Nu har jag kört helt fast på färgerna i köket och hoppas på hjälp från er.
Det är ett 70-tals kök, smalt och mörkt. Ena långväggen och ena kortväggen är täckt med skåp från Ballingslöv i bok-laminat, en rödgul färg och handtagen är i gul mässing. Bänkskivorna är i rödsvart granit. Över bänken finns någon klinkerimitation i plast, röd/grå med grå fogar. På den andra långväggen som skall målas skall vi ställa vit kyl och frys. Golvet är parkett i lönn, ljusgult. Mat platsen som ligger i anslutning till den andra kortväggen är mycket ljusare med hela 5 fönster och därifrån är det öppet till hall och vardagsrum. Färgerna i köket kommer att kunna ses från vardagsrummet.  Köksväggen är nu apelsingul, hallen och vardagsrummet som också skall målas/tapetseras är mörk gulbeige, förra ägarens favorit-färg tydligen. Jag tänkte först på någon vit nyans för ljusets skull och har provmålat med MioDimma (ljus grå), Mio Snö (vitare) och Flüggers Tropical Green 4 (ljus blågrön) och Water Shadow 4 (ljus blå med lite rött i) utan att någon av de blir bra. Det känns lite som om köket kommer i obalans och är på väg att ”tippa” när alla relativt mörka gulröda färger är på ena sidan och allt det ljusa vita på den andra. Vilken färg kan neutralisera allt det gulröda bäst – utan att det blir skrikigt eller mörkt?
Skall jag måla golvet också? Eller luckorna kanske?
 
Nu behöver åtminstone jag lite klargöranden ;), du skriver att luckorna är i "bok-laminat" och en "röd-gul färg"?!

Är det så att luckorna (dvs. köksinredningen) är i bokfanér (trä) eller bokmönstrad laminat ('plast') och vad är det som är i "röd-gul färg", är det nyansen på själva köksinredningen du menar eller är något målat i den nyansen??

MVH//Christina.
 
Mäklaren sa att köket var i bok men det är nog laminat med mönster av bok. (Alla luckorna är precis likadana förutom att två har mönstret uppochner - och det är störande faktiskt! :)) Det är alltså färgen på luckorna som jag tycker är rödgul. Tyvärr har jag ingen kamera men färgen ligger nära Ikeas Billy-hylla i bok om du har sett den.
Plasten som skall efterlikna kakel/tegel över diskbänken är tegelröd/grå med lite blått i sig och det skär sig med färgen på luckorna. Mässingen och golvet i lönn hjälper inte till heller...
Min tanke med att testa blått och grönt på väggen var att neutralisera lite av ”krockarna” men det är svårt. MioDimma – den ljus grå - tog iofs ner alla andra färger men hela köket blev ”konturlöst” om du förstår vad jag menar.
 
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk...

:-?

Det jag menar med det är att du kan inte ändra en sak och få allt bra..
Det funkar tyvärr inte så.. och dom kulörerna du nämner funkar fint till bok.

Jag tror att du bör fundera på att ändra mer om du vill bli nöjd. :-/

Kan du riva bort kakelplasten? Kan du tänka dig att byta golv? Kan du få bort mässingen?


/ Fredrik
 
Du har nog rätt, jag blir nog inte nöjd före jag har gjort om hela köket!
Det är dessutom rätt så opraktiskt som det är nu - men vi får ta andra saker först så köket får vänta i några år [smiley=sad.gif]
Mässingen funderade jag på att byta ut till något aluminium-liknande men är inte helt säker på om det blir bra. Jag tror det blir svårt att få bort kakelplasten, kan man måla den? Eller limma på något?
Bänksskivorna i rödsvart granit skulle det kännas dumt att slänga så de får väl stanna kvar tills vi ev. bygger om köket om några år. Däremot kan jag tänka mig att måla parketten. Golvet är rätt så nytt och helt OK men jag har länge önskat mig målade golv så det känns OK. Någon färg som i färgstyrka ligger mitt emellan luckorna och den ljusa väggen kanske? Eller vit/ljusgrå den också?
Kunde jag bara få någon bättre färg på kakelplasten skulle det kanske gå att leva med ett sådant kök i några år?
 
Måla inte golvet - det kan lätt bli fel. Bytt färg på kakelplasten i stället till en ljusare.... kanske i samma färg som du målar väggar så det blir mer balans på båda sidor. Det blir mycket ljusare och luftigare om du målar kakelplasten ;).
gaia
 
Och jag som precis bestämde att jag skulle måla golvet!  [smiley=undecided.gif] Det stämmer nog att det kan bli fel, jag får fundera lite till.

