Hej.

Jag äger ett mindre hyreshus och tänker installera en FTX i en av de mindre lägenheterna.
Denna, en 2:a om cirka 60 kvadrat, behöver uppgraderas från självdrag då det känns som att luften inte är av tillräckligt god kvalitet. Vidare är radonvärdena för höga vilket då troligtvis även det skulle lösas med FTX.

Jag har surfat runt som en galning för att finna svaren på alla mina frågor men det är knepigt att finna svaren på alla frågorna. Några har jag koll på men det känns ändå för vingligt för att påbörja bygget.
Vidare är de offerter som kommit in något i ovankant.

Så. Vad är då oklart?

Om vi börjar med själva aggregatet. De FTX-aggregat som finns på marknaden är oftast avsedda för större ytor än 60 kvadrat. Är dessa oftast steglöst justerbara i flödet eller begränsar man flödet med separata spjäll?
Vi har ett större "Systemair"-aggregat i en annan fastighet och det går att ställa på hel eller halv fart enbart.
Det är ju klart bättre om grundflödet ur fläktarna är så nära det exakta behovet som möjligt innan man börjar laborera med spjäll.
Det känns som att det borde finnas aggregat som har fläktarna justerbara steglöst eller i minst 5 steg?
Visst kan man fråga respektive leverantör men har ni erfarenheter av detta?

Går vi sedan vidare till spirorören så tänker jag mig att aggregatet ska ventileras ut ur fastigheten genom en vägg och ett kombidon. All rördragning sker då inomhus i uppvärmda utrymmen. Är det då nödvändigt att isolera avluftningsröret? Det rör som drar in den nya, kalla och friska luften förstår jag måste isoleras men behöver avluftningen av den gamla förbrukade luften isoleras den med? Sedan funderar jag över om man behöver tänka speciellt på genomgången i väggen. Behöver man ta upp ett större hål i väggen för att isolera röret mot väggen eller kan man ta upp precis lagom med hål för att få igenom röret?

Som ni hör är jag lite av novis i ämnet. Är det någon som har en bra checklista eller instruktion att hänvisa till så att man inte gör bort sig?

Tacksam för alla åsikter och återkopplingar i ämnet.

MVH

/Göte
 
Har du kolla på aggregat som monteras i kök/fläktskåp? Dom är gjorda för mindre bostäder , tex små lägenheter.
 
Hej, Nya FTX aggregat har EC-motorer dessa kan regleras steglöst mellan 0-100% så detta är inga problem.
Du behöver inga spjäll, justera direkt på donen.
Avluften är viktig att isolera även den, snarare större risk för kondensutfällning i den än uteluften eftersom den innehåller betydligt mycket mer fukt än kall uteluft, speciellt med nya roterande växlare där man har så pass hög verkningsgrad.
 
Isolera all tilluft och frånluft med isolermatta ca 30mm eller strumpa. Annars blir tilluften för varm på sommaren och FTX ger en dålig verkningsgrad på vintern. Inluft/friskluft måste tas in i ett ungefärligt norrläge för att undvika bastu på sommaren. FTX bör ha ljuddämpare på tilluftsanlutningen även frånluften är bra att ljuddämpa för att minska fläktljudet. 60m2 , Kör med 125mm rör och 100mm don så får du inga större problem med lufthastigheten (missljud)
 
Hej.

Tack för bra info. Jag har utvärderat sk. kryddhyllefläktar men då jag redan har monterat en ny kolfilterfläkt så tänkte jag satsa på ett mer standardaggregat.
Det kan ju ifs fungera med ett mindre aggregat gjort för montering över spis men att använda det utan att ansluta den del som är gjord för spiskåpan.

När det gäller isolering då. Behöver man isolera även hålen genom väggen eller kan man köra hålen genom väggen oisolerat? Det handlar ju då bara om 30cm genom väggen och in i kombidonet.
 
Hej, Brukar funka med en luftspalt och tätning runt så inga luftdrag eller möss kommer in
 
H håbbe1961 skrev:
Isolera all tilluft och frånluft med isolermatta ca 30mm eller strumpa. Annars blir tilluften för varm på sommaren och FTX ger en dålig verkningsgrad på vintern. Inluft/friskluft måste tas in i ett ungefärligt norrläge för att undvika bastu på sommaren. FTX bör ha ljuddämpare på tilluftsanlutningen även frånluften är bra att ljuddämpa för att minska fläktljudet. 60m2 , Kör med 125mm rör och 100mm don så får du inga större problem med lufthastigheten (missljud)
Finns väl ingen anledning att isolera till och frånluftskanalerna som ligger varmt inomhus?
 
Jo allt måste isoleras annars ingen vits med värmeåtervinning. Annars kan man plocka bort isoleringen på FTX aggregatet också. Fuktig och varm luft i badrum skall återvinnas i aggregatet inte på vägen dit.
Tilluften skall värmas i aggregatet inte på vägen till sovrummet. Speciellt sommartid vill man snarare ha den svala luften utan uppvärmning till rummet.
Läggs kanalerna i kallutrymme så är det 80mm som gäller eller mer ex. vis lösisolering. Räcker annars med 30mm. Kondensisolering på tilluft + ev frånluft med typ liggunderlag dvs ca 10mm skum.
Förvärmning av tilluft ett måste vintertid annars blir det blå näsor. Men de flesta FTX har väl det idag.

Körde själv oisolerat i 8 år sedan åkte skiten ut. Dålig verkningsgrad på vinter och bastu på sommaren. Hade bygg in rören och kom ej åt att isolera efteråt på alla ställen. Blev mekanisk system i stället.
 
Nja, att det är ett måste och att det inte finns någon vits med värmeåtervinning utan isolering stämmer inte.
Delta T mellan inomhusluft, frånluft och tilluft är så låg att det blir marginell skillnad, någon tiondels grad och det som tappas i temperatur kommer ändå byggnaden till del.
Det är väldigt ovanligt att till/frånluftskanaler som ligger varmt är isolerade.
 
K
Det är alltid bra att överdimensionera fläktaggregatet. Hittar du ett anpassat för 60 kvadrat låter det väl utmärkt för en liten lägenhet. Vi har ett Heru 130S som rekommenderas till 320 m2 för vårt 150 m2 stora hus och jag tycker det är på gränsen till för litet..
 
Isolerat eller inte i en liten byggnad utan kallvind kan hålla med till viss del, men med förbehållet att vid långa dragningar av tilluftskanaler så blir sommareffekten påtaglig med att den svala uteluften värm upp på vägen . Den största delen av värmetillskottet ligger ändå i värmeväxlaren själv i små system. I vårt roterade växlarsystem så räckte det ej att roteringen stod still sommartid utan det var en o samma aluminiumrotor som både tilluft och frånluft passerade. +28 ute blev alltid +32 inne. En icke önskvärd ökning. Korsströmsväxlare måste av denna anledning funka bättre tror jag. Där kan man sommarkoppla växlaren , tror jag.
 
Hej.

Nu har alla grejor kommit från Soliduct. Det är spirorör, isolering, diverse krökar och så givetvis FTX-aggregatet.
Påbörjar installationen i helgen.
En annan tanke som jag stött på är om det finns generella krav på vart i rummet ventilerna måste sitta?
De don som sitter i vardagsrum och sovrum tänkte jag sätta på enklast möjliga sätt på väggen där man kommer in.
Är det gott nog eller måste man sätta donet en bit in i rummet från dörren räknat?


Installationen börjar nu. Wish me luck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.