NordicViking NordicViking skrev:
Det är ett gammalt hus .. jag har 3 kablar, 2 med 230 i varje om jag mäter med voltmätare. Jag tar för givet att den 3e är nollan när jag mäter. mäter jag mellan båda faserna får jag 400 v.
Du har alltså en kabel med tre tåtar som tidigare drivit ett element och där du nu vill byta till ett nytt element? Vi kan kalla de tre tåtarna L1, L2 och X. Om jag fattar dig rätt mäter du 230 V L1-X, 230 V L2-X och 400 V L1-L2. Du tror att L1 och L2 är två olika faser och det tror jag med. Du tror att X är en nolla, det tror inte jag för jag tror det är skyddsjord.

Men utifrån det du mätt kan ingen av oss säkert veta tyvärr.
 
  • Gilla
NordicViking
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har alltså en kabel med tre tåtar som tidigare drivit ett element och där du nu vill byta till ett nytt element? Vi kan kalla de tre tåtarna L1, L2 och X. Om jag fattar dig rätt mäter du 230 V L1-X, 230 V L2-X och 400 V L1-L2. Du tror att L1 och L2 är två olika faser och det tror jag med. Du tror att X är en nolla, det tror inte jag för jag tror det är skyddsjord.

Men utifrån det du mätt kan ingen av oss säkert veta tyvärr.
Ja precis... jag får försöka kolla vidare innan jag kopplar in det... Ska se om jag kan luska ut vad x är.. måste vara säker innan jag kopplar in.. det blir att öppna proppskåpet antar jag och kolla med lång kabel... tack för feedback
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vet du hur du ska mäta för att avgöra om kabeln är nolla eller skyddsjord?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vet du hur du ska mäta för att avgöra om kabeln är nolla eller skyddsjord?
Nej, dessvärre inte.. är tacksam för alla tips
 
Det är ingen nolla på 400V , utan kopplas mellan två 230V faser.
Den tredje kan vara kopplad till chassi, nolla eller jord/skydd , men härom är det bäst att mäta innan, så det blir rätt.

(Detta gäller allmänt på civila anlägningar - 3fas 230volt - förstås) - I industrianlägningar kan man ha 400 volt /fas och då blir det annat.
 
  • Gilla
NordicViking
  • Laddar…
H helder skrev:
Det är ingen nolla på 400V , utan kopplas mellan två 230V faser.
Den tredje kan vara kopplad till chassi, nolla eller jord/skydd , men härom är det bäst att mäta innan, så det blir rätt.

(Detta gäller allmänt på civila anlägningar - 3fas 230volt - förstås) - I industrianlägningar kan man ha 400 volt /fas och då blir det annat.
H helder skrev:
Det är ingen nolla på 400V , utan kopplas mellan två 230V faser.
Den tredje kan vara kopplad till chassi, nolla eller jord/skydd , men härom är det bäst att mäta innan, så det blir rätt.

(Detta gäller allmänt på civila anlägningar - 3fas 230volt - förstås) - I industrianlägningar kan man ha 400 volt /fas och då blir det annat.
Har kopplat in den nu, kopplat mellan två 230V faser. Om jag kopplar in nollan så blir elementet strömförande, kopplade med skyddsjord och allt fungerade fint. Tack för hjälp :)
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
NordicViking NordicViking skrev:
Har kopplat in den nu, kopplat mellan två 230V faser. Om jag kopplar in nollan så blir elementet strömförande, kopplade med skyddsjord och allt fungerade fint. Tack för hjälp :)
Undrar om nollan verkligen ska vara så strömförande att det märks - något oroväckande.
Ni som har mer erfarenhet kanske kan dra er strå till stacken ?
 
Kanske är för trött men tycker det går från att finnas 3 till 4 trådar mellan de olika svaren, utan att se bild eller mäta tror jag att det är 3 faser och en jord kabel, vilket är vanligt vi installation av 400v element där man använder 2 faser på ett element(+jord) och skiftar mellan L1/L2/L3 på alla element på gruppen för att balansera belastningen, förklarar även det strömförande elementet...
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.