Jag fick reda på idag att eventuellt kommer grannfastigheten att bli till salu efter årsskiftet, tomten är väl vad man skulle kalla en industrifastighet på cirka 3350 kvadratmeter med en verkstadsbyggnad/garage på typ 80 kvadrat och sen är resten obebyggd grusplan där man idag parkerar lastbilar/släp och diverse arbetsmaskiner.

Min min tanke är att köpa loss fastigheten och bygga en garagelänga på denna med ett antal garageplatser på kanske 40-50 kvadratmeter per garageplats (upp till 100 kvadrat för en dubbel garageplats) och sedan hyra ut till privatpersoner som vill vara där och meka med sina bilar. Tanken är att det ska vara vinterbonat så hyresgästen kan ha det uppvärmt men värmen får hyresgästen själv stå för. Eventuellt skulle man ju kunna tänka sig att förbereda platserna med luft/luftvärmepumpar mot en något högre hyra.

El i form av 16A trefas i varje garage måste ju finnas men vatten/avlopp vet jag inte hur jag ska göra med.

Nu är ju bara frågan, hur går jag vidare med detta?
Ska jag gå till banken och få lånelöfte för att köpa grannfastigheten och först när affären är klar starta eget företag, skaffa starta eget bidrag och så vidare eller ska jag starta företaget först och därefter köpa fastigheten genom företaget?

Man skulle ju kunna tänka sig att det blir budgivning om fastigheten och jag tillslut känner mig tvungen att dra mig ur och där står jag med ett nystartat företag till ingen nytta. Dock har ju de som äger fastigheten idag lovat mig att få förstatjing den dagen det blir aktuellt att sälja men man vet ju aldrig.

Jag har ju inte så mycket eget kapital eftersom att så fort jag har fått ihop en lagom påse med pengar så har jag ju använt upp dessa på renoveringar av mitt eget hus, det som återstår just nu är ju köket sen är det mesta tiptop. Men kan detta innebära ett problem att jag blir tvungen till att låna till det mesta?

Kan/bör/måste jag ha mitt eget hus som någon form av säkerhet för mitt företag eftersom att jag saknar eget kapital?

Ungefär i runda slängar hur mycket kostar det att bygga en garagelänga, finns ju liknande som har byggts på andra ställen (bland annat en i Lindsdal/Läckeby utanför Kalmar som jag har sneglat lite på som har byggt två längor på varje sida om sitt hus som han hyr ut) så enklast är ju att köpa ett sånt färdigt koncept.

Grannfastigheten såldes för cirka två år sen av ena (av två) ägaren av företaget som huserar där så att företaget idag själva äger den för 715 000 kronor.
 
Hur lönsamt är det egentligen att hyra ut garage ? Vad kan du gå i vinst per år med din idé ?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ja jag räknar ju inte med att räkna hem investeringen i form av hyresintäkter på många många år men jag köper det ju mest för att jag vill komma åt garagebyggnaden som redan står där idag plus att det då ingår en massa mark som jag vill ha någon nytta med.

Jag är medveten om att det finns ett uppdämt behov av just denna typen av garageplatser i den kommunen jag bor i och gör det egentligen inte så mycket för pengarna utan för att jag vill erbjuda privatpersoner garageplatser.

Sen finns det ytterliggare en aspekt och det är det att eftersom att jag bor lite enskilt fast ändå precis bredvid en väldigt trafikerad väg så skulle det kännas bra att ha lite liv och rörelse runtomkring så att det alltid är nån här och skruvar och på så sätt skrämma bort obehöriga med onda avsikter.

Bonden i Lindsdal/Läckeby har jag förstått det tjänar ju ganska stora pengar på de garageplatser han hyr ut och nu ska han tydligen bygga ytterliggare en garagelänga (alltså en femte i närheten av där han bor). Dessutom ska han tydligen äga fler såna garagelängor i Smedby i ett annat ytterområde runt Kalmar. Han hyr ju förvisso ut till alla oavsett om det är privatpersoner eller företag.
 
Banken kommer kanske låna ut 60% om du söker via AB. Som privat kanske mer om du har hög inkomst. Börja där.
 
Kolla först med din kommun om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område och vilka bestämmelser som gäller. Det vore tråkigt om du kör igång ditt projekt och det senare blir stopp när du lämnar in bygglov.
 
Jag vet redan om att jag bor utanför stadsplanerat område.

Jonatan, en oskriven regel är att aldrig använda förkortningar när man inte vet om den som ska läsa det förstår. Jag har ingen aning om vad du menar med AB.
 
Fulkemisten
AB = Aktiebolag.
 
Utan att vet så skulle jag tro att det är rätt mycket bestämmelser om du ska bygga nytt och ha uthyrning även om det bara är garage.

Brand ventilation avlopp el osv
Jag skulle nog börja prata med en handläggare på byggnadsnämnden, förklara läget och fråga vilka bestämmelser det finns.

