Jag har vatten och avlopp i ett gammalt tillbyggt stall. Stallet används som tvättstuga och jag vill bygga om det det till ett "vanligt rum". Behöver bland annat gräva ut golvet och har då chansen att lägga om vatten och avlopp. Jag kan också se framför mig att jag vill bygga ett komplementshus med badrum inom några år.

Det närmaste sättet att få vatten och avlopp till komplemetshuset skulle vara att ta det från "stallet". Om det skulle tas nån annanstans ifrån skulle man behöva gräva upp hela trädgården för man måste gå runt huset.

Min fråga är om man kan "förbereda vatten och avlopp" för framtida komplementshus. Jag tänker mig att man antingen bygger in en låda i ytterväggen på stallet där man kan koppla in "rör i mark" eller nån form av låda i mark där man kan koppla på nya rör senare. Jag tänker mig varm och kallvatten och avlopp.

Finns sånt? Hur gör man (det blir inte jag, snickare eller vvs-man men jag vill veta lite mer först)? Finns det andra smartare sätt?
 
Klurade ut svaret på en del av min egen fråga: rör i rör. Sen ska jag bara klura ut hur man gör med avloppet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.