Hej alla

Måste få lite råd. Hoppas nån kan hjälpa lite.

Vi hyr nu ett hus + stallplats med kostnad på sammanlagt 7300 kr i månaden inkl. kallhyra, sop +vatten + hushållsel inkluderat. Värme = ved, gammal panna ingen akumulatortank. Stallplatserna är för två hästar.

Vi tjänar sammanlagt 32000 kr före skatt + barnbidrag för två barn.

Jag jobbar på kortvik och pluggar samtidigt. Har chans på längre vik till årsskiftet. Det finns även goda chanser för jobb i en stad nära oss. Vi bor med pendlingsavstånd till 3 städer.

Min man har fast jobb.

Vi trivs i området och drömmer om vår egen lilla gård. Barnen trivs och har kompisar.

Nu har det dykt upp två intressanta objekt i vårt område men jag tycker allt är för dyrt och är jätteförsiktig med pengar. Ibland känns det bara som om det ligger mig till last.

De två husen ligger på priser som 790 000 kr och 720 000 kr detta innan budgivning!

Kan vi ha råd med detta?
Båda husen har eluppvärmning och div vedspisar, öppna spisar.

Jag vet inte om jag kan hoppas eller bara sluta och finna mig i att hyra. Kan nån ge mig råd?
 
Hejsan!

Kan inte mäklaren eller banken hjälpa er att räkna ut vilken månadskostnad ni kommer att hamna på? Sen är det ju upp till banken (bankerna) att avgöra om ni beviljas ett lån eller inte. Det verkar vara väldigt olika på vilka krav de ställer, men jag kan säga att vi beviljades ett huslån, jag pluggar heltid och jobbar extra och min sambo jobbar heltid, så omöjligt är det inte. Men det är ändå ni som tillslut måste avgöra om ni klarar ekonomin eller inte. Men som sagt, gör en kalkyl och fundera utefter den. Hoppas att det löser sig!

 
Har ni nån kontantinsats?

Jag tycker det verkar som om ni skulle ha råd att köpa något annat, för ni betalar ju redan nu över 7000kr.

Jag och min sambo har samma inkomst som ni har och vi har köpt en tomt och ska ställa upp ett nyckelfärdigthus.
Vårat lån kommer att ligga på ca 1.4miljoner kr och per månad blir de 7500kr inklusive allt. Och vi har ingen kontantinsats.
Vi håller på att dividera om lånet nu med banken och vi behöver bara någon som går i borgen på topplånet.

Det känns som om vi ska klara av denna kostnad men man kan ju aldrig vara garanterad och man lever bara en gång i livet. Så man får chansa lite och tänka på framtiden. Hur vill jag att mina barn ska växa upp framför allt.

Det är nu räntorna är låga och man ska köpa hus och kanske binda åtminstonde en del av lånet.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.