Prata sen med brandchefen och fråga med brandskydd.
Sen skulle jag gå vidare med el och vatten leverantörerna, el där måste kanske ny kabel dras in om du ska ha 5 värmepumpar, svetsar kompressorer osv.
VA där är det väl troligen krav på oljeavskiljare, ev tillkommer kostnader för extra VA då det troligen måste byggas dusch wc kök osv

Jag började bygga lägenheter utan att kolla och åkte på några dyra smällar bla 75000 i VA avgift trots att allt fanns indraget redan, det var så kallade lägenhetsavgifter som var 25000/lgh (skulle bygga 4a och fick alltså betala 3, den 4de var den som "hörde till" huset)
 
E EPG skrev:
Jag vet redan om att jag bor utanför stadsplanerat område.

Jonatan, en oskriven regel är att aldrig använda förkortningar när man inte vet om den som ska läsa det förstår. Jag har ingen aning om vad du menar med AB.
Bor du även utanför sammanhållen bebyggelse? Jag tycker fortfarande att du ska kolla med kommunen kring bygglov och andra tillstånd som som kan krävas (och kosta).

Jag har inte hört någon säga ’aktiebolag’ på många år, jag trodde det var mer eller mindre vedertaget att säga endast söka AB.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Hyrt garage så i flera år. Gamla lokaler hyfsat dyrt för vad man fick men enda stället som man fick svetsa/heta arbeten på.
Inget vatten i varje lokal bara en gemensam att hämta ur och ett förbud mot att tvätta bilar (som ingen verkade bry sig om) men har du vatten måste du ha avlopp har du avlopp måste du ha oljeavskiljare.... en gemensam spolplatta tvätthall endast att hyra för de som har garage kanske.
Hur som ett par hundra platser allt alltid uthyrt trots att det såg ut som nåt land invaderat av Tyskland sent 30-tal.

Ska du bygga så gör det som bolag.
Hade byggt betongplatta, stålstomme, parocväggar.

Prismässigt så är det i häradet av:
Platta inkl schakt 1200:-
Stomme kanske 900-1300:-
Tak 2-2500:-
Portar 5000:-
Innerväggar 1000:-

Bruttopriser så...
Exkl moms och påslag.
Räkna påslag om iaf 40% på det. Sedan moms på det om det är så du ska betala. ⁰

Sedan såklart installationer
Hade hoppat VA som sagt
Ventilation vet jag inte om det egentligen finns krav på om du hyr ut till privatpersoner, hyr du ut till företag så kan det ju finnas arbetsmiljökrav.
För det är väl förråd du hyr ut med möjlighet till lite skruvande... host typ host.

Själv hade jag byggt en länga 10-12m bred och portar på båda sidor så i de dubbla kan man köra in från 2 håll. Platser 4-5m breda då får man trångt plats att mecka. Det minimerar mängden innerväggar.

Det där med kommunen har så många andra tyckt om så tänkte du kunde behöva lite annan input :rofl::rofl:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Okej, jag fattar, det är enklare att få till det ekonomiska med aktiebolag än att starta enskild firma och sen försöka få starta-eget-bidrag. Låter logiskt när jag tänker efter men i så fall kanske man ska satsa på att bygga garage som insatser istället för att hyra ut?

Men garageplatser som är 10 meter djupa och 5 meter breda då iaf. och sen skippa det där med vatten/avlopp är alltså tipset som jag förstår det.

Frågan är var jag ska börja, kommunen eller banken? Det där med vilka regler som gäller måste ju redas ut t.ex.

Om jag läser mellan raderna så verkar det som att det bästa är att köpa fastigheten privat och sedan ta det där med att starta bolag och bygga som steg nummer två.
 
E EPG skrev:
Okej, jag fattar, det är enklare att få till det ekonomiska med aktiebolag än att starta enskild firma och sen försöka få starta-eget-bidrag. Låter logiskt när jag tänker efter men i så fall kanske man ska satsa på att bygga garage som insatser istället för att hyra ut?

Men garageplatser som är 10 meter djupa och 5 meter breda då iaf. och sen skippa det där med vatten/avlopp är alltså tipset som jag förstår det.

Frågan är var jag ska börja, kommunen eller banken? Det där med vilka regler som gäller måste ju redas ut t.ex.

Om jag läser mellan raderna så verkar det som att det bästa är att köpa fastigheten privat och sedan ta det där med att starta bolag och bygga som steg nummer två.
Okej jag ger mig in i tyckandet om annat än priser också.
Det bästa med bolag är ju att du som privatperson inte blir skyldig att betala med ditt hus om det går på röven. bara en tanke. Köpa marken som bolag borde vara bättre, all försäljning skapar också kostnader, skatter och och avgifter som någonstans ska betalas, pengarna byter inte bara konto, de minskar också,
Alternativet är väl att köpa privat och sedan hyra ut till bolaget, det borde ju fungera men blir ju lite kluddigare när det kommer till deklarationstider. AB kostar väl fortfarande 50 000:- att starta men det är väl investerade pengar för att hålla ekonomin helt skild från det privata.

