Hej

Vi ska fram igenom justera planlöningen i vårt hus. Det gör att det ganska nyinlagda köksgolvet tyvärr kommer bytas då vi öppnar upp väggarna till andra rum. (Själva köket är bara några år gammalt så det kommer vi inte röra.)

Min fråga är så hur vi gör under köksstommarna. Det som ligger idag är träparkett och vi ska ersätta det med annan parkett. Kyl och frys kommer vi flytta ut och lägga nya golvet under dem.

Ska man låta det gamla golvet vara kvar under stommarna och bara byta det som syns eller hur kan man göra?
 
har du plastfötter till inredningen så kan man skaffa några extra som man stöttar inredningen med när man behöver lossa de ordinarie.
 
Jo, det har vi nog men, kan ju vara svårt att få dem tillräckligt högt upp så att man kan "vinkla" in ett klickgolv om du förstår hur jag menar?
 
Det är ju inte ett stort problem att ha ett annat golv under köket då det ändå inte syns. Jag förstår att det skapar huvudbry, men jag rekommenderar dig att tänka pragmatiskt och bara byta det som syns.
 
  • Gilla
Wikstroomer och 1 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det är ju inte ett stort problem att ha ett annat golv under köket då det ändå inte syns. Jag förstår att det skapar huvudbry, men jag rekommenderar dig att tänka pragmatiskt och bara byta det som syns.
Ja, så tänker jag lite med. Men hur kapar man enklast i det befintliga golvet? Svårt att komma åt under ett köksskåp...
 
Eventuellt kan du dra ut de befintliga brädorna en i taget och skruva upp benen lite så att de står mot underlaget. Annars funkar ett multiverktyg, typ en Fein Multimaster!
 
om du har ca 150 mm höjd på fötterna så borde det gå ev får man hyvla lite
tex kährs parkett
För bräder med Woodloc® 5S-fog skall lim normalt inte användas, men i vissa fall t ex vid dörrposter och element underlättas monteringen om låslisten hyvlas ner till 1/3 och lim appliceras på den horisontella underläppen, se bild. Detta gör att brädan kan knackas in på plats.
 
  • Gilla
dersso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.