Hej!

Jag har nu fått LP felkod varvat med fryslarm. Noterade att muttern längst till höger började droppa, drog igår åt den men droppar fortfarande något. Tänkte nu rensa filtret innan jag letar efter cirkulationspumpen.
 
  • VVS-installation med en droppande mutter, rör och en värmepanna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med en droppande mutter till höger och röda ventiler, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kan sitta ett smutsfilter i den sneda avgreningen till vänster i den undre bilden. Stäng av ventiler före och efter innan man öppnar det.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Tack, ska kolla där.
Frun ska bara få duscha nu när hon äntligen fått lite varmvatten. I min värld utesluter det att cirkulationspumpen är trasig.
 
Filtret var just där och det var rent.

Någon som vet hur jag säkerställer att cirkulationspumpen fungerar?

Ser nu att det läckt brine i pumpen, ajaj.
 
Redigerat:
Ok, det var bra att det var rent. Cirkulationspumpen brukar man ofta kunna kontrollera med en skruvmejsel i mitten på motoraxeln.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag skruvade bort skruven och motionerade skruven innanför. När jag känner över pumpen känner jag en pulserande vibration. Tror det bara var värme utan någon puls innan, eller så inbillar jag mig bara.

Sen har jag en pump bakom det jag tar för givet är cirkulationspumpen, båda av märket Grundfos. Vad är det för pump? Känns som om den också vibrerar men alstrar ingen värme.
 
H Hammarfall skrev:
Hej!

Jag har nu fått LP felkod varvat med fryslarm. Noterade att muttern längst till höger började droppa, drog igår åt den men droppar fortfarande något. Tänkte nu rensa filtret innan jag letar efter cirkulationspumpen.
ser att du har en hel kondens, någon har slarvat när det gäller isolering. Rör och skarvar skall vara helt isolerat med armaflexisolering eller tejp annars får du kondens. Handtag på ventiler brukar man plocka bort för att lättare kunna isolera. Lukta på dropparna om det luktar sprit eller glykol eller bara är rent kondensaten för att utesluta läckage.
 
G
H Hammarfall skrev:
Filtret var just där och det var rent.

Någon som vet hur jag säkerställer att cirkulationspumpen fungerar?

Ser nu att det läckt brine i pumpen, ajaj.
Ser ut som en Nibe F1215 eller liknande. Inte helt ovanligt att packningarna läcker på insidan vid mutter/fläns och ibland spräckta muttrar. Men som tidigare sagt kolla om det är vatten (kondens) eller brine (sprit).
Finns vred på de flesta cirkpumpar för tre olika hastigheter, testa att ändra så bör du märka om cirkpumpen ändrar hastighet.
 
V Värmeinjusterare skrev:
ser att du har en hel kondens, någon har slarvat när det gäller isolering. Rör och skarvar skall vara helt isolerat med armaflexisolering eller tejp annars får du kondens. Handtag på ventiler brukar man plocka bort för att lättare kunna isolera. Lukta på dropparna om det luktar sprit eller glykol eller bara är rent kondensaten för att utesluta läckage.
Jag tror att cirkulationspumpen fungerar.
Anläggningen är från 99 och ny pump 2009. Innan jag lossade på isoleringen bildades isklumpar över handtagen.

Öppnade upp frontkåpan och såg att isoleringen över röret var blött, underdelen av bergvärme pumpen var blöt och expansionskärlet minskat från 2/3 till 1/3 under natten. Har inte varit hemma ännu idag, men det är tydligt att det luktar alkohol. Över rören är det dock kondens förutom vid muttern till höger som luktar alkohol.

Tänkte öppna upp sidoplåten till höger för att komma åt rören i inuti och försöka identifiera och åtgärda läckan. Bäst att ringa kylfirna direkt eller värt ett försök?
 
