B Bjober skrev:
Det var min dåvarande flickvän , som sen blev min fru, som bodde själv med två tonårsdöttrar i villa.
För varje elräkning hon fick så ökade elförbrukningen. Hon snålade på el, barnen som snart var vuxna var allt mer sällan hemma men ändå ökade elräkningen.
En dag sa hon att det är billigare att elda i oljepannan än att köra luftvärmepumpen.
Tekniknörd som man är så ville man ju kolla upp det och det visade sig att den fas som värmepumpen var kopplad på överdrev förbrukningen med 3-400%.
Åh, DET är intressant. Min käre far kopplade om vår jordvärmepump då vi bytte elskåp (elektriker som han är) och efter det började den låta supermärkligt, så han fick göra om det. Han sa att det inte gick att lista ut vart den skulle kopplas, så undrar om det kan ha varit något med det. Mycket i det här huset som är hemmabygge som vi får reda ut....
 
Nissens
SaraS85 SaraS85 skrev:
Ja, jag har ju inte kunnat följa det tidigare tyvärr. Värmen sticker inte iväg jättemkt med lägre temperatur så pumpen verkar ganska bra trots sin ålder (och timmerstommen verkar göra sitt). Elförbrukningen var högre under sommaren pga fläktar som var igång. Ser fram emot att kunna jämföra kommande år!
Förstår inte vad du menar med att värmen inte sticker iväg med lägre temperatur...
Kanske menar du strömförbrukningen istället för värmen?
 
Nissens Nissens skrev:
Förstår inte vad du menar med att värmen inte sticker iväg med lägre temperatur...
Kanske menar du strömförbrukningen istället för värmen?
Ja, det menar jag förstås. Trots att det blir kallare så ökar inte elförbrukningen nämnvärt, än så länge :)
 
A
Var lugn,i Januari snurrar nog mätaren bättre ska du se;)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Att jämföra faktisk förbrukning mellan föregående år och innevarande år är ingen bra jämförelse. Du ska istället ta hänsyn till normalårskorrigeringen. Det ger ett mått på hur mycket utomhustemperaturen påverkar din förbrukning. Det brukar finnas som ”tillval” när du tar ut rapporter från din elleverantör.

Läs mer hos SMHI om graddagar
 
  • Gilla
SaraS85 och 1 till
  • Laddar…
K
Att byta ut fönster där det "drar" rätt igenom lär ju göra underverk för uppvärmningskostnaden. Ett tätt hus är ju första steget mot låg energiförbrukning.

Vi gör av med 300 kwh per månad (som högst 1000 kwh en kall januari).. med vattenburen elvärme.
 
  • Wow
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
SaraS85 SaraS85 skrev:
Åh, DET är intressant. Min käre far kopplade om vår jordvärmepump då vi bytte elskåp (elektriker som han är) och efter det började den låta supermärkligt, så han fick göra om det. Han sa att det inte gick att lista ut vart den skulle kopplas, så undrar om det kan ha varit något med det. Mycket i det här huset som är hemmabygge som vi får reda ut....
Det finns stora vinster med att låta en elektriker koppla saker :D
"går inte lista ur var den ska kopplas" låter lite illavarslande ;)
 
Det har varit väldigt svårt jämföra detta år med förra då vintern var så varm. Jag ligger på halva förbrukningen mot ifjol under årets kallaste månader.
 
  • Gilla
SaraS85
  • Laddar…
K
Vill tillägga att greenely får sin data från elbolaget.. så det stämmer säkert med elräkningen.

Vi har en elmätare som mäter antalet blipp och den visar alltid lite mer än räkningarna. Man kan ju undra varför det är så..
 
Appendix Appendix skrev:
Det finns stora vinster med att låta en elektriker koppla saker :D
"går inte lista ur var den ska kopplas" låter lite illavarslande ;)
Haha ja, vem vet hur det gick till när den där pumpen kopplades in för 15 år sedan......
 
K Kallebo skrev:
Vill tillägga att greenely får sin data från elbolaget.. så det stämmer säkert med elräkningen.

Vi har en elmätare som mäter antalet blipp och den visar alltid lite mer än räkningarna. Man kan ju undra varför det är så..
Vad är blipp?
 
L linvige skrev:
Hej,
Att jämföra faktisk förbrukning mellan föregående år och innevarande år är ingen bra jämförelse. Du ska istället ta hänsyn till normalårskorrigeringen. Det ger ett mått på hur mycket utomhustemperaturen påverkar din förbrukning. Det brukar finnas som ”tillval” när du tar ut rapporter från din elleverantör.

Läs mer hos SMHI om graddagar
Ska jag be Vattenfall om en normalårskorrigerad förbrukning eller hur gör jag då?
 
Fast eftersom tidigare ägare har laddat sin elbil så blir det nog ännu svårare att jämföra längre bak i tiden
K Kallebo skrev:
Att byta ut fönster där det "drar" rätt igenom lär ju göra underverk för uppvärmningskostnaden. Ett tätt hus är ju första steget mot låg energiförbrukning.

Vi gör av med 300 kwh per månad (som högst 1000 kwh en kall januari).. med vattenburen elvärme.
Såg nu att du bor i Skåne så ni får kanske sällan 20 minusgrader på vintern heller. Vi är fem personer som bor hemma plus verkstad, gäststuga etc, så bara i hushållsel (för maskiner & varmvatten) ligger vi nog på 600 kwh i månaden.
 
P
Vattenfall har jättebra mätning som diu läser av på deras hemsida utan att gå omvägen av andras appar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Vattenfall har jättebra mätning som diu läser av på deras hemsida utan att gå omvägen av andras appar.
Fast jag ser exakt samma siffror i Greenly, så det blir väl inte mycket besvärligare än att logga in på Vattenfalls hemsida :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.