D donca skrev:
Dessa byts ut till en ny kabel med lika många ledare, vad är färgöversättningen liksom..
OM en av befintliga trådar är skyddsjord så kan du använda en 5G1,5-kabel.
MEN OM ingen av befintliga trådar är skyddsjord så måste du använda en 5*1,5-kabel.

Det finns INGEN översättningstabell mellan dina befintliga färger och dagens färger.
För att veta hur nya kabel ska kopplas in så måste man veta hur befintliga är kopplad.

För att veta hur befintliga är kopplas så måste man veta hur allt hänger ihop samt mäta.
 
D
H hempularen skrev:
Om bilden du skickade i första inlägget, skall bli begriplig, så behöver man veta var matningen kommer in, jag tolkar att det är till dosan i bild 1. Men det är för många trådar som kommer in i den dosan. Det måste vara mer inblandat här?

Och var sitter lampan i detta schema? Är det bara en lampa?

Finns det några eluttag som också är inkopplade här?

Det du har här bör vara en trappkoppling (sök bilder), där har man i princip två trappomkopplare, med 3 anslutningar.

Du har matande fas in på en anslutning, svå s.k "mellantrådar" som går till nästa trappomkopplare. Och tändtråd ut till lampan från den 3e anslutningen på "andra" omkopplaren.

Det finns även en s.k "sparkoppling" för trappomkopplare. Med den kan man spara in en tråd till den bortre omkopplaren, OM det även skall matas ett uttag därborta.
Den utanpåliggande
H hempularen skrev:
Om bilden du skickade i första inlägget, skall bli begriplig, så behöver man veta var matningen kommer in, jag tolkar att det är till dosan i bild 1. Men det är för många trådar som kommer in i den dosan. Det måste vara mer inblandat här?

Och var sitter lampan i detta schema? Är det bara en lampa?

Finns det några eluttag som också är inkopplade här?

Det du har här bör vara en trappkoppling (sök bilder), där har man i princip två trappomkopplare, med 3 anslutningar.

Du har matande fas in på en anslutning, svå s.k "mellantrådar" som går till nästa trappomkopplare. Och tändtråd ut till lampan från den 3e anslutningen på "andra" omkopplaren.

Det finns även en s.k "sparkoppling" för trappomkopplare. Med den kan man spara in en tråd till den bortre omkopplaren, OM det även skall matas ett uttag därborta.

BILD 2 kabel som kommer ut från väggen kommer in i kopplingsdosan (BILD 1) genom ett bottenhål. Det finns ingen ström i den kopplingsdosan alls när den gamla kabeln är bortkopplad. INGEN ström i någon ledare när säkringen är på. Alltså bör de vara som jag misstänkte att matningen kommer från strömbrytaren där det är den svarta kabeln med toppklämma som har ström (bild 3).

Låt oss hålla oss till kopplingdosan(bild 1) som är fastskruvad på väggen med en kabel som kommer underifrån(bild2).

Så om jag ser på bild 1, den svarta tråden från kabeln som ska bytas ut .. går till den svarta från kabeln som kommer under kopplingsdosan (bild 2). se sydost hållare.

Turkos går till en brun kabel från (bild 2) se nordost hållare. Turkos i sin tur går till strömbrytaren i källartrappans botten..(bild 4)

Den andra bruna från kabel (bild2) möter röd i kopplingsdosan som via den gamla kabeln går ner till strömbrytaren.. (bild 4)

Den gula från kabeln som ska bytas ut går till en svart sladd som gått till en "bortkopplad lampa" se nordväst hållare.. (tog inte bort dessa när ajg tog bild bara..) den gula sladden går sedan ner o möter den röda i kopplingsdosan bakom strömbrytaren (bild 3).

den vita går til den blå som gått till den "bortkopplade lampan" blå se sydväst.

Den blå kabeln från (bild2) går till blå på den "bortkopplade lampan" se: sydväst hållare.
Den gröna (bild 2) går till den svarta "bortkopplade lampan" se: nordväst hållare.

PÅ bild 3, synd även 2 "uppvikta kablar" dessa gick in i strömbrytarens övre två hållare (Bild 4)

..