G OMathson skrev:
Ser ut som en Nibe F1215 eller liknande. Inte helt ovanligt att packningarna läcker på insidan vid mutter/fläns och ibland spräckta muttrar. Men som tidigare sagt kolla om det är vatten (kondens) eller brine (sprit).
Finns vred på de flesta cirkpumpar för tre olika hastigheter, testa att ändra så bör du märka om cirkpumpen ändrar hastighet.
Precis, 1215 eller 1225, minns inte riktigt. En gammal pump. Det är brine i pumpen och vid en mutter till höger, annars kondens runt rören.

Vredet, är det via skruven på insidan?
 
H Hammarfall skrev:
Jag tror att cirkulationspumpen fungerar.
Anläggningen är från 99 och ny pump 2009. Innan jag lossade på isoleringen bildades isklumpar över handtagen.

Öppnade upp frontkåpan och såg att isoleringen över röret var blött, underdelen av bergvärme pumpen var blöt och expansionskärlet minskat från 2/3 till 1/3 under natten. Har inte varit hemma ännu idag, men det är tydligt att det luktar alkohol. Över rören är det dock kondens förutom vid muttern till höger som luktar alkohol.

Tänkte öppna upp sidoplåten till höger för att komma åt rören i inuti och försöka identifiera och åtgärda läckan. Bäst att ringa kylfirna direkt eller värt ett försök?
G OMathson skrev:
Ser ut som en Nibe F1215 eller liknande. Inte helt ovanligt att packningarna läcker på insidan vid mutter/fläns och ibland spräckta muttrar. Men som tidigare sagt kolla om det är vatten (kondens) eller brine (sprit).
Finns vred på de flesta cirkpumpar för tre olika hastigheter, testa att ändra så bör du märka om cirkpumpen ändrar hastighet.
Ett problem med cirkpumpar är att man tror att dem fungerar det snurrar och den ändrar hastighet, men axeln är
H Hammarfall skrev:
Jag tror att cirkulationspumpen fungerar.
Anläggningen är från 99 och ny pump 2009. Innan jag lossade på isoleringen bildades isklumpar över handtagen.

Öppnade upp frontkåpan och såg att isoleringen över röret var blött, underdelen av bergvärme pumpen var blöt och expansionskärlet minskat från 2/3 till 1/3 under natten. Har inte varit hemma ännu idag, men det är tydligt att det luktar alkohol. Över rören är det dock kondens förutom vid muttern till höger som luktar alkohol.

Tänkte öppna upp sidoplåten till höger för att komma åt rören i inuti och försöka identifiera och åtgärda läckan. Bäst att ringa kylfirna direkt eller värt ett försök?
Det behövs antagligen fyllas på sprit, även om du hittar läckan så om du inte kan det själv så är det kanske lättare att ringa efter servicehjälp innan det blir kallt ute och dem är upptagna
 
Jag borde ringa ja, men med tanke på vad förra reparationen kostade så är jag rädd för att ringa efter kylnissarna, även om jag hade försäkringar som täckte allt.

Nu har jag även en llvp och en kamin så värme finns, värre med varmvatten men då för jag väl bara köra med elpatron.
 
Om det är läckage på brine så behöver man ju inte ringa efter kylnissar. Det kan ju en vanlig röris som vet vad han gör göra. Om det är något med gasen i kompressordelen så är ju kylnissarna som gäller
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Jag borde ringa ja, men med tanke på vad förra reparationen kostade så är jag rädd för att ringa efter kylnissarna, även om jag hade försäkringar som täckte allt.

Nu har jag även en llvp och en kamin så värme finns, värre med varmvatten men då för jag väl bara köra med elpatron.
Det finns ju alltid möjligheten att undersöka och se om du hittar läckan för att sen se om du kan fixa det själv eller åtminstone underlätta så det blir ett bättre pris
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Äntligen fick jag komma hem från jobbet.

Nu har jag hittat vredet för cirkulationspumpen, och hör klart hur läget ändras i alla tre lägen.

Jag har tagit bort sidokåpan och isoleringen var helt blöt. Hittar dock ingen aktiv läcka bortsett någon droppe var tredje minut från den trasiga muttern.
 
  • Cirkulationspump med borttagen sidokåpa och våt isolering, droppar syns vid trasig mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.