det var fyra totalt där tre hade artigheten att ta sig in i köket för att dö. Jag fick det tvivelaktiga nöjet att lyfta ut de i en tom bib-kartong (#lifehack) och därefter slå ihjäl dem med en spade. Om nån undrar så ligger den fjärde i taket och sprider doft och larver i badrummet. Det är highlife nu, verkligen.

i övrigt har jag hittat ett byggföretag som jobbar med byggnadsvård som såklart är uppbokade till och med våren 2021, så det jag kan göra i år är att måla fasad och säkerställa att jag har snickare nästa sommar. Träet är beställt, samma typ som på bild, och kommer i slutet av augusti, jag ska bara välja färg. Jag gillar nuvarande färgsättning, men vill ha linoljefärg. För att kunna få plats att måla rensade jag och några vänner ut ladan, jag har inga bra bilder före (det var jävligt mycket skräp som vi tog till tippen i renoveringsbilen) men jag hittade en bild på ett trevligt hörn efter. Som synes har jag inte jämnat marken ordentligt. Stämmer också bra överens med poolen jag satt upp-inte jämnat ordentligt. Men det är bara 9 cm lutning nu så det håller säkert!

Jag är ledig planerat till tolfte oktober, så snart lär det bli mer uppdateringar här!

[bild] [bild] [bild] [bild]
När du ska välja färg så kan du kolla kvalitén på färgerna i Folksams färgtest.
Många färger är riktigt usla med mycket mögelpåväxt..
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/201...tomhusfarger-far-godkant-i-folksams-fargtest/
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
A
Bland de bästa är Biltema och Rusta :surprised:
 
  • Wow
Igen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Alla färger kan få mögel vid vissa förhållanden. I den mån det beror på färgen så är det kopplat till hur giftig den är.
Du tänker lite fel här gällande ”giftighet”?
Mögel kanske gillar protein tex. och protein låter inte giftigt. Eller?
Mitt tips är att du ska läsa på och höra dig för innan du beslutar dig;)
 
Igen Igen skrev:
Du tänker lite fel här gällande ”giftighet”?
Mögel kanske gillar protein tex. och protein låter inte giftigt. Eller?
Tyvärr måste jag medge att jag kan ha fel :worried:, men ännu ser jag ingen anledning att tvivla på min hypotes i denna fråga. :)

Mögel behöver mat, vatten och värme för att trivas.
Mat kommer i form av damm/partiklar som fastnar på väggen. Vatten kommer via regn och luftfuktighet. Värme betyder hur många årstimmar med plusgrader det är.
Finns samtliga 3 förutsättningar samtidigt blir det mögel. Och, såklart, ju mer mat, vatten och värme det finns, desto mer mögelpåväxt.
Mögel lever inte i färgskiktet utan på ytan. Det lever inte av färgen utan av "smuts"/damm/partiklar på färgen.
Det enda sättet färgen kan hämma mögelpåväxt är genom sin giftighet. Är den tillräckligt giftig kan ingenting leva på den.
Sedan är det upp till var och en att bestämma vad man tycker om att sprida gift i miljön.

Folksams färgtest ger överensstämmande resultat. Mest mögelpåväxt i Skåne och minst i Norrland.
Skåne har betydligt mildare och fuktigare klimat än Norrland. Sedan är det också betydligt mer partiklar (damm) i luften i Skåne än i Norrland.
Skillnader mellan färger kan bero på två saker som jag ser det: antingen slumpen, eller färgens giftighet.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
@HLen Hur går det? Långledig med husfix? Inga skadade händer eller fötter hoppas jag :)
 
Det går väldigt bra på jobbet, men mycket segt med huset. Det enda som hänt är att jag beställt ytterpanel (1008 löpmeter), fått hem det och prydligt staplat det i ladan. Och en målarställning till nästa års målning är också byggd, mest av pappa om man ska vara helt ärlig. Jag höll mest där jag blev instruerad :)

nu försöker jag boka rätt firma för fasadbyte 2020 och hitta en timmerman som kan tajma in snickarna nästa år. Har nån tips i västra Götaland/ Skaraborg är jag mycket tacksam!

Staplad ny ytterpanel i lada väntar på att användas för fasadbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplad ytterpanel och en nybyggd målarställning i en rustik lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybeställd, prydligt staplad ytterpanel av trä förvarad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar av ny beställd ytterpanel i en lada, med arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cmb och 7 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Det går väldigt bra på jobbet, men mycket segt med huset.

Äh. Livet är inte bara renovera så slå inte ner på dig själv. Det kommer ett år nästa år med, med massor av uppdateringar i denna tråden ;)
Och jobbet är väl rätt bra för att bekosta alla husdrömmar

Det där blir nog en väldigt fin fasad :)
 
  • Gilla
cmb och 4 till
  • Laddar…
En liten uppdatering...

Jag såg ett mail idag jag hade fått av en forummedlem som gav mig beröm för husprojektet. Kul tänkte jag och fick inspiration till att fundera på vad jag nu ska ge mig på för litet del-projekt nu när jag känner att jag har lite tid över. Går lite på övervåningen och tittar på de illrosa/turkosa/svarta murstockarna och tänkte att jag kanske ska måla lite. Kollar också på det minst sagt psykotiska tyget som sitter på innertaket i stora rummet på övervåningen och tänker, kanske ändå ska fixa lite provisoriskt i avvaktan på att det blir övervåningens tur i renoveringsschemat. Kollar ner på de fina golvbräderna som sviktar oroande mycket när man går för tungt på dem och ser.... en.liten.jävla.vattenpöl. Helvete. Det har klart runnit lite på vägg och droppat från tak (notera färgen och elen). Går ner till de nyrenoverade rummen direkt under den lilla pölen, jag har knappt varit där senaste månaden. Inga vattenpölar, men jag som inte klarar att hålla liv i någon form av blomma har nu fått gröna växter i fönstret helt oplanerat. Den jävla parksliden har tagit sig genom all hasopor och kommit upp bakom gipsväggen som en krukväxt i fönstret.

Så nu kan jag säga bye-bye till stora takkupor och byta tak på sikt när pengar finns och säga hej-hej till billigast tänkbara akuta takomläggning. Det här är inte mitt bästa husägarår.

Illrosa och turkos målad murstock med svart kontur i ett husunder renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Psykedeliskt, färgglatt tyg med abstrakt mönster av skålar och skedar på vägg eller tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarta sviktande trägolvbrädor med synliga skarvar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illrosa träpanelvägg med synlig vattenskada och en delvis frilagd elektrisk kabel och kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gröna växtskott framför ett fönster med byggmaterial och redskap, tecken på oväntat växtliv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
yonna och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.