S Svanteman skrev:
Hade gått på asfaboard, om ryktet är sant så gillar inte möss det och det är ju mice.. nice :crysmile:
Har kollat upp den nu och den är ju billigare än den oljehärdade men större och otympligare för mig att hålla på med. Ska fundera
 
Om trossbotten är dålig, hur är bjälklaget?

Tycker annars att konstruktionen låter vettig. Men jag hade lagt åldersbeständig plast på marken i grunden, för att hålla tillbaka fukten från marken
 
Larsa Larsa skrev:
Om trossbotten är dålig, hur är bjälklaget?

Tycker annars att konstruktionen låter vettig. Men jag hade lagt åldersbeständig plast på marken i grunden, för att hålla tillbaka fukten från marken
Bjälkarna är i fint skick som tur är. Jag gillar ju egentligen inte plast men är väldigt nyfiken på om den verkligen gör skillnad? Om den gör det kanske jag får lov att tänka om.

Förra ägaren har satt ett rör som ventilation nerifrån källaren och upp genom köket och hela vägen upp på vinden. Men har ingen aning om det gör någon skillnad. Har mellan 90-95% luftfuktighet där nere ändå och röret tar en massa plats från mitt lilla kök. Tror ni att det spelar någon roll om jag tar bort det?
 
Du kan med fördel avlägsna det röret! Det ger inga positiva effekter ur fuktsynpunkt. Men försök få ner fukthalten i grunden. Markplast kan göra stor nytta. Jämna underlaget o få bort allt organiskt matrial, försök att få så tätt mot grunden som möjligt.
Om inte takvattnet leds bort ifrån huset eller att mark lutar mot grunden kan det vara bra första åtgärder för att skapa torrare krypgrundsmiljö.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.