Hej,

Som i rubriken: jag ska dra in fiber i huset och funderar nu på var jag ska placera mediaboxen. Enligt mig borde den bästa platsen vara uppe på kallvinden så att jag enkelt kan dra ett trådat nätverk till respektive rum där ifrån.

Finns det risk för kondens om man installerar boxen på vinden? Finns det något skåp eller likande som man i så fall kan installera den i?

Enligt besiktningen som gjordes för 4 år sedan så finns det ingen fukt på vinden, bjälklaget och råsponten är torr och fin och det enda är ju att det blir varmt på sommaren och kallt på vintern där.
 
Nej, så länge du inte har problem med fukt på vinden.
 
Har du el på vinden för det behöver "medieboxen" och sedan får du placera routern där om du ska dra kablat till rummen ftån vinden. Är vinden lättåtkomlig, om du måste kolla statuslampor, etc.?
Tycker nog det är en nödlösning också utifrån kyla/värme då det är enkel konsumentelektronik.
 
Det jag tycker säger emot en placering på vinden är att du får lång sträcka för fibern på fasad eller på annat ställe som du i framtiden kanske vill renovera. Jag lobbar stenhårt för att man ska sätta inkommande fiber på ett ställe så att den med minst risk hamnar ivägen för framtida renoveringar. Från denna går det ju att dra vidare koppar eller ev fiber till annat ställe där man själv gör sin mediacentral med fördelning mm.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att skaffa managed router och switch, så du slipper gå upp på vinden och fippla ifall det börjar strula. Men det kräver eluttag på vinden.
 
JLyck JLyck skrev:
Men det kräver eluttag på vinden.
Fast det kräver redan "mediaboxen" antar jag.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ett tips är att skaffa managed router och switch, så du slipper gå upp på vinden och fippla ifall det börjar strula. Men det kräver eluttag på vinden.
Om du kan nå routern och operatören medieomvandlaren!
 
Det blev ändrade planer och jag kommer ta in fibern vid elcentralen som finns i en liten garderob i köket. Ville inte det först för jag skulle då behöva gräva i det grus och den kantsten som jag slet med i somras. Men så fick det bli iaf för det kändes som bästa stället i huset. Från den garderoben kommer man ganska enkelt upp på vinden med kablage då det inte finns nått innertak (elen går ju där ifrån och ut i huset).

Tack för alla svar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Som jag redan skrivit. Se till att inkommande fiber går på ett sådant sett att du inte behöver flytta på den vid ev. renovering.
Annars är ju vid el centralen ett bra och ofta centralt ställe i huset där man kanske även kan ha andra saker som hör till nätverket bara du inte låser upp så du inte kan byta central eller utöka denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.