Skulle behöva få tag på ett kopplingsur som slår av och på spänningen var 30:e min. Alltså 30 min på och 30 min av, dygnet runt, 7 dagar i veckan. Finns detta..? Står helt still i huvudet :poop:
Om någon har någon bättre lösning så uppskattas det gärna. Helst montage på din-skena.
Effekt på det som ska styras är 2400w, så 16A är väl att föredra på ur eller annan lösning.
 
D Davince skrev:
Skulle behöva få tag på ett kopplingsur som slår av och på spänningen var 30:e min. Alltså 30 min på och 30 min av, dygnet runt, 7 dagar i veckan. Finns detta..? Står helt still i huvudet :poop:
Om någon har någon bättre lösning så uppskattas det gärna. Helst montage på din-skena.
Effekt på det som ska styras är 2400w, så 16A är väl att föredra på ur eller annan lösning.
Ett sonoff relä löser det lätt,
Styr min poolpump med ett sådant, 10 min på 20 min av.
Om man vill ha pumpen på konstant ändrar man enkelt starttid/datum för timern, så börjar den
med loopen igen.
https://www.styrahem.se/p/404/strombrytare-paav-16a-wifi-sonoff-th16
 
Ett analogt ur klarar det ,, här finns ett typ 30min mellan ON/OFFhttps://www.malmbergs.com/Products/1339605. Det finns. flera fabrikat , sök på analoga tidur. Dom är lättast att ställa in.
 
J jonaserik skrev:
Ett analogt ur klarar det ,, här finns ett typ 30min mellan ON/OFF https://www.malmbergs.com/Products/1339605.
Fast här beror det på vilken typ av last du har. Vid rent resistiv last klarar detta ur 16 A men har du sån last?

Tabell över specifikationer för elektrisk utrustning med värden för kopplingsförmåga, märkspänning och andra tekniska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast 4 A vid effektfaktor 0,6!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här beror det på vilken typ av last du har. Vid rent resistiv last klarar detta ur 16 A men har du sån last?

[bild]

Endast 4 A vid effektfaktor 0,6!
Skulle säga att det är en induktiv last då det är en frys som ska styras.
 
En frys på 2400W :surprised: Är det ett bårhus? Är det inte bättre med en termostat?
 
Nyfiket sidospår om det är OK? För det första måste det vara en monsterfrys med den effekten. Sen känns metoden för styrning lite oortodox. Har den ingen termostat? Hur vet du att påslagen till 50 procent blir lagom? Tänkte att lämplig påslagsperiod kan variera med fyllnadsgrad, användning, omgivningstemperatur mm.

Vore inte någon form av termostatstyrning bättre?

Edit: Löken hann före...
 
useless useless skrev:
En frys på 2400W :surprised: Är det ett bårhus? Är det inte bättre med en termostat?
Hahaha
Nej det är en frys där dom har glass som dom skopar till försäljning. Denna är uppdelad i två delar. Den ena ska fungera som vanligt, men den andra ska dom ha frukt i och tyckte inte den behöver gå hela tiden då.
 
Det måste ju, som sagt var, finnas betydligt bättre sätt att reglera temperaturen på? Men annars är det väl bara att köpa timern från Clas Ohlson för 40:- och prova?
 
Eller köp en termostat istället.
Vit Renkforce UT300 rumstermostat med mellanplugg och digital display som visar 20.6°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just denna från Conrad
https://www.conrad.se/p/rumstermostat-renkforce-ut300-mellanplugg-3680-w-vit-1373757

Denna har i och för sig väldigt låg hysteres så det kanske blir olämpligt många till och frånslag men det finns säkert liknande produkter med bättre passande specifikation.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller köp en termostat istället.
[bild]
Just denna från Conrad
[länk]

Denna har i och för sig väldigt låg hysteres så det kanske blir olämpligt många till och frånslag men det finns säkert liknande produkter med bättre passande specifikation.
De har använt hysteres felaktigt. Man kan ställa in den med tillslag och frånslag tio grader från varandra om man önskar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G Guson skrev:
De har använt hysteres felaktigt. Man kan ställa in den med tillslag och frånslag tio grader från varandra om man önskar.
Lysande! Jag läste bara 0.1 grad och trodde det var ett fast värde, men det kanske är minimivärdet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller köp en termostat istället.
[bild]
Just denna från Conrad
[länk]

Denna har i och för sig väldigt låg hysteres så det kanske blir olämpligt många till och frånslag men det finns säkert liknande produkter med bättre passande specifikation.
Den hade nog varit bra. Problemet är att frysarna är inkopplade med CEE-don.
 
Finns det ingen inbyggd termostat i frysarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.