Tidigare idag målade jag väggen ljusgrå (det blev Krita från ad.06) – skönt att få bort det apelsingula! Men köket blev än mera i obalans så jag måste lätta upp den andra sidan på något sätt. Kakelplasten har oregelbundna rutor på cirka 10 x 10 cm med riktiga gråa fogar emellan. Vilken färg kan man använda på plast och som håller för vattenstänk och matfett? Skall man i så fall måla varje ruta för sig eller går det att spackla fogar och plast för att få en jämn yta?
Just nu tror jag att den gulgröna färgen från samma kollektion (ad.06 Pippi) skulle lyfta hela köket och lätta upp den sidan :).
 
ikhve skrev:
Och jag som precis bestämde att jag skulle måla golvet!  [smiley=undecided.gif] Det stämmer nog att det kan bli fel, jag får fundera lite till.

Vilken färg kan man använda på plast och som håller för vattenstänk och matfett? Skall man i så fall måla varje ruta för sig eller går det att spackla fogar och plast för att få en jämn yta?
Att måla över en lackad laminatgolv kostar mer än det smakar ( slipning/rubning av den glatta lackytan som är mycket hård+grundfärg+minst 2x färg). Jag skulle låta bli.
Ang. färgsorten till plastkakel kan du fråga i en bra färgbutik om . Dom brukar ge bra och enkla tips hur du ska göra. Tror inte att man kan spackla på plasten men det är bör kunna gå att måla fogar och plast i samma färg som är tvättbar. Det underlättar städning/avtorkning  fast kakelstruktur syns fortfarande ;).
Du kan få samma färgnyans för vägg och för plastkakel och resultat kan ju ge mer balans i rummet. Håll dej helst till en och samma nyans för att inte tillföra fler kulörer i köket.
Lycka till!
gaia
 
Det blir sällan bra när man målar på laminat.
Men provmåla en bit och kolla hur det blir och om det håller.
Och det ska vara med en uretanalkyd.

Någon speciellt grundfärg skulle jag inte bry mig om.
Golvfärgen hugger fast bra alldeles själv.
Slipa hade jag nog undvikt..  det blir lätt repor som färgen inte kan dölja.
Tvättningen är som vanligt den viktigaste biten!

Angående "plastkaklet" så är det bara att prova.
Häftgrund först och som avslutning är det lämpligt med någon lackfärg.
Det brukar inte vara några konstigheter.
Men samma här! Viktigt att tvätta noggrant med riktigt målartvätt!

Ditt färgval ad.06 8.Pippi är jag väldigt skeptisk till.
Då ser jag heller något mer neutralt.
Minna tips får blir ad.00 10.Silverpil. Och det lite "vågade" förslaget blir ad.02 2.Bombay.
Färgklickar kan du sen föra in på enklare sätt med tyger eller med någon kul pryl.

/ Fredrik
 
STOPP-STOPP-STOPP ;)
Låt nu inte penseln löpa amok helt och hållet, över alla ytor i köket ;)

Så här skulle jag ha gjort, iom. att ni vill behålla köket ett antal år och dessutom har riktiga (?) granitbänkar i köket så tycker jag det finns all anledning att inte bara måla över alla sorters ytor och material, risken blir ju överhängande att du hamnar sas. 'ur askan i elden'.

