Hej köpte en fin taklucka/inspektionslucka från hornbash *(utan stege).
Läste att den kan sitta både i tak och i vägg.
Kämpande i timmar med att få till den i taket.
Märkte att om jag drog en av skruvarna så blev luckan skev i stängningen.
Nu har jag skruvat in och ut alla skruvar 4ggr, bytt till nya hål och jag tyckte tillslut att jag fin till det riktigt bra (svårt med lutande tak (1930).

Nu 1v senare kom jag på idén att tända på vinden släcka i mitt rum och stänga luckan.
Givetvis läcker ljus i ena kanten. Jag ser att gummilisten endast når typ 4mm in på ramen.
Även om nu luckan kommit något snedt, så hade kanske 6mm. Kunnat vara max. Tycker de gjort en konstig konstruktion.

Nu undrar jag på lämplig lösning?
Spontant tänker jag en fönstergummilist.
Erfarenheten säger dock att dessa oftast blir för tjocka och leder till att det börjar läcka någon annan stans.
Har lurat på en variant av silikon?
Tänker om man la en riktigt tunn sträng på ramen med luckan öppen och lätt det torka ordentligt. Kommer kanske dock sluta med att luckan limmas fast :/
Tips mottages!
 
Är den skev , så sitter den ju snett .
Då blir det ju läckage ,
Lossa och skruva om , är det så att taket är skevt Så att det inte går.att få rakt ?
 
sunnis
Vindsluckor monteras på samma vis som man t.ex monterar fönster, dörrar med karmskruvar, då kan man justera så ramen håller sig rak, glöm inte att dreva.
 
Tycker inte den är skev, har ju lossat och lossat 4ggr X timmar :)
Nu har har jag montrar foder runt och gjort så fint :/

Med facit på hand skulle jag använt mig av karmskruvar.
Skall montera 1 lucka till snart och får göra bättre med den!
Skall försöka ta bild i eftermiddag...
Skruva i och för sig i 2 extra skruvar igår, kanske det var felet.. tack för support!
Dreva= pressat i isolering (gullfiber) där det går mellan ramen. Har ju 1cm klossar runt om, utan på 1 sida som ligger emot regel
 
Vit plast ring nära träram på en dörrlucka, synlig målningsgräns där luckan varit stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy på ett luckans gångjärn med vit plast ring, visar litet utrymme till ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar synliga bakom en vitmålad lucka, med små glipor som släpper igenom ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bild 1 det man en vit plast ring. Denna fanns på luckan och går max 2mm från ramen.
Målat runt luckan då den varit stängd. Man kan se hur mycket listen går in på ramen i bild 2 och 3.
Det är på nästan 80% av strckan som man ser att det läcker ljus i bild 3
 
sunnis
Nånting gör ju att den vrider sig om det glappar så mycket, antagligen både skev och vriden eftersom den spänns mot takstolarna som inte nödvändigtvis är spikraka. Men det är ju inget större jobb att borra upp nya hål med en karmborr och dra i vanliga 70mm karmskruvar och sedan ta bort klossarna och släppa på skruvarna och sedan justera in, sätt bara karmskruv på långsidorna, behövs inga på kortsidorna. Det är ju inte bra för uppvärmningen om det är otätt, lär ju kallrasa rejält.
 
Vet inte om jag kan med att säga detta, men när jag ikväll skulle börja justa insåg jag plösligt problemet!
Jag har inte drevat klart än (endast 3av 4 sidor är drevade.
Det visade sig med lite närmare titt att ljuset kom ner mellan ram och takstol och stusade ut på sidan Via den vita listen som inte sitter 100% tätt mot ramen.
Efter drevningen försvann ljuset. Nästa lucka med stege får bli med karmskruv :)

Tack för alla tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.