Hej!

Jag har ett hus som stod klart 1933. Takhöjden i källaren är ca 1,90 m. Jag tänkte bygga en bastu med relaxdel i oljetankens gamla rum. För att få en rimlig takhöjd i bastun men även för att slippa frysa om fötterna tänkte jag bila ur golvet, sänka golvet några decimeter och isolera det.

Med detta kommer ju dock avloppets nivå för långt ned, d v s det går inte att få ett fall från bastun till den punkt där avloppet går ut ur huset. Hur hade ni löst detta? Det kan inte vara ett alltför ovanligt problem. Skippa avlopp/spygatt i bastun helt? Ordna en lösning med en avloppspump?
 
Skulle skipa avloppet, behövs inte i en bastu. De vatten som kommer på golvet torkar upp i efter värmen. Blir bara ett vatten lås som lätt torkar ur och ger avloppslukten.
 
Ja det får nog bli så. Det blir ju i så fall en balja under aggregatet och utöver det får ventilationen ta hand om fukten. Husets ventilationssystem är självdrag och jag har möjlighet att sätta en ventil från bastun ut genom ytterväggen ut mot gatan. Behövs en fläkt för att snurra ut luften eller räcker den naturliga luftströmmen ihop med värmen i bastun för att få ett tillräckligt drag för bra luftväxling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.