Hej alla kunniga!

Upptäckte precis att taklampan jag och sambon fastnat för klockade in på 4 kg i vikt. Har hört 2,5 kg som en gräns men har också en känsla av att det är mer kopplat till modern standard, nya gipstak och så vidare.

Men vi bor ju i en lägenhet från 40-talet, med tak som jag tror är putsad betong*. Och lampor vägde ju ej sällan en del på tiden (olika kronor/gjutjärnslampor/plafonder med tjocka skivor råglas). Så kanske vågar man hoppas att vår takkrok klarar lite mer?

Kroken känns lite grövre än man oftast ser idag och verkar äldre. Det är en väl patinerad grej. Den gängande biten är lite över 30 mm gängor tjockleken ligger på 4 mm, om det kan kasta lite ljus på detta också.

Vad tror ni, vågar man hänga en 4 kg lampa?

*Väggarna vi behövt borra i såhär långt har varit i betong eller lättbetong, med tegel längre in, och jag får för mig att av de materialen är det betong som lämpar sig för tak?
 
Brukar det inte stå max 15 kilo i takdosor?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar det inte stå max 15 kilo i takdosor?
*Facepalm* Om jag hade vetat det hade jag inte behövt plocka ner nuvarande armatur, skruvat ut kroken, mätt och sedan loggat in här för att skriva en tråd och dessutom distrahera dig och andra med duma frågor.

Visst fan står det max 15 kg där om man bara lyser och kollar efter lite. Tack!
 
  • Gilla
kenneth5828 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.