Hej, vi funderar på att flytta ut i en mindre by. Tyvärr har vi det rätt oroligt här i Norrbotten med div. stöldligor som härjar. Jag jobbar skift och kvinnan studerar på distans, oftast är det någon hemma, men hon är ensam på nätterna med barnen ibland. Vi upplever att det skulle kännas tryggare med kameraövervakning som detekterar rörelser och spelar in vad som händer runt fastigheten. Jag är inte intresserad av att höra hur löjligt det är eller att Sverige har aldrig varit tryggare. Detta handlar om att illustrera en upplevd trygghet för min familj när jag är borta.

  • Jag behöver max 8kameror och minst 6st.
  • Jag vill helst ha trådbundna med POE.
  • Jag vill använda mig av märkesprodukter, inga produkter från t.ex wish.
  • Jag vill även ha en skärm i sovrummet där alla kameror visas.
  • Jag vill inte ha massa onödiga larm när solen går i moln eller insekter flyger förbi.
  • Jag vill inte ha månadskostnad.
  • Jag vill att kamerorna spelar in kontinuerligt och kan lagra minst 4dagar.
  • Jag vill kunna bestämma vilket område på kamerabilden som ska reagera på rörelse.
  • Jag vill kunna få pushnotiser om någon rör sig i kamerorna vid vissa tidpunkter.

Bonus: larm via potentialfria utgångar till div. belysning. Inget krav.

Budget max 15000kr

Kommer även komplettera med fasadbelysning runt om huset, ev. några strålkastare som reagerar på rörelser, kanske någon rödlampa med texten larm utlöst. Jag jobbar som elektriker till vardags med auktorisation L så jag är medveten om att elinstallationer är behörighetskrävande.

Tack på förhand!
 
Jag tycker att det du vill göra borde kunna lösas bra med en NVR samt poe-kameror från Hikvision. Det enda jag är fundersam på är om budgeten håller, men det tror jag den gör.

Jag har använt Hikvisions inomhuskameror med en fysisk PIR-detektor samt potentialfri larm in/utgång. De har fungerat väldigt bra. Tyvärr har jag inte speciellt bra koll på vad dagens modeller av utomhuskameror heter, men deras 2cd-serie har jag hört bra om.

Edit: I de kamerorna jag har kontroll över så kan man sedan konfigurera upp en massa olika orsaker för larm, även ansiktsigenkänning med mera, samt vad som skall ske. T.ex trigga extern larmutgån eller skicka mail med bilder medskickade...
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Jag ett par Dlink DCS-8000LHV2. I princip värdelösa. Detekteringen missar människor men fångar som du säger flugor. Appen är även den värdelös, går inte att se bilden kontinuerligt, tidsbegränsat på 5 minuter innan bilden slocknar, och man kan inte visa flera kameror samtidigt. Nu är ju det här inomhuskameror som jag riktat ut genom fönster, så kanske inte fungerar optimalt, men bara appen gör ju kamerorna värdelösa.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Jag tycker att det du vill göra borde kunna lösas bra med en NVR samt poe-kameror från Hikvision. Det enda jag är fundersam på är om budgeten håller, men det tror jag den gör.

Jag har använt Hikvisions inomhuskameror med en fysisk PIR-detektor samt potentialfri larm in/utgång. De har fungerat väldigt bra. Tyvärr har jag inte speciellt bra koll på vad dagens modeller av utomhuskameror heter, men deras 2cd-serie har jag hört bra om.

Edit: I de kamerorna jag har kontroll över så kan man sedan konfigurera upp en massa olika orsaker för larm, även ansiktsigenkänning med mera, samt vad som skall ske. T.ex trigga extern larmutgån eller skicka mail med bilder medskickade...
tack för svar, går de ställa in i hikvisions NVR om det är den du använder, när och i vilket område rörelse ska trigga larm?
 
D Dennis K skrev:
Jag ett par Dlink DCS-8000LHV2. I princip värdelösa. Detekteringen missar människor men fångar som du säger flugor. Appen är även den värdelös, går inte att se bilden kontinuerligt, tidsbegränsat på 5 minuter innan bilden slocknar, och man kan inte visa flera kameror samtidigt. Nu är ju det här inomhuskameror som jag riktat ut genom fönster, så kanske inte fungerar optimalt, men bara appen gör ju kamerorna värdelösa.
Kommer hålla mig på mils avstånd till Dlink DCS-8000LHV2, tack för varningen.
 
  • Gilla
Dennis K
  • Laddar…
Jag har sneglat på D-link DCS-8627LH, men har inte kommit till något köp ännu. Den tänder "stålkastare" när den upptäcker något. Går även att bygga flöden med för att tända lampor i huset mm. dock verkar man då begränsad till d-links sortiment.
 
L landan81 skrev:
Jag har sneglat på D-link DCS-8627LH, men har inte kommit till något köp ännu. Den tänder "stålkastare" när den upptäcker något. Går även att bygga flöden med för att tända lampor i huset mm. dock verkar man då begränsad till d-links sortiment.
Den verkar använda samma app som mina kameror, så ett tips är ju att tänka på begränsningarna jag skrev ovan
 
Jag är ute efter ungefär samma saker som Garningen. Mitt val kommer med största sannolikhet blir Unifi. Dock ligger deras kameror inte i framkant rent tekniskt, finns ingen AI, ansiktsigenkänning och en del klagar på falska notiser (kanske alla har).