Nu bör jag ha fått med alla kablar.. går de att lösa detta nu? :)
...
 
D
Demmpa Demmpa skrev:
OM en av befintliga trådar är skyddsjord så kan du använda en 5G1,5-kabel.
MEN OM ingen av befintliga trådar är skyddsjord så måste du använda en 5*1,5-kabel.

Det finns INGEN översättningstabell mellan dina befintliga färger och dagens färger.
För att veta hur nya kabel ska kopplas in så måste man veta hur befintliga är kopplad.

För att veta hur befintliga är kopplas så måste man veta hur allt hänger ihop samt mäta.
kommer använda mig av en sådan här kabel
 
  • Avskalad elektrisk kabel med exponerade brun, blå, grön, och svart tråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Man kan ju alltid hoppas att de är. Som sagt IMTECH bytte ut all el, drog om allting i varenda rör i huset. Satte in automatsäkringar nytt skåp, nya säkerhersbrytare, uttag osv.. Källaren rörde dom inte då dom sa att de var bra ledningar där. UTOM denna kabel jag nu vill byta ut. Detta pga att en elektriker en gång sa till mig att gamla kablar som ligger i ett stålhölje med tjära.. kan bli strömförande ..

Så nu står jag här, utan den jävla kabeln som jag i god välmening tog bort, för att sedan inte klara av att koppla in den nya.

Jag menar, jag kan ju bara koppla in som de var innan och skita i färgkombinationer förutom (svart som bör vara brun) men jag vill ju gärna att rätt färgstandard uppnås...
 
D donca skrev:
kommer använda mig av en sådan här kabel
jag repeterar och citerar mig själv -- den kabeln har en gulgrön tråd och får aldrig, aldrig, aldrig användas för något annat än skyddsjord

jag vet inte om någon av dina gamla fem trådar är skyddsjord -- vet du?

en förtydligande fråga -- är du säker på att det är den kabel du ska ta bort är samma kabel hela vägen? är den redan borttagen i sin helhet? är den utanpåliggande? eller försvinner den in någonstans och du tror att det är samma kabel som kommer ut där uppe?
 
D
harka harka skrev:
jag repeterar och citerar mig själv -- den kabeln har en gulgrön tråd och får aldrig, aldrig, aldrig användas för något annat än skyddsjord

jag vet inte om någon av dina gamla fem trådar är skyddsjord -- vet du?

en förtydligande fråga -- är du säker på att det är den kabel du ska ta bort är samma kabel hela vägen? är den redan borttagen i sin helhet? är den utanpåliggande? eller försvinner den in någonstans och du tror att det är samma kabel som kommer ut där uppe?
Det är en utanpåliggande som jag redan rivit bort. Den hade trådarna: Gul, svart, röd, turkos, vit. Det som är kvar av den kabeln är de som hänger kvar i kopplingsdosan (bild1) för dokumentation. ((om man bortser från en svart o en kort blå, (som var till en lampkontakt) se bifogad bild))
Givetvis kommer inte grön/gul användas till något annat än skyddsjord.
 
D donca skrev:
Det är en utanpåliggande som jag redan rivit bort
så bra -- då finns i alla fall inga dolda överraskningar "på vägen" i alla fall!

D donca skrev:
Givetvis kommer inte grön/gul användas till något annat än skyddsjord
bra! då återstår bara att reda ut om någon av de fem trådarna bar skyddsjord och det låter sig inte göras med en färgöversättningstabell utan det måste analyseras på plats, i praktiken är det att följa ledningarna och leta sig bakåt i husets installation till någon punkt där man säkerligen vet att det finns skyddsjord

och som tidigare sagts, om den gamla ledningen inte bar någon skyddsjord så kan du heller inte använda den tilltänkta kabeln, då den är en kabel kort (men med lite positivt tänkande skulle det eventuellt kunna finnas en "ledig tråd" i den gamla kabeln som använts historiskt men som inte längre används)
 
Ta och rita upp allt på ett papper, vilka trådar som är kopplade till vilka osv.
Ta även reda på hur det är kopplat i andra änden av varje tråd, alltså även i dom som sticker in i väggarna.
Håll ihop tex trådarna i den bortrivna kabeln
Börja och rita en kladd på ett A4-blad.

