Tänkte sätta in en ny dörr i mitt fritidshus. Frågade kommunen vad de krävde och de ville ha fasadritning och en konstruktionsritning med hållfasthetsberäkningar. För att genomföra det behövs en kontrollansvarig.

Kontaktade diverse byggkonsulter men många verkar vara upptagna. Fick tag på en som uppskattade jobbet till 5000-8000:-. Sen blir det väl en kostnad till kommunen också för bygganmälan.

Är detta normalt förfarande för att sätta in en ny dörr ? Känns som väldigt mycket besvär för en dörr. Kostnaderna för bygglov och kontrollansvarig blir troligen lika stora som inköp av dörr + hantverkare. Skall det vara så ?!?

Jag förstår att man måste flytta 1-2 bärande reglar och växla av för att sätta in dörren men administration känns överdriven.

Vad händer om man "glömmer" bygganmälan ?
 
Ska du ha en extremt annorlunda dörr då? Rosa? Slagport större deluxe?
Handlar det om ett vanligt dörrbyte till nå likadant så är det väl bara byta?
 
Helt vanlig altandörr, men jag skall ta upp ett nytt hål i fasaden. Det finns ingen dörr där idag.

S Stefan1972 skrev:
Ska du ha en extremt annorlunda dörr då? Rosa? Slagport större deluxe?
Handlar det om ett vanligt dörrbyte till nå likadant så är det väl bara byta?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ska du ha en extremt annorlunda dörr då? Rosa? Slagport större deluxe?
Handlar det om ett vanligt dörrbyte till nå likadant så är det väl bara byta?
Jag uppfattar att TS inte ska byta befintlig dörr utan komplettera med ännu en dörr. Därav hållfasthetsberäkningen.
 
Var ligger huset då? Personligen hade jag inte brytt mig om nå bygglov...... Man kan ju låtsas sen att det alltid varit en dörr där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.