Jag behöver en ny frånluftsvärmepump för värmning av kranvatten till en 1,5-plans villa på 150m2 från 1983. Den behöver inte värma vatten till radiatorer, för det har jag inga. Viktigt är att den orkar suga luften i FX-systemet så att vi får tillräckligt med friskluft och att badrummen ventileras korrekt.

Vilken skulle ni rekommendera och varför?

/Björn
 
Finns väl inte så många att välja på? Jag skulle rekommendera NIBE F110 som har riktig köldmedia R134a. Finns många återförsäljare av NIBE och det går att beställa på nätet om man vill byta själv.
 
Ja, det var den Nibe rekommenderade. Tyvärr har den inte inverter, så den lär brumma endel.
 
Det är bara en ganska liten kompressor på knappt 500 W som ger ca 1,32 kW värme till vattnet. Ingen idé att krångla till det med inverter på dessa värmepumpar. En kompressor låter alltid en del. 43 dB(A) i uppställningsrummet. Går att förbättra med bilgrejer om man är ljudkänslig.
 
Hur menar du? Klär man in den i bullerdämpande matta?
 
Man kan sätta på bitumenplattor på plåtarna och ljuddämpningsmattor där det finns mellanrum osv. Alltså insidan av plåtarna i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.