Hej
Får en icke certifierad firma renovera badrum precis som en certifierad företag gör och följer alla bransch reglar. alltså det jag vill säga är : får jag som hantverkare renovera badrum utan certifikat och deklarera arbetet vit och dokumentera jobbet som en gör det själv person ?

Tacksam för svar i förväg
 
Ja! Det enda du inte får göra är att dra el.
 
Problemet kan väl vara att vissa försäkringsbolag är petiga med att firman skall ha certifikat för våtrum.

Men utförs arbetet enligt någon av de godkända branschreglerna och dokumenteras noga kan det inte rimligtvis bli några större problem med ersättning vid eventuell skada.
 
J J-O skrev:
Problemet kan väl vara att vissa försäkringsbolag är petiga
Jag skulle nog säga att samtliga försäkringsbolag är petiga när det kommer till att ersätta skador uppkomna i våtrum.
 
Z Zorax skrev:
Jag skulle nog säga att samtliga försäkringsbolag är petiga när det kommer till att ersätta skador uppkomna i våtrum.
Branchregel-cerifikat har ju inget med bedömning vid skada att göra. Vid bedömning tittar man på hur det faktiskt är gjort. Även en "certifierad" firma kan göra fel så försäkringen inte gäller.

Av egen erfarenhet så gäller det att hålla koll på vilket år som badrum/tvättstuga är gjord då reglerna ändras över åren.
 
Dokumenterar du bara allting så är det grönt ljus.
Foto, foto, foto och papper på åtgånget material etc är alltid bra och ha.

De enda mig veterligen som kräver att man som hantverkare ska vara ansluten i någon av intresseorganisationerna GVK eller BKR är egentligen vissa Bostadsrättsföreningar som har börjat ställa dessa krav...
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Bortsett från certifiering. Om du har en firma som vill börja renovera badrum, tätskikt osv. men har en annan verksamhet idag. Så bör du se över din företagsförsäkring. Det är inte säkert att din ansvarsförsäkring täcker om du utökar din verksamhet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Z Zorax skrev:
Jag skulle nog säga att samtliga försäkringsbolag är petiga när det kommer till att ersätta skador uppkomna i våtrum.
Ja självklart är det så.
 
J J-O skrev:
Men utförs arbetet enligt någon av de godkända branschreglerna...
...så ska det inte kunna bli någon skada. Iallafall inte under den tekniska livslängden och efter den skrivs väl allt av ändå av försäkringsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.