useless useless skrev:
Nej, rent tekniskt heter det reklamationsrätt, men när det gäller arbete så är det väl i praktiken samma sak? Har hantverkaren gjort fel så brukar reklamationen leda till att hen kommer tillbaks och rättar till felen utan kostnad.
Nej det är inte samma sak. Långt ifrån.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
V vassmannen skrev:
Ända sen det blev klassat som bedrägeri att lämna tex DAHLS orabbaterade prier till kunden eller Ahlsells.
När blev det klassat som bedrägeri? Är det förbjudet att vara dyr? Har vi inte fri prissättning?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Elbutik säljer bara undermåliga Hagerprodukter. Har du någon länk till en Hager produkt som inte är undermålig så man kan jämföra? Eller menar du att alla produkter från Hager och Elko är undermåliga?
jag personligen är av åsikten att man bör undvika hager och elko.

dock har jag lite av dem fabrikaten hemma, allt är inte skräp, men man får ha i åtanke vilka saker man sätter var.

i vardagsrummet har jag några snygga svarta elko plus vägguttag, och det funkar finfint, då dem sällan används.

likadå har jag ett astrour från hager i elcentralen, men jordfelsbrytaren och huvudbrytaren är av annat fabrikat, vilket är ett aktivt val.

hemma har jag en dewalt skruvdragare, funkar finfint, på jobbet kör vi hilti och festool, då dem billigare fabrikaten inte håller lika bra när personalen slänger runt med dem. Man får smeka vissa saker medhårs helt enkelt.

inte menat att göra dig upprörd.
 
Man får vad man betalar för :love::heart::love::heart::love::heart:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
T
F fönsterpåven skrev:
Det inte många vet att monterar företaget upp saker som kunden har köpt, så har firman garanti ansvar för produkterna i 10 år enligt konsumentköplagen
Många som tror att konsumentköplagen är en garanti vilket det inte är.

Konsumentköplagen gäller där det är ett fel från början till max 6 mån (fabriksfel), det gäller inte på fel som uppkommer senare liknande en garanti. Du ska dessutom kunna bevisa att detta fel varit från första början.
Dessutom tror jag inte att elektrikern har något med detta att göra alls utan leverantören av produkten.
 
P PatrikElektriker skrev:
jag personligen är av åsikten att man bör undvika hager och elko.
Vilka fabrikat är bra då?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Man får vad man betalar för :love::heart::love::heart::love::heart:
Nej, men man får sällan mer än man betalar för.

Du kan få köpa min gamla SAAB för 500kkr, inte blir den bättre för det ;)
 
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
T Thörre skrev:
Många som tror att konsumentköplagen är en garanti vilket det inte är.

Konsumentköplagen gäller där det är ett fel från början till max 6 mån (fabriksfel), det gäller inte på fel som uppkommer senare liknande en garanti. Du ska dessutom kunna bevisa att detta fel varit från första början.
Dessutom tror jag inte att elektrikern har något med detta att göra alls utan leverantören av produkten.
Reklamationsrätten gäller i 3 år, enligt konsumentköplagen.

Finns massor av fall där kunder fått ersättning efter 2+ år, men bevisbördan för att det inte beror på egen oaktsamhet blir hårdare efter 6 månader. T ex en TV vars skärm dör efter 2,5 år utan anledning leder oftast till utbyte inom reklamationsrättens 3 år om det inte finns någon yttre omständighet som åska.

Garanti är ett frivilligt åtagande och kan innebära i princip vilka tider eller villkor som helst.
 
Alfredo Alfredo skrev:
När blev det klassat som bedrägeri? Är det förbjudet att vara dyr? Har vi inte fri prissättning?
Jo det har vi, men man får inte förespegla kunden att man köpt in materialet 200kr när ma köpt det för 25kr.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, men man får sällan mer än man betalar för.

Du kan få köpa min gamla SAAB för 500kkr, inte blir den bättre för det ;)
Är det en v4 så kan jag ha en i reserv?

Jo man får i större utsträckning vad man betalar för då billigt är billigt av en anledning

I ett tidigare anförande så berätta jag om ex
Löpande jobb schneider
fastpris jobb rumänskt
 
V vassmannen skrev:
man får inte förespegla kunden att man köpt in materialet 200kr när ma köpt det för 25kr.
Du får gärna hänvisa till något rättsfall eller liknade där någon dömts för bedrägeri i ett fall som detta.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Är det en v4 så kan jag ha en i reserv?

Jo man får i större utsträckning vad man betalar för då billigt är billigt av en anledning

I ett tidigare anförande så berätta jag om ex
Löpande jobb schneider
fastpris jobb rumänskt
Jag mest invänder mot att det per automatik innebär att något blir bättre bara för det är dyrare.
Du kan ta billigt skräp och sälja dyrt med.

Därav, du får inte mer än du betalar för ;)

(Och angående bilen så är det en standard ng9-3 från 2003 som sett sina bästa dagar ;))

Själv köper jag i princip endast Schneider, jag är snål, men inte dumsnål =)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag mest invänder mot att det per automatik innebär att något blir bättre bara för det är dyrare.
Du kan ta billigt skräp och sälja dyrt med.

Därav, du får inte mer än du betalar för ;)

(Och angående bilen så är det en standard ng9-3 från 2003 som sett sina bästa dagar ;))

Själv köper jag i princip endast Schneider, jag är snål, men inte dumsnål =)
Schneider lite dyrare inköp men håller över tid å är ganska snygga lätta att sätta
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Schneider lite dyrare inköp men håller över tid å är ganska snygga lätta att sätta
Jepp!
Och det finns en uppsjö av olika kontakter i familjen, samt att de finns om man behöver komplettera, samt att de går att hitta på många ställen (ClasOhlson, Hornbach m.fl.)
(Dock upptäckte jag att Bauhaus har slutat sälja dem med snabbkoppling och kör med skruvkoppling istället :cry:)
 
Eftersom det sitter folk och gissar vad elmatr kostar hos grossist respektive nätbutiker så har jag tittat på några enstaka saker. det är E 1841421, E1840822, E1822121, E 1820286.
Jag kollade Ahlsell resp Elbutik. Och skillnaden var att två artiklar var dyrare hos Ahlsell och två var billigare hos Ahlsell. så allt prat om att det är billigare att handla hos nätbutikerna är bara svammel. Utan det är så att det varierar från sak till sak, jag har tidigare kollat mer artiklar och nått den slutsatsen att köper man 10 olika artiklar blir slutsumman nästan exakt lika. Lika är det om man jämför olika grossister. Skulle jag sitta och jämföra priser mellan olika grossister och nätbutiker samt handla där priset (för tillfället var lägst för det varierar över tid) och sitta och "plocka" från olika leverantörer på varje projekt skulle den tid som jag får lägga ner i inköp och hantering kostar det betydligt mer än ev förtjänst.
Så orsaken till att men ber folk köpa själv är inte att man inte kan handla lika billigt eller billigare utan att det inte är mödan värt då det inte genererar några nämnvärda pengar.
Hellre struntar man i försäljningen i stället för att "byta" pengar.
OCH en stor orsak till att man som företagare handlar hos grossister är den support och kunskapsbank som finns att GRATIS tillgå. För dom allra flesta sysslar i första hand med större och mer komplicerade jobb än lite service/om/utbyggnad hos privatpersoner, det utgör normalt en rätt liten del av verksamheten.
 
  • Gilla
stefan57 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.