För att försöka få lite struktur på det hela:
  • Måla absolut inte lönnparketten!!
  • Riv däremot absolut bort 'kakelplasten', den kan ju på inget sätt vara särskilt 'svår/omöjlig' att få bort.
  • Kakla ytan med ett billigt standardkakel (om varje krona är viktig), tex. 20x20 i vitt alt. mörkblått (brukar finnas för 'nästan gratis' pris i åtminstone de färgerna). Beroende på hur stor yta det rör sig om (oftast inte särskilt många m2 ;), om ens flera) så kanske du kan hitta ett riktigt superfint kakel om du letar, de flesta kakelfirmor brukar ha bra priser på sådant som går ur sortiment eller som det bara råkar bli 'snuttar' över av. Annars kan man säga att det nästan alltid är så små mängder det rör sig om i ett kök att det, i princip, inte spelar någon roll vilket kakel man väljer, det blir ändå enbart några hundralappar som skiljer (om man nu inte råkar fastna för exklusivast tänkbara natursten eller glasmosaik förstås).
  • På väggarna skulle jag ha föreslagit 1002-Y (varmt ljusgrått) eller 0502-Y ('varmvit'), risken när man väljer nyanser som ska harmoniera med 'åldrad bok' är att man väljer det som isolerat ser snyggt "grått, vitt, blått/turkost" osv. ut, men som sedan tillsammans med de massivt röd-gula (snudd på 'rosatoner') toner som finns i bok, skär sig fullständigt då brytningarna kan vara för 'kalla' eller på annat sätt dra åt fel håll.
  • Som 'motvikt' till den färgstarka köksavdelningen krävs något lika kraftfullt men inte i rödgult, dvs. en fondvägg där man låter vald nyans bli jämvikt gentemot köksdelen.
  • Som fondnyans till bok skulle jag rekommendera en mörkröd, inte 'vinröd, tomte eller hallon/rosarött' utan en neutralt mellan/mörkröd nyans som ändå inte är jättemörk (mha. graden svart) men väl kulörstark, 'neutral' mellan/mörkblå eller väldigt gärna för min personliga del en grafitgrå nyans som är bruten mot gult, men mörk nog (3502-Y eller ännu hellre 4502-Y) att kunna balansera själva köksinredningen. Ska man uppnå denna 'jämvikt' utan att hela rummet blir/upplevs mörkt så måste man alltså ha en ljus basväggfärg samt detta tillskott enbart som fondvägg.
  • Den 'bas' väggfärg man sedan väljer kan man sedan fortsätta med mot de öppna delarna v-rum och hall, alt. växla mellan de två ovan angivna i de olika rummen för liten, men ack så viktig variation, bägge passar utmärkt ihop och kan aldrig 'skära' sig mot varandra.
  • Fondväggsidén kan man sedan med fördel ta upp i hall och v-rum, antingen samma som i kök eller ny fondnyans vald på samma premisser, dvs. behöver ju inte tex. i v-rummet vara något som passar till bok, MEN bör däremot vara något somm passar till det man valt i köket för att inte allt ska upplevas plottrigt och slumpmässigt valt ;)
  • Mässinghandtagen bör absolut bytas ut, alu, nickel, rostfritt är utmärkta alternativ. Kom gärna ihåg att försöka matcha med de metalldetaljer som du väljer tex. på armaturer osv. för att få mer harmoni och mindre av 'plock-ihop' känsla.
Gör du detta på ett genomtänkt sätt så blir det inte dyrt och dessutom så ser jag ingen anledning till att köket inte skulle fungera, dessutom mycket väl, under åtskilliga år (naturligtvis beroende på vilken kondition själva köksinredningen är i), det behöver ju inte vara något 'fel' på ett Ballingslövkök i bok (oavsett om det nu är fanér eller laminat i luckorna), råkar Ni desssutom ha god kondition på inredningen och riktiga granitbänkar och sedan först och främst tar bort det där 'plasteländet' (hur någon nu kan komma på idén att kombinera granit med 'låtsaskakel' ::)) ovan graniten och sedan till slut återställer med nyanser/material som verkligen passar både bokinredningen och granitskivorna (och det frånsett vad som anses mest trendigt idag, dvs. absolut ingen lime-grön 'Pippi' färg i just det här köket ;)) så har Ni, som jag ser det, utmärkta förutsättningar att åstadkomma ett kanonkök för en ynka peng :)


MVH//Christina.
 
ikhve skrev:
Kakelplasten har oregelbundna rutor på cirka 10 x 10 cm med riktiga gråa fogar emellan.
Himmel vad jag är nyfiken på vad du har över bänken :-[
Riktiga fogar av kakelfog mot plast :-? Är det någon sorts laminat eller "fuskkalkel" (fanns en sorts målad masonit som såg ut som kakelplattor på 60-talet) Perstorpsplatta eller kanske lackat dekortegel?
 
morsan skrev:
[quote author=ikhve link=1131043714/0#6 date=1131199779] Kakelplasten har oregelbundna rutor på cirka 10 x 10 cm med riktiga gråa fogar emellan.
Himmel vad jag är nyfiken på vad du har över bänken :-[
Riktiga fogar av kakelfog mot plast  :-? Är det någon sorts laminat eller "fuskkalkel" (fanns en sorts målad masonit som såg ut som kakelplattor på 60-talet) Perstorpsplatta eller kanske lackat dekortegel?
[/quote]

Måste erkänna att även jag funderade en stund på formuleringen, nu tolkade jag det iof, som att det måste vara någon form av 'helgjuten' variant av platta/matta av kakelimitation med nedsänkningar i materialet för att symbolisera 'fogar', typ laminat eller plastmatta.
Kan förvisso vara en total feltolkning från min sida ;), men det vore iof. lättare om vi alla (i just det här fallet 'ikhve') försökte vara lite tydligare i våra beskrivningar av vad det eg. handlar om för material samt i just det här fallet, talade om ifall 'fogen' är en riktig fog av fogbruk eller en anvisning/nedsänkning i detsamma material som ämnar efterlikna en fogad 'fog' (herregud.... vad många ord bara om och för en fog... ;)).

