Om vi leker med tanken, nej inte mycket bättre eftersom inget händer med rökgasvägarna.
 
Vad menar du med att inget händer med röggasvägarna? Är det kanske bättre att sätta den nya vattenmanteln längre bort från självaste Eldstaden? Typ där rökgaserna går ut från pannan Så endast dom varma rökgaserna får jobba mot vattnet Och inte att eldslågorna ska smiska på manteln
 
Har du nån idé på vars man kan montera den extra manteln än på spishällen? Om man Stänger isoleringslocket för Spishällen så ökar röktempraruren ännu mera. Kanske skulle vara bättre ätt sätta manteln längre bort från själva eldstaden, blir öndå flera hundra grader där röken lämnar pannan, den är väl till för att värma ugnen antar jag.
 
Snälla, innan du börjar dina projekt, lär dig lite grundläggande värmelära!
Slut från mig.
 
Vars kan man läsa på om sånt? Har Du nån bok eller tråd?
 
P Pottefix skrev:
Vars kan man läsa på om sånt? Har Du nån bok eller tråd?
Följ det här forumet och läs alla gamla trådar om vedpannor. En kokspanna har ofta inte isolerad eldstad och den har för korta rökgångar. I en eldstad gjord för ved skall brännkammaren vara isolerad så du får ut mesta möjliga energi av veden. Sedan skall de heta rökgaserna lämna över sin energi i form av värme i de långa rökgångarna. Typisk är det här som de vattenförande rören sitter.

I en panna gjord för koks bryr man sig inte om detta för koksen glöder med en viss temperatur och det är strålningen man vill åt. Rökgaserna leds bara iväg och är mycket kallare än de tusen grader man kan komma up i när det gäller ved.

Så, en kökspanna gjord för koks är enklare och billigare än en dito gjord för ved och kommer aldrig bli bra på att förbränna ved. Jag generaliserar lite men så här är det oftast. Vill du elda ved måste du köpa en eldstad gjord för ved. Försök inga egna experiment innan du förstår hur förbränningen fungerar.
 
Tycker sortimentet av mindre vedpannor som man kan ha i kök är ganska litet, dom flesta nuförtiden har ju tyvärr både spisplatta och ugn, som slukar värme, Istället för att skicka det till vattnet

ctc pannorna har tydligen slutats sälja oxå.
Är det länken åvan du menar att jag ska läsa,

tack mvh
 
P Pottefix skrev:
Tycker sortimentet av mindre vedpannor som man kan ha i kök är ganska litet, dom flesta nuförtiden har ju tyvärr både spisplatta och ugn, som slukar värme, Istället för att skicka det till vattnet

ctc pannorna har tydligen slutats sälja oxå.
Är det länken åvan du menar att jag ska läsa,

tack mvh
Länken var det inte jag som skickade. Följ det här underforumet så är det en bra början.
 
Okej tack för info,
Mvh
 
Okej tack för info,
Mvh
 
P Pottefix skrev:
Är det länken åvan du menar att jag ska läsa,
Varför ska man svara dig om du inte ens bryr dig om att följa länkar man ger dig?
Vill bara visa på att kunskap om hur värmesystem funkar är lite mer komplext än att bara läsa ett antal inlägg på ett forum, åtminstone om man vill ha så mycket kunskap att man kan dra egna slutsatser av vad andra säger.
 
Vad menar du? Jag läser allt jag hittar, gäller även länken du gav,
 
"Är det länken åvan du menar att jag ska läsa,"
Varför ställer du då frågan?
 
jag undrade om det var den länken Anders nilsson menade oxå. eller om han menade någon annan Länk jag skulle läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.