Hejsan
Jag köpte i våras ett nytt hus. I pannrummet har vi en "termostat" osäker på om man definierar det så? Den heter som ämnet lyder, och har en massa inställningar och lägen för schuntens automatik.

Jag blir inte riktigt klok på alla inställningar och hur den fungerar, så jag letar nu efter en manual som kan beskriva det hela för mig?

Finns det någon som kan peka mig rätt, eller som har en manual att dela med sig av?
Finns i växjö.
 
Tjenare

Tack, men där finns inte den jag har tyvärr. Den är för gammal för att Siemens skall vilja kännas vid den. Jag har dock lyckats fiska fram en bild på den enligt följande:
landisundgyr.jpg
 
Inte helt omöjligt att jag har en sådan liggande på jobbet.

Skall kolla i nästa vecka.

Vad vill du veta om din regualator, vissa saker kan man nog fixa utan manual.

 
Tjenare

Jo jag vill ju veta hur den är tänkt att fungera så jag kan jämföra med upplevd funktion när man ändrar på någon inställning.

Exempelvis, reglaget på högersidan, graderat från 0 - 3.
Vad gör det?

Nått man skall tänka på om man använder nått läge, att man ska sätta de andra reglagen på nått visst vis..

Egentligen letar jag efter allmänn kännedom om detta så jag kan få den att fungera optimalt, samt veta om jag ställt in fel, eller det kan vara nått som är defekt.

/Kristian
 
Skjutreglaget på högersidan används för att ställa in regulatorns reglerkurva så att den passar ditt hus K-värde. Jag antar att du bara har en framledningsgivare och en utegivare?
Vridreglagets lägen är från vänster till höger (Kallad 1-6 i min text nedan):
1-Avstängd. Shunten stänger och cirkpumpen stannar om den är kopplad till regulatorn.
2 och 3 Innebär att tiduret till vänster används för att styra regleringen (Nattsänkning).
I läge 2 stänger shunten helt på inställd nattsänkning, men reglerar som vanligt på dagtiden.
I läge 3 reglerar shunten ner till inställd nattemperatur (Lilla blåa skjutreglaget till vänster om funktionsvredet. Lilla röda dito anger normaltemp.) när inställd tid inträder. Dagtid är det vanlig reglering.
4-konstant nattsänkningstemperatur.
5-konstand normaltemp/dagtemp.
6-handläge. Du kan oftast vrida shunten manuellt i detta läge om shuntmotorn medger det.
Tiduret är väl ganska självförklarande ;)
Den röda ryttaren innebär att den högre temperaturen reglerar in sig, den blåa att nattsänkningen inträder.

Din central är sålunda på kortet inställd enligt följande:
Klockan är uppenbarligen snart tre på eftermiddagen.
Eftersom styrd dag OCH natttemp är inställd på funktionsväljaren sänks temperaturen i huset ett antal grader kl. 23. (Kommer inte ihåg om det verkligen var skillnaden mellan röda och blåa skjutreglagen i klartext. Isåfall sänks tempen nästan fem grader, men huströgheten gör ju så att det knappast hinner med en så stor sänkning.)
Strax innan kl. 5 på morgonen höjs temperaturen igen till normalinställningen.

Jag har en manual på jobbet. Ska se om jag hittar den på måndag.

Mvh
CC



 
Jag har manualer på två versioner av RVP 21-51. Den är betjäningsmässigt identisk, tror jag. Bra lika, i alla fall. Om du inte har något emot att de är auf Deutsch, kan jag maila till dig, om jag får din e-mailadress.

Du är ju i Växjö, ser jag nu. Du kan ju cykla hit och titta (nåja). Jag har ju en snarlik, i Traryd.
 
Jag har en svensk till RVP32.32 (satt på min elpanna från -91 förut)
Den är skriven på hederlig skrivmaskin, tror jag :)
Skicka ett mail så scannar jag in den och returnerar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.