Hej

Vi har för några veckor sedan fått vår häll installerad.

Husqvarna qhib750p.

Vi tycker den är långsam om man inte kör på P. 1 liter vatten utan lock på 12 an tar 12 min att koka upp och sänkbar man sedan till 10 så slutar den att koka.

Men den största frågan är, när man kör 2 grytor samtidigt så händer det att en platta blinkar mellan P och 12-14. Lite olika på vilken siffra.

Tänkte se vad ni tror om detta fenomen.
Något vi gjort galet och missat läsa något i instruktionen eller elektrikern gjort fel?
 
Testat en annan kastrull?
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Är det något mer än vatten i kastrullen? När man kokar potatis tar det längre tid för potatisen att bli varm än vattnet. Så man får sänka i två steg. Först lite när vattnet kokar och sedan litet till när det efter en stund kokar häftigt igen. På andra elspisar finns det så mycket värme lagrat i plattan i sig att man inte märker av detta.

Samma effekt fördelas på två plattor. Dessa två plattor kan inte ge full effekt samtidigt. Så sätter man båda på boost-läget kommer det inte att bli full effekt på båda. Det kan återspeglas i displayen.

Det kan inte uteslutas att det är något fel på spisen. Men elektrikern tror jag inte att du behöver misstänka.
 
Läs på sidan 32 och 38 i manualen så ser du hur effektlägena är definierade på kokzonerna. Det ger dig hur du kan köra två grytor samtidigt.

Men att det tar tid om du inte kör på P bör du undersöka med en annan kastrull. Vi har lillasystern till din häll, en 650P, och jag kokar sällan upp på P utan brukar köra 12-14 beroende på hur bråttom jag har. Tar under minuten att koka upp vatten för att fixa kaffe på morgonkvisten. En liter på P skall väl koka på en minut?
 
Tack för alla svar..trodde som ni skrivit att det hade något med effekten eller handhavarfel gällande att vi inte får ut samma på zoner.

När jag testade koka vatten så var det bara vatten, vi har inte de bästa kastrullerna, Ikea och kökskungen men var inte några problem med våra andra hällar vi haft.

Ska testa 1 l på P läget, ni får gärna testa ni också.

3l kastrull med 1 l vatten med/utan lock :)
 
B bergquist skrev:
1 liter vatten utan lock på 12 an tar 12 min att koka upp
Jag blev litet förvånad att höra detta så jag testade just på vår induktionsplatta på läget 2000W, en kastrull från IKEA som är anpassad till denna typ av plattor och utan lock. 1 liter kallt vatten tog tre minuter att komma i full kokning.

Så något är nog litet snett här i er installation skulle jag tro.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag blev litet förvånad att höra detta så jag testade just på vår induktionsplatta på läget 2000W, en kastrull från IKEA som är anpassad till denna typ av plattor och utan lock. 1 liter kallt vatten tog tre minuter att komma i full kokning.

Så något är nog litet snett här i er installation skulle jag tro.
Jättesnällt. 2000w är din högsta effekt,,?
 
A
3 minuter med en liter vatten från 12C till kokande är normen.
 
electroluxaren skrev:
3 minuter med en liter vatten från 12C till kokande är normen.
Bannemej! Visar vilken tidsoptimist jag är. Testade nu med en liter kallt vatten i 1,5-liters kastrull på P. Tog på pricken tre minuter.
 
j.f.s
Har precis flyttat och i förra huset hade jag vi en Siemenshäll. Sjukt snabb (har inga tider tyvärr) och gnällde inte om kärlen stod aningen utanför zonen. Nu i nya huset så sitter det en Electrolux häll. Minsta lilla kärlen är utanför så skriker den, responstider på knapparna är sjukt långa men framför allt så är den så seg att koka upp/värma stekpanna så man blir galen. Spelar ingen roll om jag kör Skrppshult gjutjärn eller Hackman induktionskastruller.

Nej, blir en ny häll. Har stark aversion mot Electrolux.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.