Har ca 80kvm garage / förråd som idag är isolerat men uppvärmt.

Värmerör finns indragna men att sätta upp radiatorer idag är inte aktuellt då det ska byggas där, därför har jag funderat på en vattenburen fläktkonvektor.

Om jag förstått det rätt så räknar man med 70-80W / kvm det innebär ca 5500-6500w

Är det då helt förkastligt att sätta upp en konvektor, tex största från Rinkaby Rör, på 3540w
Behöver inte ha mer än 15grader
 
Effekten som behövs i ett garage beror mycket på hur det är isolerat. Kan skilja mycket. Hur är det uppvärmt idag? Sedan beror det också om du bor i Idre eller i Krylbo, det blir olika DVUT.
 
Var otydlig, det är ett garage idag som jag gjort i ett bostadshus men det är ett äldre hus med spån i väggar

Idag saknas uppvärmning, får väl lite värme från lgh ovanför och den som ligger vägg i vägg...

Det ska byggas en lgh här men under tiden så får det tjäna som garage och förråd, kan bygga klart kanske 60% innan garaget får bli vardagsrum :)

Mitten av Dalarna

Det att jag skrivit isolerat men uppvärmt, det ska ju vara Ouppvärmt
 
Frågan är alltså om jag kommer få nån värme alls med 2-3000w för lite, blir det att elda för kråkorna eller kommer det orka trycka upp värmen till runt 15 grader?

Skulle ev kunna få in en radiator men helst inte då den kommer vara i vägen var jag än sätter den
 
70 W/m² brukar vara en tumregel för att klara att värma även dåligt isolerade hus till 20º. Och det är ju bara när det är som kallast ute som det behövs. Om effekten bara nästan räcker till så är det bara vid extrem kyla som du märker skillnaden. Ju mer som fattas desto oftare kommer det att märkas.
 
Magnus E K
Precis. Om 6 kW behövs för att värma från -20 till +20 , dvs 40 graders skillnad, så kommer 3 kW räcka för att värma 20 grader, dvs ner till -5 om du vill ha +15. Värmeförlusten (= uppvärmningsbehovet) är proportionell mot skillnaden i temperatur. (Typ det enda som är enkelt när det gäller värme och temperatur.) I praktiken fungerar det ännu något bättre eftersom man får en del "gratiseffekt" från t ex människor, belysning och annan elektrisk apparatur plus eventuell solinstrålning.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ok tack för svar
Så då kan man sammanfatta det som så att jag gör inte bort mig om jag köper den på 3540w men jag kan kanske räkna med att tempen går ner till säg 5-10 grader dom absolut kallaste dagarna när det är -30 och det i några dagar, det är helt ok då vill man ändå inte gå ut :)

Kanske finns större att få tag på också om man letar
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Hittade dom här

Fläktluftvärmare Eveco Savana på mobilskärm, vit med röda röranslutningar, från onlinebutiken Rörfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmepump av märket POWERHEAT visande temperaturdisplay på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det var nåt?
 
Heads up. Tänk på att värmeeffekten anges vid väldigt höga vattentemperaturer. Typ 80 eller 75 grader. Brukar finnas siffror på effekt vid olika temperaturer om det är ett seriöst märke. Så du inte luras av märkeffekten.
Sen brukar dessa kräva ett rejält flöde så matningen får inte vara snål.

Vad har du för värmekälla och dimension matning till garaget?
 
Fjärrvärme
Grov pex +30 Vet ej på rak arm
 
Skärmdump av produktspecifikation för ventilpaket med tekniska data såsom effekt vid olika temperaturer, ljudnivå och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre 7,7kW men det räcker det med om jag räknat rätt
 
Ja då är det ju inga problem. 7.7kW är vid 15 rumstemp som du vill ha, Effekten minskar om du vill ha 20 grader.
Blir nog jättebra det där. Kanske hänga på en termostat också.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja då är det ju inga problem. 7.7kW är vid 15 rumstemp som du vill ha, Effekten minskar om du vill ha 20 grader.
Blir nog jättebra det där. Kanske hänga på en termostat också.
Övre är komplett med termostat och varvtalstrafo.
Då tror jag att jag slår till på en sån
 
Köpte en komplett sats från energiteknik i Skellefteå
Ska prova installera till helgen
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Installerade idag
Funderar på om jag kastade om tillopp och retur...
Tvåvägsventilen släpper kanske bara åt ett håll?
Naturligtvis så sitter värmecentralen i en lgh där en äldre 70+ tant bor så jag vill inte vara där och springa nu...
Vet inte hur jag ska kolla upp det eller kommer det funka ändå fast med sämre effekt eller blir det ingen värme alls?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.