Vi köpte vårt hus med två murstockar våren 2018 från ett dödsbo. Murstockarna på vinden var då gissningsvis nymålade då de var kritvita.

Nu har det visat sig att den ena murstocken får rinningar av regnvatten som tränger sig in och den andra får regn rakt ner så det tränger ut fukt genom den. Bifogar bilder.

Kan man hävda dolt fel på detta?
Om inte, kan försäkringen hjälpa till med detta tror ni?

Vitmålad murstock med fuktskador och rinningar på en vind med träbjälkar och blommigt tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad murstock på en vind i ett hus med synliga trätakbjälkar och ett fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Är det ordentlig huva på skorstenen? Annars regnar det ju ner i den och eldar man inte torkar det väldigt långsamt. Om det inte är tätt mellan skorsten och tak så vatten kan komma in där går ju också att se rätt enkelt vid en besiktning.
 
Nej jag tror inte det finns någon huva på den. Sen är det så att den murstocken endast används av köksfläkten idag, så den värms aldrig upp. Kanske skulle sätta på en kåpa och blåsa varm luft in i den så kanske det problemet är avvärjt.

Den andra skorstenen som orsakar rinningar har vi inte lagt märkt till några springor vid ytlig besiktning från marken. Den sitter väldigt högt med brant tak så jag har inte varit uppe och inspekterat på nära håll.

Om det har funnits rinningar sedan tidigare och målat över dem, har de inte då medvetet dolt ett fel? Kan man göra så och gå helt fri om köparen (jag) inte upptäcker en glipa vid skorstenen i samband med besiktning?
 
MultiMan
Om det är som du säger (ingen huva/ingen besiktning) kan det nog aldrig bli dolt fel. Mig veterligt ersätter inte heller någon hemförsäkring utifrån kommande vatten.

Att man målar över en missfärgad ytan är väl inget direkt onormalt, det är väl därför man renoverar i första läget. Hursomhelst, avsaknad av huva och ingen kontroll av taket gör det nog svårt att ta det vidare. Bara att fixa till problemet, kostar knappast en förmögenhet. Att bo i hus innebär alltid underhåll och förbättringar av olika slag.
 
Jo jag misstänkte att jag får ta det själv. Taket ska bytas ändå, så jag får tidigarelägga det helt enkelt.

Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.