Har en lägenhetsyta på ca 80kvm som jag skulle vilja få en bra planlösning på. Jag kan inte ändra placering på bärande pelare, fönster, entré och uteplatsen men i princip allt annat. Jag har en idé på hur man skulle kunna lösa det men den kändes inte helt optimal. Så jag behöver lite uppslag på möjliga lösningar. Önskemålen jag har är följande rum/funktioner:

Sovrum 1
Sovrum 2
Vardagsrum/Kök (en öppen planlösning känns mest effektiv gällande utrymme)
Badrum (med plats för tvättmaskin)
Förråd/"Sovrum 3"

Tankar/ideer?
 
  • Tom planlösning på en lägenhet på 80 kvm med markerade bärande pelare, fönster, entré och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inget i den idag? För annars är det nog enklare att utgå från hur planlösningen ser ut idag. Och jag har svårt att tro att du kan lägga avlopp, vatten och ventilation precis var du vill i en lägenhet i ett flerbostadshus.
 
Är det inte bestämt om det är en uteplats eller balkong tänker jag att man har gott om valmöjligheter än :rofl:
Men det ser väl ut som gamla kontor som ska bli lägenheter kanske.

Men 3 sovrum, vardagsrum, kök, hall och badrum på 80m² är inte stort...
Snitt på 11m² och med en färdig fönstersättning blir det svårt. iaf om man vill ha någorlunda lika.

Men in genom entrén badrum direkt till höger med intjack för kapp-del garderob. Badrummet hamnar mellan pelarna.
Sov 1 vid burspråket med ingång nedifrån genom kök vardagsrum.
Kök vardagsrum nedåt mot balkong och väggen till vänster. så blir det att klämma in 3 sovrum åt höger.
jag tvivlar inte på att det går men du får nog jobba lite med var och hur man öppnar dörrarna så de inte är i vägen sedan. kan man undvika badrumsdörr ut i vardagsrummet så tycker jag man gör det.

Men säg att du har 76m² kvar när du satt in väggar. då hade jag delat det på...
Litet badrum 4,5-5m²
Hall 7m²
Kök utan sittplatser 8-10m²
Vardagsrum med soffa och matbord 20-22m²
Det blir 32m² kvar till sovrum, så ett snittsovrum på typ 10m² det går ju men med säng skrivbord och en bokhylla så är det fullt sedan.
 
1 16386 skrev:
Finns inget i den idag? För annars är det nog enklare att utgå från hur planlösningen ser ut idag. Och jag har svårt att tro att du kan lägga avlopp, vatten och ventilation precis var du vill i en lägenhet i ett flerbostadshus.
I princip kan kan det. Ska stambyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.