MVH//Christina.
 
Tack för alla idéer -  gröngula Pippi gjorde ingen succé får man säga!  ;)
Jag har inte helt släppt idén än så länge – det går ju alltid att måla om!

Tyvärr vet jag inte vad ”kakelplasten” heter men man känner tydligt att det är plast. Mellan de upphöjda ”kakel”-rutorna är det grå fog som känns som riktig fog – möjligen lite grövre - och som går helt ner på granitskivan. Inget silikon eller så – bara fogen som fortsätter helt ner. Jag får intrycket av att det är plastplattor som är uppsatta som om det vore kakel och inte en helgjuten plastmatta, ytan är ca 5m x 40 och mönstret repeterar inte. På ett ställe har det lossnat en liten bit och det ser ut som vanligt murbruk.

Jag har undrat om det inte finns några byggtekniska skäl till att de har använt plast i stället för kakel? Den stämmer liksom inte med resten av köket (inte bara färgen men också prisnivån).  Iofs var det kanske dyr plast  ;) men det är riktiga granitskivor, parkett i lönn, relativt dyra vitvaror och utdragbara hyllor överallt etc. Själva köket är i bra skick – men det är mycket dåligt planerat. Alla saker man behöver finns alltid i andra änden av köket och man får gå fram och tillbaka, fram och tillbaka. Det är nog främsta orsaken till att vi vill bygga om det senare.
 
Nu har jag lagt ut en bild på "plastkaklet", jag fick ta bilden med mobilkameran och färgerna blev tyvärr därefter  :( http://img470.imageshack.us/img470/5664/bild185de.jpg
Är det någon som känner igen det?
Att sätta upp riktigt kakel kan förstås vara en lösning, men dels är jag rätt så trött på kakel och dels måste vi få en hantverkare att göra det så det blir en del dyrare än bara kvadratmeterprisen. Vi tyckte det var bättre att vänta med sådant tills den ev. stora ombyggnaden kommer  :)

Det vore kul att höra era motargument mot Pippi. Jag är ute efter en färg som inte gör köket mörkare och som neutraliserar lite av det gulröda. Mitt andra alternativ för kakelplasten är Marsipan - en ärtgrön färg från ad.bas också. Får den lika mycket "mothugg" mon tro? ;)
Jag kanske skall berätta att jag försöker undvika textiler, blommor och sådant i köket, möjligen skaffar vi gardiner efter den valda färgen men det blir alltså inga andra "färgklickar" i köket.
En röd fondvägg tror jag blir svårt, väggen som jag just har målat börjar med en glasdörr till tvättstugan och avslutas med ett dubbelt fönster. Däremellan skall det stå vit kyl och frys samt micro så det blir ingen hel vägg. Rött vill dessutom bli svårt (men förstås inte omöjligt ) mot hall och vardagsrum.
 
MEN...., varför i himmelens namn tog du inte ytterligare några bilder av köket i övrigt när du ändå var i farten... ;) :)

Blir förvisso inte jordens bästa kvalité med den kameran, men nog säger "de bilderna bra mycket mer än xxxx ord" :) ;)

Tjaa.., ang. 'Pippi' eller 'Marsipan' så kan jag väl direkt säga att enligt mitt förmenande så ökar bara en grön nyans, med så megamycket gult i sig, bara på det "gul-röda, framtunga" intrycket ytterligare.

Måla isf. över den där plasthistorien, men måla den i en neutral nyans, gärna samma som 'bas'väggfärgen (eller vitt) och jag skulle isf. även måla över fogen (riskerar bara att bli ett 'kluddigt' intryck annars), ELLER behåll det som det är, det såg ju inte allt för tokigt ut, faktiskt....

Nyanser som 'Pippi' eller 'Marsipan' kan knappast göra det där plastkaklet något annat än en 'björntjänst', men det är ju förstås enbart en smaksak ;).

mvh/christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.