Vi ska snart sälja vårt hus och har två mäklarfirmor vi v'äljer emellan. Tycker bara att det är sjukligt dyrt att anlita mäklare, bor ju i sthlm så det är ju en liten nätt summa dom ska ha för jobbet. Men sitter man inte i en ganska bra sits för att pruta ner arvodet, dom tjänar ju bra pengar på att sälja en villa för 2 milj. Hur har ni gjort som har haft flera mäklare att välja emellan och hur många procent har ni fått ned det till? Är det nån som har haft en trappstegsmodell med arvodet, är det bra?
Deras tjänster är ganksa likvärdiga gällande annonsering osv.
 
Vi var och är av samma uppfattning. Själv hade man gjort ett bättre arbete men tyvärr är köparna inte lika benägna att betala dyrt ;) direkt till en säljare som till en mäklare, därför blev det ändå en mäklare till slut. Vi kom överens om 2.25 % upp till det pris vi kunde sälja för och sen en kraftig trappa, på först 10 och sen 15 %. Vi tror att man triggas av en bonus.

Bor man i Stockholmsområdet går ju ofta försäljningen blixtsnabbt så det blir inte ofta omvisningar eller annonser flera veckor i sträck som annars måste vara rejält fördyrande för mäklarna.

Janne
 
Eftersom vi hade bråttom att sälja och kände till en mäklare sen tidigare valde vi henne, utan att ens kika på alterantiv. Nu fick vi ändå ner arvodet till 3.5% (mot normalt 4) och lyckades få till att mäklaren stod för halva besiktnings- och försäkringskostnaden på ca 5000.
Men visst e det dyrt att sälja - hutlöst dyrt!!

/Mia
 
Hemmakatten
Visst är det dyrt att anlita mäklare!
För 10 år sedan köpte jag ett hus utan att mäklare var inblandad. Skrev köpekontrakt o köpebrev själv. Detta var möjligt då säljaren o jag var överens.
Idag och i en normalsituation skulle jag inte rekommendera detta.

Funderade på att sälja vårt hus själv (såldes i juni) men efter kontroll med DN om annonskostnader insåg jag att bara kostnader för annonsering skulle överstiga vad vi betalade i mäklararvode. Mäklarna har ju helt andra avtal med DN för annonskostnader.
I stockholmsområdet är det ju så många hus till salu att det är viktigt att just ditt hus "syns" på ett bra o attraktivt sätt. Se gärna mina tidigare inlägg i frågan i en annan tråd.

Tror också att en köpare har mer förtroende om det är en mäklare inblandad. I dag är ju också många hus redan besiktigade innan visningen o protokoll bifogas med objektbeskrivningen. En försäkring för dolda fel för säljaren brukar också finnas. En sådan, som görs via Anticimex, kan inte en privatperson teckna.

Hade vi sålt själva hade även kostnad och tid för att göra och trycka upp objektbeskrivning (120 ex), fotografering, annonsbeskrivning, lägga upp hemsida mm tillkommit.

Är också övertygad om att priset på huset blir högre om en mäklare är inblandad. En köpare kommer ju alltid att hävda att priset skall vara lägre eftersom man "slipper" mäklararvode.

Själva betalade vi 3,5%, fick en omfattande marknadsföring, annonsering under flera veckor innan visning och dessutom stora annonser som syntes, flyttstädning ingår, besiktning och dolda fel-garanti. På visningen fanns 3 personer här från mäklarfirman.

Vi är mycket nöjda och är helt övertygade om att nettovinsten för oss blev högre än om vi hade försökt sälja själva.
 
Har man en bostad i bra skick i S-holmstrakten tycker jag det går alldeles utmärkt att pruta. Vi fick spridningen från 25-60:- i arvode för en bostadsrätt för omkring 1'2-1'5 mille. Tack vare ett bra avtal lyckates vi få bra betalt ocg hade ett lågt arvode. Vi frågade ca 10 firmor och märkte ganska snart vilka som var intresserade och någorlunda kunniga. (Gick på andras visningar för att se serviceminding mm) Sedan förhandlade vi hårt med 3 st.

Som sagts - det vi ansåg oss köpa var annonseringen. Vi fotade själva, gjorde rumsbeskrivning, berättelser om området och Brf:en och gav detta till alla mäklare redan samtidigt som vi frågade om de var intresserade.
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
Jag tror att det var i vår bostad eller villaägarna som det fanns en annons om en mäklarfirma som sköter det mesta på distans (fråga mig inte hur de gör värderingen, jag vet inte). De hade ett betydligt lägre procentuellt pris än många andra, men tyvärr också ett minimipris.
::) Kan det vara denhär du menar: http://www.adirekta.se/   ???

Mäklarsamfundet tycks inte gilla dom iaf: http://www.maklarsamfundet.se/pof/ms/nyhetsbrev_upload/_BASE_1_ID_1601_1014986725.doc ::) Inte helt oväntat! ;)
 
Hemmakatten
Håller helt med Dream. Det stora problemet idag är att man som privatperson inte kan annonsera på internet på ett effektivt sätt som på hemnet eller bovision. Skulle det ändras (knappast troligt eftersom mäklarförbunden äger hemnet), eller en ny site för privatpersoner lanseras, blir det nog ändring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.