Hej,

Jag har ett hus i två plan på lite drygt 110kvm med några timrade väggar invändigt och en kraftig murstock mitt i huset. Har tittat lite och börja fundera på ubiquiti unify AP puckar.

Jag har också en f.d. ladugård som är inrett som bostad/förråd/garage på drygt 300 kvm också två våningar. Där är det mer som ett vanligt hus utan murstock och tjocka väggar.

Vad tror ni att jag borde ha för puckar Lite/PRO och hur många i så fall? Ska man blanda Lite och PRO kanske ?

Kan lägga till att jag tänker ansluta husen med antingen nätverkskabel eller fiber och att vi har 250 MB/s anslutning. Önskat slutresultat är ett enda Wi-Fi nät som är stabil och duglig för två vanliga familjer i nuläget och att det finns tillräckligt ”marginal” i den så att den förhoppningsvis inte är helt utdaterad om bara ett par eller tre år osv.
 
Jag kör Google Wi-Fi och det funkar toppen. Lätt att installera och oerhört stabil hand-over mellan punkterna.

Google appen guidar dig igenom installationen så att du får rätt avstånd mellan punkterna. Jag har testat andra system och det har varit konstanta problem med att datorn valt en bortre punkt som nästan är utom räckvidd.
 
Har ca 90kvm över två våningar och kör enbart en AP (nanoHD), funkar väldigt bra på våningen där AP sitter och aningen sämre på övervåning.

Även om den initiala kostnaden för Unifi är ganska hög om man väljer att köra med USG och controller så är jag otroligt nöjd med allt. Fungerar klockrent.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
C
Kan också bekräfta att en räcker, om den har rätt placering.
Värt att notera i denna djungel av olika modeller av accesspunkter som Ubiquity säljer, är att de skiljer sig rätt rejält i hur stor yta de täcker på ett motsägelsefullt sätt. Dvs. utan någon direkt koppling till vare sig priset eller hur produkten beskrivs av Ubiquity. Så kolla oberoende jämförelser innan du väljer modell.
 
BigR
Om du switchar en tråd mellan byggnaderna skulle du kunna prova med två AP:s. Placeringen är ju avgörande för täckning i respektive byggnad, så du kanske får prova dig fram.

Själv har jag en UDM som måste stå så att den inbyggda AP:n hamnar bakom murstocken och Kyl- & Frysskåp. Det medför en blind spot i ena hörnrummet på bottenvåningen. Därför behöver jag en extra AP (NanoHD) på övervåningen i den änden av huset. Med bättre placering hade nog AP:n i UDM:en täckt hela huset. Men det blev iaf grym prestanda överallt (y).
 
sunnis
Rent generellt kan man säga 1 AP per våningsplan och 2 innerväggar mellan om man ska ha det bra. Sedan får att få en väl fungerande installation så behöver man dels göra en bra kanalseperation på icke-överlappande kanaler och justera in uteffekten så att klienterna roamar på ett gynnsamt sätt, ibland kan man behöva laborera med min RSSI.

Tycker nanoHD fungerar riktigt bra, har nog använt de flesta modeller i jobbet. De lite dyrare modellerna har man inte sådär jättestor nytta av i en hemmamiljö.

In-Wall modellerna är ju även bra, de har ett lite annorlunda antennmönster. Jättebra produkt som funkar i vanliga cc60 dosor.
 
Ok NanoHD hade jag inte koll på.

Det låtar som att jag kan prova mig fram med 1-2 AP i huset och 2-4 i ladugården beroende på hur bra det bli.

Hur ska man tänka kring UDM v köpa in cloud key, switch, ap och USG? Det skiljer i pris ganska mycket, är det stora fördelar med separata prylar?
 
Du klarar dig nog med 1 st AP (Pro?) i huset och 2 st (Lite?) i ladugården. Jag har 1 st Pro i ett tvåvåningshus på 160 kvm.
Jag gillar inte kombinerade enheter typ UDM (men det är jag det...) så jag har UGW, CK och 3 switchar.
 
BigR
Det beror på som vanligt. Kan vara flexiblare att dela upp grejerna. Prestandan i UDM är bättre och särskilt om man använder DPI. Inbyggda AP:n jämförs med Nanohd. Tycker däremot att dom släppte UDM och UDM pro för tidigt, verkar som en del mer avancerade användare haft problem med tidigare firmware. För mig är nuvarande fw1.5.nånting stabil.
 
Jag kör med USG och controller via RPi. Finns säkert bättre lösningar men jag har inte haft några problem och det var enkelt att gå igång.

Sedan var PoE en stor anledning till att det blev Uniquiti från första början, AP sitter ”snyggt” på väggen utan kablar synliga. Därför rekommenderar jag även en PoE switch
 
K
Tycker UDM verkar vara vettigt prissatt, men ser inte behovet av den integrerade NVR'en...
Nästa generations USG i form av UXG har ju varit på Early Access sen i Februari, borde nog komma ut på marknaden när som.
Den kan nog bli en värdig ersättare för USG'n, men UDM passar jag på..

Själv är jag tvungen att ha 2 AP på våningsplanet pga. lättbetongväggar, dom dämpar otroligt mycket.. Egentligen hade det behövts 1 AP per rum om man jag vill ha bra hastighet.
 
C
BigR BigR skrev:
Prestandan i UDM är bättre och särskilt om man använder DPI.
Bättre än vad då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.