Jag hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig. Vi är i förberedelsestadiet för husbygge/köp (i väntan på byggnadsstart för kommunalt VA nästa år). Vi vill placera vårt hus på mark som enligt detaljplanen är markerad som "särskild hänsyn skall tagas till den kulturhistoriska miljön inom skafferat område". Är det någon som stött på detta och vet hur stora chanserna är att bebygga på sådan mark. Jag är jätteorolig för att det kommer att bli ett tvärnej! Jättetacksam för alla svar som kan stilla mitt sinne eller råd om hur jag ska gå tillväga för att få besked.
 
Hjälp!!!!!!! Nu börjar jag bli riktigt rädd. Har alltid fått så snabba svar och nu inget ???. Är det sååå ovanligt. Var skall detta sluta :-/
 
Bob_the_builder
Varför inte ringa till byggnadskontoret och fråga? Det kanske bara rör sig om att ni bör anpassa huset till kringliggande bebyggelse, tex med faluröd träpanel och tegeltak?
 
Det vore ju skönt om det var enkelt. Problemet är att eftersom det ligger på "planstadiet", godkänd plan som de nu tittar närmare på (profilering av vägar etc), så har detta inte reglerats i detalj (det är iallafall den info jag får). Därför frågan om någon vet hur det reglerats tidigare. Taklutning, höjd etc finns reglerat i avtalet och jag är rädd för att de kan betyda att marken inte får bearbetas mer än möjligt... Tänkte bara om någon hade hört något om tidigare exempel. Jag får helt enkelt ringa och kräva att få ett bättre svar... (byråkrater >:()
 
Tillägg: Gammalt fritidshusområde, i stort "utan" bebyggelse" idag. Tror inte att jag kan blidka dem med faluröd, men oj vad glad jag blev om det var så enkelt.
 
Som jag fattar det är det en gammal detaljplan där det är krav på kulturhistorisk anpassning, men att kommunen nu håller på att se över om den skall ändras? Om så är fallet, och de även tänker ändra gatunätet är det tveksamt om de kommer att bevilja nya bygglov överhuvudtaget innan den nya planen är klar. De vill behålla sin handlingsfrihet utan att bindas upp av befintlig bebyggelse (ditt nya hus). Om din tomt inte berörs av ändrade gatusträckningar eller tomtindelningar eller så, skulle jag tro att den kulturhistoriska hänsynen består av att ditt nya hus skall likna de befintliga. Skånelänga / Hälsingegård / sportstuga á 1950 ... Eller ligger det en imponerande herrgård i närheten, som de vill att du skall underordna dig.

Ring och hör med plan- eller bygglovsfolket, för att få klart besked. Kostar inget. Lycka till!
 
Tack för svaren! Detaljplanen har dock relativt nyligen vunnit laga kraft (november 2002) och vi väntar nu bara på att den faktiska utbyggnaden av VA ska sätta igång, början av 2004. Så snart de passerar vår tomt kan vi sätta igång. Marken är utsatt som "kulturhistorisk" i denna plan...

Jag ringer Plan- och Byggnadskontoret och kräver tydligare besked i vad detta kan innebära för vår kommande ansökan. Jag vill ju helst slippa betala för ett avslag på bygglov.
 
Åh herregud, säger jag bara. Jag har ringt till planavdelningen som är de som ska kunna svara på frågan (efter en massa kontakter med andra avdelningar). Svaret var: "Tja, det går faktiskt inte att hitta i planen eller bilagorna vad det betyder (hon gick igenom alla planer och bilagor medan jag väntade). Som jag ser det är det upp till fastighetsägaren att ta ansvar för att miljön bevaras. Det är ju inget direkt byggförbud..." Jag skulle vilja höra om de säger samma sak om jag söker bygglov ::)... Ja, se byråkrater.... :-/
 
Det där är en intressant fråga och nästan omöjlig att besvara.
Det politiskt korrekta svaret  ;D är att byggnaden skall tas fram i samråd med kommun, länsmuseet och andra kulturellt intresserade instanser -som inte kan någonting om byggande. ::)
I praktiken betyder det att det behöver inte hindra ditt bygglov och oberoende av om det finns en detaljplan eller inte för området så kommer kommunen att ha synpunkter. Sedan beror det på hur petimetig kommunens ansvariga är.

Som exempel har Upplandsmuseet tagit fram en broschyr som heter "Att byga på landsbygd". Den visar hur uppländsk byggtradition ser ut och skall man bygga i kulturkänsliga områden i vår kommun så är den nästan viktigare än detaljplanen   ;)

För ca tio år sedan försökte jag bygga i en kulturarvsskyddad miljö. Det var inte lätt.
Det hade varit lättare att kommunen sagt: Det här huset får ni bygga och gett oss en ritning  ;D
Vi fick ut en lunta papper med krav på krav på krav....
Inga 3-glasfönster, endast spröjsade trä fönster av viss storlek, inga balkongdörrar, endast sadeltak, träfasader som var röda eller gula med vita knutar, röda tegeltak eller torv. Speciell takfot etc etc.
Tomten var underbar, utsikten var fantastisk men det var helt hopplöst så vi gav upp.  :(

Jag hoppas ni villkorat tomköpet utifrån att ni får byggnadslov. Har ni bestämt er för ett hus skulle jag ta de preliminära ritningarna under armen, knata upp till högste ansvarig tjänsteman på kommunen och ta diskussionen öga mot öga. Säger de att de godkänner med vissa ändringar så brukar det ordna sig.
Det viktiga är att inte arbeta "mot" kommunens tjänstemän. Man kommer mycket längre om man ser dem som en länk i byggkedjan och den som skall hjälpa till att realisera drömmen.

Var beredd på att det kan bli ändringar. En familj, här i kommunen, som ville bygga ett stort 1-plashus med masardtak i ett område utanför detaljplanen slutade med ett 1 1/2 pland hus med förhöjt väggliv och sadeltak  ;D


 
TACK för ditt svar. Vi har haft tomten i flera år, så mao inte villkorat. Tack och lov är bara del av tomten "märkt", självklart den del vi vill bygga på men, men. Vi kanske skulle gå upp på kommunen med alla kataloger och be dem peka ut ett hus ;) och passa på att fråga om de vill vara sponsorer... ;D
 
Det är ingen dum idé ;D
En stadsarkitekt skulle säkert tycka att det var både roligt och ovanligt. Du kan ju alltid riva ut och bara ta med de intressantaste sidorna så att han/hon inte ser de ni absolut inte vill bygga ;D
 
Hahaha! Jag läste ditt inlägg för min sambo, som redan börjat riva i katalogerna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.