Har börjat lite smått,
Handritad skiss på A4-papper som föreställer elinstallation med märkta kablar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
donca
  • Laddar…
D donca skrev:
Den andra bruna från kabel (bild2) möter röd i kopplingsdosan som via den gamla kabeln går ner till strömbrytaren.. (bild 4)

Den gula från kabeln som ska bytas ut går till en svart sladd som gått till en "bortkopplad lampa" se nordväst hållare.. (tog inte bort dessa när ajg tog bild bara..) den gula sladden går sedan ner o möter den röda i kopplingsdosan bakom strömbrytaren (bild 3).
Vet inte vad ”möter den röda” innebär, men del låter som den används till strömbrytaren och inte som skyddsjord. Röd kunde förr användas både som skyddsjord och mellantråd/tändtråd. Din nya kabel har en gul/grön som du inte får användas till något annat än skyddsjord. Jag får det då till att det saknas en tråd i din kabel försatt du ska kunna koppla som förut.

Fortsätt nu att rita ett kopplingsschema och markera med de färger som användes innan du tog bort kabeln.
 
D
Börjar tro att det inte finns någon jord i dessa ledningar.. IMTECH får komma ut och lösa de dom struntade i sist.
 
Vill bara säga att Skyddsjord var röd ledare före 1970 - så där är troligen den.
De tre ledarna med en brun rand användes till faserna (brun-/grön -/vit /-gul ) svart kan ha varit nolla.
Men eftersom det kan ha använts för korskoppling har vi ingen säkerhet i uttalandet så behöver troligen mätas fram.
 
  • Gilla
donca
  • Laddar…
H helder skrev:
Vill bara säga att Skyddsjord var röd ledare före 1970 - så där är troligen den.
NEJ det går inte att säga så eftersom röd ledare ÄVEN användes som fas/tändtråd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Färgkod

Edit: I alla anläggningar så finns det bara ett sätt att verkligen veta vad som är vad, och det är att MÄTA.
Innan man mäter så kan man göra olika bra kvalificerade gissninga som blir ens arbetshypoteser inför mätningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
och jag var inne i ett -- garanterat orört/orenoverat -- lägenhetsförråd som Skånska Cementgjuteriet byggde i början av sextiotalet, där var den jordledaren (FK) vackert blå... "man tager vad man haver"
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ det går inte att säga så eftersom röd ledare ÄVEN användes som fas/tändtråd.

[länk]

Edit: I alla anläggningar så finns det bara ett sätt att verkligen veta vad som är vad, och det är att MÄTA.
Innan man mäter så kan man göra olika bra kvalificerade gissninga som blir ens arbetshypoteser inför mätningen.
Du har rätt. Jag vet - kan uppfattas att jag uttryckte mig vårdslöst. Fick dock med: Ordet "troligen" i slutet för detta.
 
D
Jag börjar tror att den utanpåliggande kabeln bara är ett komplement då man inte kunde dra via rören för att få till den funktionen dessa två strömbrytare + en tredje en bra bit bort i källarkorridoren har.
Det är tre brytare för 2 lampor i taket och en eventuell på väggen (som är bortkopplad) inget uttag.

Att den utanpåliggande kopplingsdosan endast är till för att göra den funktionen möjlig.. trappbrytare eller vad ni kallar de.

Går det göra trappbrytare av vanliga strömbrytare tänker jag.. genom just extra kablar o kopplingsdosor..

Igår ryckte jag lite i sladdarna i kopplingsdosan bakom strömbrytaren.. skulle se om de gick att se någon rörelse i ledningarna hos lysrörsarmaturerna men icke. Under lysrörsarmaturerna är de nya fina kablar..

Nu kommer ni ogilla mig, vad sägs om jag eltejpar upp den jordkabeln så den blir "svart" bara för att testa funktionen tills jag köper en sådan kabel som efterfrågas..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.