K
Om man tänker sig att det här med pool inte var något för oss och vill kunna använda poolen som ett nedgrävt växthus eller liknande i framtiden. Hur ska man då utforma stommen?

Tänker direkt på någon källarkonstruktion, typ Leca, men ni har kanske andra ideer?

Poolen som pool blir en liner-pool så det är inte så viktigt att det blir supertätt, men det måste ju vara stabilt nog att hålla en 7-8 meter vägg rak mot marktrycket. Kanske kan göra den något kortare om det spelar stor roll för stabiliteten?
 
Köp en billig stativpool och ställ ovanpå marken först och prova om pool är något för er innan ni lägger hundratusentals kronor på en riktig pool...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Palmis Palmis skrev:
Köp en billig stativpool och ställ ovanpå marken först ...
Tack för omtanken, vi har haft en ovanmarkpool några år (dock utan värme) och känner att det är dags för något rejälare..

Vill gärna inte ha den så att den "sticker" upp heller.

Så rent konstruktionsmässigt.. hur bygger man den stabilaste väggen?
 
Armerad betong ger den starkaste väggen, men kanske inte billigaste eller enklaste om du ska bygga själv.
Tjälldén har ett populärt självbyggarsystem som ger betongkänsla: https://tjallden.se/produktkategori/pool/
Det finns många byggtrådar på poolforum.
 
...annars finns många alternativ som tål marktryck: Termopool (betongfylld cellplast), Plastpooler, tror även det finns plåtpooler som kan förstärkas så att de tål marktryck.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Enligt byggahus guide till poolstomme är en gjuten betongpool så tung att extra markarbete kan krävas.. Kan man inte mura en en lång stålbalk eller två längs med hela poolen i mellan lecaskiften?

Tjälldens block är lite väl dyra tycker jag. Tanken är att inte lägga hela pensionen på detta lilla projekt ;)
 
K
Jag har tittat på den och läst lite trådar i ämnet. Ska man ha en mur längre än 6 meter vill de att man förstärker med en gjuten stolpe eller stödvägg.

Är det stabilare att armera med 8 mm armeingsjärn än de tunna bi-stål som används numera?
 
Det tror jag inte. Bistålen ser ju ut som dom gör för att de ska vara starkare i en riktning med mindre materialåtgång. Men jag är ingen expert...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.