Du kan nog börja var som, banken vill väl veta vad kommunen säger och kommunen är inte intressant om du inte vet vad banken säger så räkna med iaf 2 besök hos båda.

6 och 12 m är bra mått och standardlängder på stålstommar och parocväggar så jag hade kollat där, (du kan såklart få vad som men om allt lirar så kan du minska spill och spill är dyrt, inte bara i material utan även arbetet at ta bort spillet frakta dit och hem osv. många bäckar små.....)
 
E EPG skrev:
Jag fick reda på idag att eventuellt kommer grannfastigheten att bli till salu efter årsskiftet, tomten är väl vad man skulle kalla en industrifastighet på cirka 3350 kvadratmeter med en verkstadsbyggnad/garage på typ 80 kvadrat och sen är resten obebyggd grusplan där man idag parkerar lastbilar/släp och diverse arbetsmaskiner.

Min min tanke är att köpa loss fastigheten och bygga en garagelänga på denna med ett antal garageplatser på kanske 40-50 kvadratmeter per garageplats (upp till 100 kvadrat för en dubbel garageplats) och sedan hyra ut till privatpersoner som vill vara där och meka med sina bilar. Tanken är att det ska vara vinterbonat så hyresgästen kan ha det uppvärmt men värmen får hyresgästen själv stå för. Eventuellt skulle man ju kunna tänka sig att förbereda platserna med luft/luftvärmepumpar mot en något högre hyra.

El i form av 16A trefas i varje garage måste ju finnas men vatten/avlopp vet jag inte hur jag ska göra med.

Nu är ju bara frågan, hur går jag vidare med detta?
Ska jag gå till banken och få lånelöfte för att köpa grannfastigheten och först när affären är klar starta eget företag, skaffa starta eget bidrag och så vidare eller ska jag starta företaget först och därefter köpa fastigheten genom företaget?

Man skulle ju kunna tänka sig att det blir budgivning om fastigheten och jag tillslut känner mig tvungen att dra mig ur och där står jag med ett nystartat företag till ingen nytta. Dock har ju de som äger fastigheten idag lovat mig att få förstatjing den dagen det blir aktuellt att sälja men man vet ju aldrig.

Jag har ju inte så mycket eget kapital eftersom att så fort jag har fått ihop en lagom påse med pengar så har jag ju använt upp dessa på renoveringar av mitt eget hus, det som återstår just nu är ju köket sen är det mesta tiptop. Men kan detta innebära ett problem att jag blir tvungen till att låna till det mesta?

Kan/bör/måste jag ha mitt eget hus som någon form av säkerhet för mitt företag eftersom att jag saknar eget kapital?

Ungefär i runda slängar hur mycket kostar det att bygga en garagelänga, finns ju liknande som har byggts på andra ställen (bland annat en i Lindsdal/Läckeby utanför Kalmar som jag har sneglat lite på som har byggt två längor på varje sida om sitt hus som han hyr ut) så enklast är ju att köpa ett sånt färdigt koncept.

Grannfastigheten såldes för cirka två år sen av ena (av två) ägaren av företaget som huserar där så att företaget idag själva äger den för 715 000 kronor.
Kolla upp vad det varit för verksamhet tidigare på platsen så du inte åker på att få sanera marken.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur lönsamt är det egentligen att hyra ut garage ? Vad kan du gå i vinst per år med din idé ?
Grymt bra lönsamhet om garaget ligger nära en större stad och redan är byggt. Oklart hur kalkylen ser ut om man måste bygga garaget.
 
Jag hyr garage i en länga och kan bidra med några tips för ditt projekt:

* Hyr ut mindre lokaler, ex. 3x6 meter för bara förvaring av en bil, 5x6 meter för meka med en bil och 10x6 meter för att meka med två bilar. Större lokaler för folk som måste dela med kompisar är mindre attraktiva.

* Tänk på säkerheten med staket och vägbom. En garagelänga full med verktyg är mums för tjuvar.

* Många hobbymekare har en avspänd inställning till brandsäkerhet. Bygg brandsäkert och gärna flera mindre byggnader i stället för en stor.

* Fundera igenom hur du tänker göra med toalett.

* Välj hyresgäster med omsorg och ha strikta regler, annars blir det svart-bilverkstad och skumma verksamheter i lokalerna.

* Fundera över uppvärmning. Låta hyresgästen ha en egen värmepump är bra. Hyresgäster som eldar med spillolja i konstiga värmepannor är mindre bra.

* Alla hyresgäster kommer vilja tvätta bilen. Fundera över regler för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.