Håller just på att avsluta takbyte (papp, läkt och Vittinge två-kupigt) och passade då även på att byta ut några gamla rostiga ventilationshuvar i svart plåt mot nya i röd plåt. Hade kanske inte behövt byta men vi fick för oss att det skulle vara snyggare med rött till det nya teglet...

Blev dock lite fundersam på plåtslagarens montering, se bild nedan

huvar.jpg

Dels kan man nästan få in en tennisboll i "hålet"ovanför (blå elips), dels ligger tegelpannorna som ett lapptäcke under (gul elips).

Vad tycker ni andra? Ser det inte lite oproffsigt ut? Är det någon som vet om det är svårt att få det snyggt?

Jag har ännu inte betalat fakturan från plåtslagaren och funderar på att kräva att han snyggar till det...

Vad tycker ni? Jag skulle behöva lite argument innan jag ringer upp...

Vänligen,

/Martin
 
  • Gilla
Bönström
  • Laddar…
Va f*n har han gjort?

är han stolt över sitt arbete eller? ser ju inte klokt ut..

den tegel panna som har åkt ner lite (den gula ringen).. går det inte att trycka upp den bara?

Ventelations gallret på den högra är dessutom ihop tryggt.

hoppas han är billig.. men det ser inte så bra ut nej.. jag skulle tro att inte har mätt något på den högra huven.. kanten på huven brukar sluta i en skarv på tegel pannorna (gör det iallfall hos mig) vilket gör att pannorna ligger snyggt lika så plåten ligger snyggt..

Taket i övrigt ser välldigt snyggt ut..
 
Ska inte "huvfoten" vara under pannan?

Skriv gärna ett privat mess till mig i fall du gjort detta i Skåne.

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Ska inte "huvfoten" vara under pannan?

Skriv gärna ett privat mess till mig i fall du gjort detta i Skåne.

Lycka till!  :) :) :)

Den skall inte vara under pannan, men den skall vara anpassad till pannorna!
 
Verkligen det sämsta plåtjobb jag sett. Tom jag hade gjort det bättre.
 
Plåtjobb är skitsvårt att få snyggt....
....men inte såå svårt.
Betala inte förrän han bytt ut huvarna.

När min plåtslagare, med lärling hade varit framme
så regnade det in i alla fyra ränndalar...

/Thrax
 
Jag tänkte jag skulle posta ett par exempel på resultat, bra eller dåligt får någonannan avgöra:

Denna huv är gjord av en plåtis med bredd anpassad till vittinge-teglet. Den rymmer tre 100mm spiro. Längs med sidorna är ett litet veck bockat för att underlätta stukningen runt pannornas vågtoppar. Plåten sticks under i ovankant och över i underkant. Jag har själv monterat huven (jodå en del svordomar innan jag var nöjd, plåt är inte min grej) och anser att det är tätt. Möjligen kan man komplettera med något skydd så att inte löv blåser in under pannorna. Pannorna ligger "slätt" på rätt plats både under och över:

PICT2549s.JPG

Denna huv är en Vittinge-orginalhuv. Inte tillverkad av Vittinge, men beställd därifrån (har deras prodnr). Den är anpassad exakt efter pannorna och passsar förstås mycket bättre. Monterades helt utan huvudvärk faktiskt.

PICT1391s.JPG

Och ja, vi har fyrkantiga huvar på sydsidan och runda på norrsidan..... 8)
 
Nää. bbits, det där ska du inte acceptera. Dessutom kommer det i höststormarna (de som vi nu väntar på!) blåsa in både skräp & regn. Väldigt illa gjort. Frågan är nu om en plåtis, som lämnat efter sig ett sådant här jobb, är kapabel att rätta till det snyggt?
 
Hej bbits,
jag lade nyligen om mitt tak med hjälp av vänner och grannar och resultatet blev ungefär som ditt... ::)
Att det såg bättre ut innan vi började berodde på att de gamla takpannor var tillskurna och avslipade (topparna) så att plåtarna lade sig snyggare.
Vi lyckades få det både snyggt och tätt genom att kapa och slipa pannor och lägga nockband nb.jpg som tätning mellan pannor och plåt i över, resp. nederkant.
 
Hmm, nockband kan kanske vara något att fundera över...

Har kontaktat plåtslagaren och de skall komma och "ta en titt" idag. Undrar just vad de tänker titta på som de inte såg när de satte dit huvarna.... ???

Återkommer med avrapportering när det hänt något.

/Martin
 
Plåtslagaren var och kollade i morse... Efter lite "det blir så..." och "det är svårt att knäcka mer" höll de dock med om att det kanske inta var så snyggt och kom med ett förslag.

Vad de kommer att göra är att kapa nuvarande plåt en 5-10 cm under översta tegelraden och sedan falsa på en blyplåt (tydligen mycket lättare att forma) som i sin tur kan böjas till så att den snyggt viker in under tegelraden. På så sätt skall det bli rakt och snyggt och tillräckligt tätt...

En nackdel verkar vara att man måste måla blyplåten för att få den röd så att den matchar resten av taket men det får man kanske ta.

Verkar det som en rimlig lösning? Är det någon som gjort något liknande? För/nackdelar med metoden?

 
Blyplåt är en bra/vanlig metod som vi använde mycket när jag jobbade som plåtis.(var så länge sen så jag kommer knappt ihåg det.) Det är inte mycket som kommer att synas och du kommer nog knappt att lägga märke till det nerifrån backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.