Men att lagra det lokalt, ha ett snyggt interface för att kolla inspelningar och hela det ekosystemet lockar. Jag funderar på att lösa rörelsedetekteringen med små pålitliga trådlösa rörelsesensorer kopplade till mitt smarta hem (Home Assistant). Kamerorna spelar in konstant och via rörelsesensorerna kan jag i detalj styra vad som ska hända när de triggas och direkt då koppla upp mig mot kameran som spelar in konstant 24/7.

Känns som jag då får full kontroll över notiserna (vill inte ha notiser mitt på dagen tex när vi är hemma om jag är i trädgården). Kan också styra att sirener går igång, lampor tänds osv.

Kanske inte vad du egentligen frågar efter men bara ett inspel att kamerorna inte alltid behöver vara de som står för det smarta och skickande av notiser.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Kolla på Arlo Har 2 kameror och en basenhet. funkar klockrent.
 
P pellenyborg skrev:
Kolla på Arlo Har 2 kameror och en basenhet. funkar klockrent.
Dessa är väl trådlösa om jag inte missminner mig. Jag vill inte behöva klättra upp och plocka ner kameror för laddning.
 
L Lund skrev:
Jag är ute efter ungefär samma saker som Garningen. Mitt val kommer med största sannolikhet blir Unifi. Dock ligger deras kameror inte i framkant rent tekniskt, finns ingen AI, ansiktsigenkänning och en del klagar på falska notiser (kanske alla har).

Men att lagra det lokalt, ha ett snyggt interface för att kolla inspelningar och hela det ekosystemet lockar. Jag funderar på att lösa rörelsedetekteringen med små pålitliga trådlösa rörelsesensorer kopplade till mitt smarta hem (Home Assistant). Kamerorna spelar in konstant och via rörelsesensorerna kan jag i detalj styra vad som ska hända när de triggas och direkt då koppla upp mig mot kameran som spelar in konstant 24/7.

Känns som jag då får full kontroll över notiserna (vill inte ha notiser mitt på dagen tex när vi är hemma om jag är i trädgården). Kan också styra att sirener går igång, lampor tänds osv.

Kanske inte vad du egentligen frågar efter men bara ett inspel att kamerorna inte alltid behöver vara de som står för det smarta och skickande av notiser.
Det är ett alternativ, men jag vill helst bara att kamerorna sköter rörelsedetekteringen. Lutar nu åt att bygga en dator och köra software på den. Behövs dock ganska kraftfull dator om rörelsedetekteringen ska fungera med selektivitet.
 
G
Garningen Garningen skrev:
Det är ett alternativ, men jag vill helst bara att kamerorna sköter rörelsedetekteringen. Lutar nu åt att bygga en dator och köra software på den. Behövs dock ganska kraftfull dator om rörelsedetekteringen ska fungera med selektivitet.
Så jeffla kraftig dator behövs inte, det enda man gör är att jämföra pixel för pixel (mer eller mindre) och se om det ändrats sedan förra bilden och sätta en gräns. Såvidare du inte ska ha fullhd/4k med 60fps :D
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Jag har 5 st Hikvision kameror kopplade till en Synology NAS och har köpt deras Surveillanceprogarm. Det är för "dj_vla" svårt att hitta inställningar som gör att man inte får 500 inspelningar per dygn men ändå reagerar på människor.
Hade förut en Hikvision NVR och det var lite lättare med inställningarna (men inte klockrent) med den.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Garningen Garningen skrev:
Det är ett alternativ, men jag vill helst bara att kamerorna sköter rörelsedetekteringen. Lutar nu åt att bygga en dator och köra software på den. Behövs dock ganska kraftfull dator om rörelsedetekteringen ska fungera med selektivitet.
Det där med egen dator lät ju lite intressant. Du får gärna delge lite hur du gjorde om du bygger ett eget system.

Jag har en box hemma och 8 st kameror. Sen finns det ett interface med pushnotiser och det finns en app till det. Men jag har inte kunnat få igång push-notiserna. Var något kinesiskt fabrikat på det hela..
Jag har även en hårddisk som sparar allt i typ 11 dagar. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha systemet till...

La ut ca 15 kkr för det för en fyra fem år sedan men det är väldigt väldigt väldigt sällan jag tittar på det... :p
Första året var det asballt, i år har jag inte öppnat appen en enda gång...
 
  • Haha
Garningen
  • Laddar…
D Dennis K skrev:
Jag ett par Dlink DCS-8000LHV2. I princip värdelösa. Detekteringen missar människor men fångar som du säger flugor. Appen är även den värdelös, går inte att se bilden kontinuerligt, tidsbegränsat på 5 minuter innan bilden slocknar, och man kan inte visa flera kameror samtidigt. Nu är ju det här inomhuskameror som jag riktat ut genom fönster, så kanske inte fungerar optimalt, men bara appen gör ju kamerorna värdelösa.
Jag har utomhusvarianten (DCS8600LH) och kan bekräfta det du säger. Bilden är förvisso bra men rörelsedetekteringen är under all kritik. Får notiser när det blåser förbi lite löv på marken men grannen berättade att han stått och knackat på mitt hus och gått runt framför kameran och det var inget som kameran brydde sig om. Den silar mygg och sväljer kameler om man säger så...
 
  • Gilla
Dennis K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.