Hej,

Hur orolig ska jag vara för fuktskada i anslutande rum till bastu? Jag har en lista bastu som har tilluftsventil under aggregatet (el bastu) och har även en frånluftsventil högt upp på väggen som går rakt ut genom väggen. När man bastar känner man att de läcker värme från springan ovan för dörren som är tätad. Det blir en hel del kondens/fukt i rummet som är i anslutning till bastun, hur orolig ska jag vara för den fukten som blir när man bastar? Bastar nästan varje kväll.
 
Om det blir en hel del kondens i rummet i anslutning till bastun och du använder den så flitigt så beror det ju helt på om det rummet är ett våtrum eller ej på om man behöver vara orolig.
Den tätade dörren, är det mellan bastu och det intilliggande rummet du menar? (Den borde väl inte vara så tätad?) eller menar du från det intilliggande rummet och resten av huset?
Frånluftsventilen som går rakt genom väggen, vilken vägg går den igenom? Till samma rum som tilluften tas via eller menar du ytterväggen?
 
Bastar du nästan varje kväll kan du ju köpa en luftavfuktare som du låter gå en stund efter badet för att få ner luftfuktigheten, lite snabbare.
 
Hej,

Dörren är till det intilliggande rummet, det är en 5cm springa under dörren. Från och tillluft är genom ytterväggen.

Det intilliggande rummet är inte våtrum..
 
murak
Här kommer min åsikt (jag är ingen expert) Om du har mekanisk frånluft i huset och passiv tilluft/frånluft ut i det fria i bastun kommer varm och fuktig luft att sugas från bastun in i resten av huset. Jag hade i så fall försökt skapa undertryck i bastun mha mekanisk frånluft. Då sugs luft från huset in i bastun och ut, dvs ingen varm och fuktig luft kommer ut i huset.

Men om rummet bredvid bastun är badrum och det är byggt enligt lagar och regler så ska det ju tåla fukt.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.